LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Negatieve Rente

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
atlas1302

Re: Negatieve Rente

Ongelezen bericht door atlas1302 »

NeoDutchio schreef:En in Jip en Janneke taal: als u rente moet betalen over uw spaargeld wordt uw vermogen dus kleiner. Kan niet simpeler.
Klopt, maar de vraagstelling was, wat gaat dat nu betekenen voor de particulier en zakenman. Ik zou dus echt niet willen sparen als ik daar geen rente over krijg, u misschien wel.. maar velen niet denk ik.
Het moet toch impact hebben, kan niet anders....heb je wel eens in decennia meegemaakt dat de rente negatief wordt?? dat is toch bijna ondenkbaar. Kan me dus niet voorstellen dat iedereen dat nu maar als normaal aanvaard.

Ik spaar niet maar vergeet weleens een paar jaartjes naar mijn rekening te kijken, heeee een paar duizendjes erbij...niet slecht. :D

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Redenering van de ECB is nogal krom. Mensen moeten geld uitgeven om de economie te steunen, maar doen dat vooral door goedkoop geld te lenen en hun spaargeld om te zetten in beter renderend vermogen. Banken hebben daardoor te weinig geld om hun normale taken te kunnen uitvoeren. Het uitlenen van geld en moeten daarom gesponsord worden door de ECB (lees Nederlandse en Duitse belastingbetalers), die vervolgens de markt volledig verstiert door geld in het systeem te pompen dat er niet is, om vervolgens de rente laag te houden zodat er alsnog geld in de markt komt...

16again

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79 schreef:Redenering van de ECB is nogal krom.
De jouwe ook.
olaf79 schreef:Mensen moeten geld uitgeven om de economie te steunen, maar doen dat vooral door goedkoop geld te lenen en hun spaargeld om te zetten in beter renderend vermogen.
"Spaargeld omzetten in beter renderend vermogen" Hoe dan? En hoe steunt dat "omzetten in beter renderend vermogen" de economie dan?
olaf79 schreef:Banken hebben daardoor te weinig geld om hun normale taken te kunnen uitvoeren.
Wat zijn de normale taken dan? Ook zonder mensen met spaargeld op de bank, tovert de bank wel geld tevoorschijn voor nieuwe hypotheken.
olaf79 schreef:Het uitlenen van geld en moeten daarom gesponsord worden door de ECB (lees Nederlandse en Duitse belastingbetalers), die vervolgens de markt volledig verstiert door geld in het systeem te pompen dat er niet is, om vervolgens de rente laag te houden zodat er alsnog geld in de markt komt...
Dat is ongeveer wel het idee. Probleem is dat het geld niet doordruppelt tot de onderkant van de maatschappij, en grote jongens dit oppotten, waardoor economie er weinig door groeit.

atlas1302

Van de drup in de regen of van de regen in de drup, als we lang genoeg blijven staan in die plas heb je vanzelf natte zeikerds. Dan denk ik toch om hier je centjes te parkeren voor 4%, euro rekeningetje er aan vast koppelen en 1 keer per jaar je rente tellen. Vakantie erbij en je zit letterlijk en figuurlijk gebakken, niet slecht :D

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

atlas1302 schreef:Van de drup in de regen of van de regen in de drup, als we lang genoeg blijven staan in die plas heb je vanzelf natte zeikerds. Dan denk ik toch om hier je centjes te parkeren voor 4%, euro rekeningetje er aan vast koppelen en 1 keer per jaar je rente tellen. Vakantie erbij en je zit letterlijk en figuurlijk gebakken, niet slecht :D
Geef toch gelijk nog even de Bank en de contactgegevens op. Is er een soort van Depotgarantiestelsel en wat zijn de fiscale gevolgen?

M.b.t. de oorspronkelijke vraag over de gevolgen van lage/negatieve rente nog volgende statistiek:

https://www.businessinsider.nl/deze-gra ... an-24-mei/

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic geruzie verwijderd.

atlas1302

Erg interessant, heb je een PB gestuurd.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

atlas1302 schreef:Erg interessant, heb je een PB gestuurd.
Erg interessant, heb inmiddels geantwoord.

consument.X

Ongelezen bericht door consument.X »

geen bericht
Laatst gewijzigd door consument.X op 12 nov 2017 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

atlas1302

Dat is het, je zit als doorsnee burger klem! als je wilt sparen voor je auto gaat niet lukken want je geld rendeert niet, dus lenen maar. Een auto contant afrekenen? vraag me af of dat tegenwoordig nog wel lukt! 1000 libra`s misschien wel, maar 40.000 dan begint er toch iets te knipperen.

