LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onjuiste renteberekening bij ABN AMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
hofje2
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:41

Onjuiste renteberekening bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door hofje2 »

Eind december is mij door een medewerker van de ABN AMRO bank meegedeeld dat de bank vanaf 1.1.2009 niet meer mag sjoemelen met de rente. Nu is het 2009 maar er is niets veranderd.
Voorbeeld 1: Op 5 januari wordt mijn salaris gestort en zie ik het bedrag via internetbankieren staan op mijn rekening. Ingangsdatum rente: 6 januari. Op 5 januari denk ik dus een grote aankoop te kunnen doen, maar ik betaal aan het einde van de maand debetrente omdat ik een saldotekort heb door de grote uitgaaf die voor de bank 1 dag te vroeg is gedaan.

Voorbeeld 2: Op 5 januari (er staat immers zichtbaar geld op mijn rekening) maak ik een groot bedrag over aan derden. Als rentedatum bij AAbank wordt dan 4 januari gerekend.

Conclusie: Ik moet debetrente betalen voor 2 dagen: 1 dag omdat je bij een elektronische uitgave een dag terug moet rekenen en 1 dag omdat je bij elektronische inkomsten 1 dag naar voren moet rekenen.

"Misleiding van de klant om er zelf beter van te worden" is hier nog zwak uitgedrukt. RADAR doe er iets aan.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Onjuiste renteberekening bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Noble »

misselijk, maar ik denk dat radar er niets mee gaat doen..

zélf kan je wél wat doen...
PROTESTEREN mét een verklaring dat als ze je NIET schadeloos stellen,

dat je dan puntje puntje puntje....

succes

Lloyd#
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2008 21:55

Re: Onjuiste renteberekening bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lloyd# »

de bank vanaf 1.1.2009 niet meer mag sjoemelen met de rente
De Europese richtlijn die het valuteren verbiedt, schrijft voor dat de regelgeving voor 1 november 2009 moet zijn ingevoerd.

AFM meldt daarover op haar website:

Valuteren is nu nog niet verboden in Nederland. Met de komst van de Europese Richtlijn Betaaldiensten wordt valutering wel verboden. In het kwartaalbericht van juni 2007 (bladzijde 24)[link: schrijft De Nederlandsche Bank (DNB):
"Europese richtlijn voor betaaldiensten vastgesteld
Valutering wordt verboden en betaalopdrachten moeten binnen drie dagen worden uitgevoerd (vanaf 2012 in één dag). De Richtlijn Betaaldiensten in de Interne Markt treedt naar verwachting in het najaar van 2007 in werking en moet dan uiterlijk 1 november 2009 in nationale wetgeving zijn omgezet."

Bron: http://www.afm.nl/default.ashx?FolderId=2133

windglider
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2009 15:27

Re: Onjuiste renteberekening bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door windglider »

Ik heb helzelfde ook gehad. Ging om het overmaken van een hoog bedrag. Via een internetspaarrekening kun je niet zomaar geld overboeken naar een betaalrekening (van de aa bank). Dat moet dus via een tussenstap.

Jawel, ik heb het dus over mijn eigen AA rekeningnummers.

Voor deze tussenstap werd mij rente berekend. Ik ben direct in de telefoon geklommen en gevraagd hoe dat kon. Ik kreeg een uitleg die ik niet snapte. Toen ik vroeg mij de uitleg te mailen, stelde de dame voor om het rentebedrag maar terug te storten. dat was kennelijk eenvoudiger.

De truc is om het twee dagen te laten staan op de tussenrekening.

mheijkant
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2009 22:35

Re: Onjuiste renteberekening bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door mheijkant »

Ik had een soortgelijk probleem met een opboeking naar mijn betaalrekening en vervolgens een overboeking naar mijn spaarrekening. Mij werd een aanzienlijk Debet bedrag in rekening gebracht.
Ik heb uiteraard om een reactie gevraagd en de verklaring werd in onderstaande tekst gegeven (slechts gedeelte van de complete tekst)

Het kan voorkomen dat u op uw rekeningafschriften alleen maar
positieve saldi (creditsaldi) te zien krijgt en dat u toch rente moet
betalen. Dit komt voor wanneer er in een korte tijd een aantal bij-
en afboekingen hebben plaatsgevonden. Als hierbij de rentedata van de
afboekingen vóór de rentedata van de bijboekingen lagen, kunt u
tussendoor voor de renteberekening rood hebben gestaan. Er wordt dan
rente in rekening gebracht over het aantal dagen dat u rood (ofwel
'valutair' rood) stond.


Ik vond het uiteraard onterecht om voor deze transacties een behoorlijke rekening te krijgen, ook al geven ze hier waarschijnlijk een bonafide reden, en heb hiertegen dan ook geprotesteerd. Ik moet nog een tegenreactie krijgen, als die er ooit komt.

Carlos6a
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jul 2006 14:28

Re: Onjuiste renteberekening bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Carlos6a »

Valutering wordt door de banken gebruikt om het betalingsverkeer te financieren. Wanneer dit niet meer kan zullen ze al snel meer geld gaan vragen voor het betalingsverkeer. Je zult dan al snel vele malen meer gaan betalen.

Vergeleken met de ons omringende landen zijn de banken hier in Nederland nog steeds erg goedkoop wat betreft het betalingsverkeer.

Gesloten