LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oud spaarbankboekje

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Bommels

Oud spaarbankboekje

Ongelezen bericht door Bommels »

In 1995 is mijn vader overleden.
7 jaar later vond mijn moeder een spaarbankboeje met laatste mutatiedatum maart 1989, saldo 4500 (gulden)
Wij hebben het boekje in 2002 afgegeven bij de RABO-bank en kregen een brief terug dat de rekening was opgeheven, en dat niet meer te achterhalen was hoe de rekening was opgeheven ?!
De administratie hiervan werd nl maar 7 jaar bewaard,(en er waren ondertussen 13 jaar verstreken)
Nu lees ik, dat er een termijn van 20 jaar geldig is, en denk dus, dat wij destijds met een kluitje in het riet zijn gestuurd.
Wat kan ik nog doen ?

henk51

Re: Oud spaarbankboekje

Ongelezen bericht door henk51 »

Alle spaarbankboekjes zijn dacht ik in de jaren 90 omgezet naar rekening afschriften,ik werkte toen zelf bij de rabobank. Het was niet perse nodig om de boekjes in te leveren wel werd gevraagd of men het eindsaldo van het boekje wilde vergelijken met het begin saldo van het rekening afschrift.Als het niet klopte werd het boekje bijgewerkt en er een aantekening ingezet omgezet in RA. Dus als men daarna stortte op de spaarrekening ontving men een rekening afschrift. Ieder boekje had een folio nummer door daar b.v. 3349(bankcode plaatselijke bank) ervoor te zetten en 1 cijfer erachter vormde dit het nieuwe 10 cijferige rekening nummer van de spaarrekening. Dus als het folio nummer b.v. 12345 was zou het spaarrekening nummer (3349)12345(1) kunnen zijn geweest. Bij het opheffen van de rekening werd veelal het boekje niet ongeldig gestempeld omdat het niet nodig was deze in te leveren mensen wilden het ook houden als souvenier of waren het "kwijt" .Echter bij overlijden kwamen de erfgenamen bij bosjes op het geld op te eisen,echter in bijna 99.99% van de gevallen was de rekening die aan dat boekje hing al beeindigd.
De bank heeft in 2002 al aangegeven dat de rekening opgeheven is dat konden ze zien in hun administratie . Waarschijnlijk was het nummer toen alweer aan een ander uitgegegeven na zoveel jaar worden de nummers weer opnieuw uit gegegeven.

gr Henk

Gesloten