Als mijn geld niks oplevert bij een Nederlandse bank dan stop ik het liever in een zak, waarom zou ik ze gratis laten profiteren van mijn geld...je betaalt ook nog eens bankkosten.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Bijna niets 'moet' gefinancierd worden. Voor de meeste dingen geldt dat als je ze niet kunt betalen, je ze niet zou hoeven te kopen. Als je niet voor een auto kunt sparen, dan zou je die ook niet moeten kopen. (Waarom zou je die lening wel kunnen betalen als je al niet de mogelijkheid hebt om ervoor te sparen?)

Eigenlijk is alleen een hypotheek en verstandige lening. En die heeft in de regel niet een extreem hoge rente.

Moiseule58

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

hänschen klein schreef:LOGICA
Bij negatieve rente slinkt vermogen,
zijn het dus onkosten en die krijg je van de fiscus terug op het moment, dat de fictieve 4%-rente eindelijk verboden wordt?

;-))
4%? Voor sommigen iets meer!

16again

Ongelezen bericht door 16again »

atlas1302 schreef:Dat is het, je zit als doorsnee burger klem! als je wilt sparen voor je auto gaat niet lukken want je geld rendeert niet, dus lenen maar. .
Zo'n consumptieve lening kost misschien wel 10% aan rente, dus sparen zonder rente loont wel

atlas1302

Als je niet meer spaart dan..? kijk even mee.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... -iQSeisPzb

En anders betaal je alsnog, dus die oude sok waar had ik die ook weer gelaten. En een nieuwe auto contant betalen van 40.000 libra`s uit die sok? of gedeeltelijk want 25.000 mag van een rekening als je vrijgezel bent.

En zometeen wordt het nog erger, zo zie ik het....dan is het alleen nog maar e-money traffic zonder maar een duppie op zak en alles is gecontroleerd. Dat willen die autohandelaren vast wel 8) en de zwarte markt zal wel witte markt worden!

Moiseule58

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

atlas1302 schreef:Als je niet meer spaart dan..? kijk even mee.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... -iQSeisPzb

En anders betaal je alsnog, dus die oude sok waar had ik die ook weer gelaten. En een nieuwe auto contant betalen van 40.000 libra`s uit die sok? of gedeeltelijk want 25.000 mag van een rekening als je vrijgezel bent.

En zometeen wordt het nog erger, zo zie ik het....dan is het alleen nog maar e-money traffic zonder maar een duppie op zak en alles is gecontroleerd. Dat willen die autohandelaren vast wel 8) en de zwarte markt zal wel witte markt worden!
Sorry, dit begrijp ik even niet. Wie bepaalt wat iemand maximaal aan een auto mag uitgeven, of aan wat dan ook?

atlas1302

Het is niet de waarde van de auto wat bepalend is en hoeveel je er voor uitgeeft of wat je ook maar koopt, maar de centen moeten boven water komen om het aankoopbedrag te betalen. Dus die oude sok omkeren en daar valt 40.000 euro uit, de belasting komt hier niet bij kijken, of van de spaarrekening afschrijven en dan heeft de belasting er wel naar gekeken, u betaalt belasting na 25.000 euro.

Dus sparen op een rekening kan je zeker geld kosten, en daar ging het om. Dus lenen zal voor velen toch de oplossing zijn denk ik zomaar.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, want lenen kost geen geld...

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan gaat u toch lenen, hoewel u € 40.000 in een oude sok hebt zitten? Heeft de belasting geen probleem mee.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lady1234 schreef:Dan gaat u toch lenen, hoewel u € 40.000 in een oude sok hebt zitten? Heeft de belasting geen probleem mee.
Je kunt wel contante betalingen doen boven de € 25.000 alleen zal de belastingdienst dan een melding krijgen, wanneer dit van je eigen rekening komt is er geen enkele belemmering (immers kende ze dit saldo al). Als het uit een oude sok komt dan heb je wat uit te leggen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n_goederen

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kun wel betalingen doen van een ton, wat dan nog. Het gaat er maar om of je het bezit daarvan kunt verantwoorden.

En de belastingdienst krijgt wel van lagere contante betalingen dan € 25.000 een melding.

Gesloten