LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overwaarde

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
noclan
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jul 2005 21:56

Overwaarde

Ongelezen bericht door noclan »

Hallo,

Ik heb mijn huis gekocht en nog niet iets weer gekocht.
We hebben nog niet iets leukes gevonden en gaan tijdelijk huren totdat
we iets vinden wat we leuk vinden.

De overwaarde die we krijgen ... mogen we dat zomaar uitgeven aan
vanalles en nog wat of moet je dat bewaren totdat je weer iets nieuws koopt ?

Alvast bdankt !

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Overwaarde

Ongelezen bericht door SJZ »

Je mag met het geld doen wat je wilt, da's niet strafbaar.

Echter, als je binnen 5 jaar weer gaat kopen wordt je geacht dit geld fiscaal te gebruiken voor je nieuwe woning. Sinds 1 januari 2004 is er de bijleenregeling, je mag je hypotheek alleen verhogen voor zover de aankoopprijs van de nieuwe woning de oude overtreft.

noclan
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jul 2005 21:56

Re: Overwaarde

Ongelezen bericht door noclan »

Dus als ik nu 6 maanden huur bijvoorbeeld en ik koop dan pas een nieuw huis dan moet ik dat geld weer beruiken ?

en als ik een stukje ervan op heb gemaakt dan kan ik dat deel dus niet aftrekken van de belasting ?

Flipipo
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 dec 2005 19:57

Re: Overwaarde

Ongelezen bericht door Flipipo »

Klopt wat sjz zegt. Zie ook www.belastingdienst.nl wel ff zoeken. Inderdaad binnen 5 jaar moet je als je een huis koopt de overwaarde benutten voor aankoop huis. Stel je hebt huis verkocht voor 2,5 ton en hypotheek was 2 ton, dan is overwaarde 50000. Dit moet je zowiso gebruiken voor volgende huis. Stel met alle kosten eraan kost het 3 ton. dan moet 50000 gebruikt worden en de rest dus 2,5 ton mag geleend worden, 3 ton lenen mag maar dan is 50000 niet aftrekbaar! Of je moet 3 ton lenen en voor 50000 verbouwen(met bewijsliggende bonnetjes!!), dan is 3 ton wel aftrekbaar!. Hopelijk zo beetje duidelijk gemaakt.

noclan
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jul 2005 21:56

Re: Overwaarde

Ongelezen bericht door noclan »

nou ja .. bij ons is het zo dat we (we zijn nog jong) ons huis hebben verkocht en 22000 overwaarde hebben ... maar we hebben nog geen nieuw huis gekocht.

Dus als we in de aankomende maanden iets kopen of we gebruiken het om wat dingen te kopen voor in ons tijdelijke huurhuis van stel 5000 .. dan mogen we bij de nieuwe hypotheek die 5000 niet aftrekken?

Ik denk dat ik het snep ! :-)

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Overwaarde

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Ik denk dat ik het snep !
Ik denk het niet.

Jullie hebben je huis verkocht met een overwaarde van 22.000,- Das mooi! Stel dat de oude hypotheek 200.000,- was.

Stel je koopt nu een huis van 272.000,- en de volledig financierd ( en je dus de overwaarde op hebt gemaakt of in ieder geval niet wil aanwenden voor aanschaf woning. )

De wetgever heeft bepaalt dat met de bijleenregeling jij de overwaarde van je woning gebruikt bij aanschaf van je nieuwe woning. ( Binnen 5 jaar )

Aanschaf 272.000,- . De overheid vind dat jij die 22.000,- overwaarde van de vorige woning dient te gebruiken voor aanschaf woning. Dit betekend dat jij een renteaftrek hebt van 250.000,-

Die rente aftrek van 250,000- heb je. Ongeacht wat je met de overwaarde doet en waaraan je het uitgeeft. Het maakt ook niet uit hoeveel je uitgeeft van de overwaarde.

Let wel op. de oorspronkelijk 200,000 hypotheek van je eerste hypotheek, daarvan is de rente 30 jaar aftrekbaar vanaf het moment dat jij die hypotheek bent aangegaan. Als je die hypotheek bent aangegaan voor 2001 is de rente maximaal aftrekbaar tot 2031.

De overige 50,000- die je met de tweede woning meefinancierd is wederom 30 jaar aftrekbaar. ( in dit geval dus tot 2036.)

Zo zie je, nu is de lening gesplits in twee bedragen welke ieder een andere termijn kennen voor wat betreft de aftrekbaarheid.

travis182
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:09

Re: Overwaarde

Ongelezen bericht door travis182 »

Dus als we in de aankomende maanden iets kopen of we gebruiken het om wat dingen te kopen voor in ons tijdelijke huurhuis van stel 5000 .. dan mogen we bij de nieuwe hypotheek die 5000 niet aftrekken?
Dat klopt dus als een bus, alles wat je van de 22.000 niet in je nieuwe huis steekt, maar wel leent, is box 3 en daarvan is de rente dus niet aftrekbaar.

wallybally
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 okt 2006 07:59

Re: Overwaarde

Ongelezen bericht door wallybally »

Beste om je leningen ook op die manier in partjes te verdelen.
Is duidelijker voor jezelf en je kan dan ook beter met de looptijd spelen.

Zelf dus ook mijn hypotheek in 20, 25 en 30 jaar vast opgedeeld.

Gesloten