LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oversluiten Postbank hypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
johan2712
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2006 13:37

oversluiten Postbank hypotheek

Ongelezen bericht door johan2712 »

Wij hebben een Postbank meerwaarde beleggingshypotheek, waarvan de eertse rentevaste periode van 5 jaar tegen 5,3% per 1 december afloopt. Wij hebben een offerte gekregen van Postbank, waarbij voor een volgende periode van 5 jaar weer 5,3% wordt gevraagd. Hierin zit totaal 0,3 topopslag verwerkt. Deze toposlag eft te maken met het feit dat wij een aflossingsvrije hypotheek hebben genomen met 125% executiewaarde.
Volgens de site van het Kadaster is de waarde van ons huis inmiddels met 21,5% gestegen, zodat het risico voor de bank m.i. is afgenomen.
Ik vind het rentepercentage te hoog.
Heeft iemand ervaring met het onderhandelen met de Postbank over het rentepercentage?

Graag uw reacties.

Johan2712

geennaam
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 okt 2006 15:57

Re: oversluiten Postbank hypotheek

Ongelezen bericht door geennaam »

Je moet gewoon even op verschillende site's naar de huidige rentetarieven van de postbank kijken en daar het gemiddelde van nemen. Daar zal dan een lagere rente uit komen dan dat de postbank je nu aanbiedt. Dan moet je postbank bellen. Het telefoonnummer staat op de nieuwe aanbieding. Je vertelt ze dat je niet akkoord gaat met de aanbieding omdat op internet andere tarieven staan. Als het goed is gaat de hypotheek-adviseur nu met je onderhandelen. Ik heb op deze manier al 2 keer een lagere rente gekregen dan dat ze mij eerst in de offerte aanboden. Je kunt ook melden dat je bezig bent met offerte's van andere hypotheekverstrekkers.Ook al is dit niet zo,het kan wel werken want klanten verliezen hebben ze nog altijd een hekel aan. Succes.

verbrugge.com
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 sep 2006 16:03

Re: oversluiten Postbank hypotheek

Ongelezen bericht door verbrugge.com »

De Postbank heeft net zoals de Rabobank en Bouwfonds o.a. een tweesporig rentebeleid. Dit wil zeggen een tarief voor nieuwe klanten (lager) én een tarief voor bestaande klanten (hoger). Hier zit ongeveer 0,6% verschil tussen.

Kijken naar andere maatschappijen zal naar verwachting niet zo veel zin hebben aangezien deze meneer een MEERWAARDE hypotheek heeft waarbij ze onttrekken uit een beleggingsdepot zodat de maandlasten een stuk lager zullen zijn dan bij een reguliere hypotheek.

succes,
verbrugge

Luukk
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2006 11:04

Re: oversluiten Postbank hypotheek

Ongelezen bericht door Luukk »

Lijkt me zeker teveel die 5,3%. Onlangs ook de hypotheekadviseur op bezoek gehad omdat we een gedeelte van de hypotheek hebben met een variabele rente en deze nogal wat omhoog ging. Het advies van de adviseur was om het variabele deel om te zetten naar 10 jaar vast. Dit hield in dat de rente voor dit deel van 3,5% naar 5% zou gaan. Als we het variabel wilden houden zouden we op 4,8 of 4,9 komen. Krijgen we een offerte binnen met daarbij een rekening van €225,- aan administratiekosten! Dit lijkt me nogal veel (gezien het bedrag moet er toch iets van twee uur werk verricht zijn) omdat een kleine aanpassing aan de hypotheek toch met een aantal muisklikken gerealiseerd zou moeten zijn tegenwoordig. Heeft iemand anders ook soortgelijke ervaringen?
Maar terugkomend op de jouw aangeboden offerte: ik zou zeker nog proberen om hier nog wat af te krijgen.

johan2712
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2006 13:37

Re: oversluiten Postbank hypotheek

Ongelezen bericht door johan2712 »

Inmiddels contact gehad met een hypotheekadviseur van Postbank. Gemeld dat ik niet akkoord kon gaan met hun offerte. Binnen de kortste keren werd mij een korting van 0,5% aangeboden, conform de advertenties op internet. Dus het kan zeker. Ik vraag me af in hoeveel gevallen, waarin de cliënt akkoord gaat, de Postbank "dankjewel" zegt.

Luukk
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2006 11:04

Re: oversluiten Postbank hypotheek

Ongelezen bericht door Luukk »

Goed om te weten dat er dus meer mogelijk is! Volgens http://www.hypotheker.nl/Hypotheken/Ik+ ... efault.htm
is de huidige rente voor een aflossingsvrij, 5 jaar vast voor bestaande klanten 4,9% en voor nieuwbouw 4.7%. Ook een vreemde regel trouwens dat je je vaste klanten meer laat betalen.
Heb jij ook administratiekosten moeten betalen Johan?

johan2712
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2006 13:37

Re: oversluiten Postbank hypotheek

Ongelezen bericht door johan2712 »

Op de laatste vraag van Luuk:

Hier werden geen administratiekosten in rekening gebracht en terecht m.i.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: oversluiten Postbank hypotheek

Ongelezen bericht door Xpert »

In je eerste opmerking gaf je aan dat de woing 21,5% in waarde is gestegen. Omdat de waarde is gestegen is de hypotheek daardoor voor de Postbank in een lagere risicoklasse komen vallen. Misschien wil de Postbank nog een stukje risicoopslag laten vallen waardoor je rentepercentage 0,1%-0,2% nog verder naar beneden kan.
Stuur de Postbank een WOZ-verklaring toe en mogelijk heb je geluk.

Gesloten