ik zit met een vraag en hoop van jullie te horen wat jullie ervaringen en adviezen zijn. ik heb een ander huis gekocht voor 165000 en bij obvion een hypotheek gevraagd van 130000. de rest komt uit overwaarde en een klein beetje eigen geld. nu wil de bank mij nog verplichten om 20000 spaargeld op hun rekening te zetten als bouwdepot zodat zij zeker weten dat ik inderdaad een verbouwing uitvoer. het klinkt mij erg vreemd in de oren en heb het gevoel dat dit mij in de maag gesplitst wordt terwijl het niet nodig is.
heeft een van jullie hier ervaring mee?
ik ben intussen best wel pissed, ik wil helemaal geen bouwdepot, beschik liever zelf over mijn geld.
vast bedankt! Lies
Tja, Obvion wil zeker weten dat de woning ook de waarde gaat krijgen na verbouwing zoals in het taxatierapport is vermeld. Dus dat de verbouwing ook echt doorgaat. Dat ben je richting Obvion op grond van hun algemene voorwaarden ook verplicht.
Maar zie het als voordeel: over het geld dat nog in depot staat, betaal je nauwelijks rente. Obvion vergoed daar namelijk ook rente over. Zou je het hele bedrag al hebben geleend, dan betaal je daar ook rente over.
Er is een huis gekocht van EUR 165.000 waarvoor een hypotheek wordt gevraagd van EUR 130.000. Wat is de woz waarde van dit pand?
Als dit eur 130.000 of lager is snap ik de eis van de bank. Als het hoger is vind ik de eis al snel onredelijk worden. Wat is de geschatte waarde na verbouwing?
Fiscaal,
Ik heb het vermoeden dat Obvion deze eis stelt om zo bepaalde toeslagen niet te hoeven rekenen. Vanaf 75% van de executiewaarde wordt al een opslag van 0,1% gerekend. Als TS er voor zorgt dat na verbouwing de lening lager is dan 75% van de executiewaarde dan betaald hij geen opslag.
Bedankt voor jullie reacties. het is inmiddels opgelost: 1 telefoontje van mijn hyp adviseur en het bouwdepot was niet meer nodig! Wel werd het afgelossingsdeel van de hypotheek wat groter en moet ik zelf iets meer bij betalen maar dit heb ik graag over voor mijn vrijheid. Het was de bedoeling dat ik de 20.000 uit mijn eigen spaargeld op hun rekening ging zetten en er dan vervolgens niet meer bij kon, om maar te zeggen: ik ben toch niet gek?
In ieder geval kwam de bank er ook achter dat het niet nodig was. de geschatte waarde na verbouwing kwam op 190.000. men heeft de naverbouwingstaxaties nu niet mee genomen