LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
r.vloon
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2012 22:39

pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door r.vloon »

Ik heb bij een bankautomaat van BNP Parisbas geprobeert 400 eu te pinnen in Frankrijk. Dit mislukte en de bankpas werd uitgeworpen met de mededeling dat de transactie was afgebroken. Vreemd want er moest genoeg saldo zijn. Volgende dag check via internet. Het bedrag blijkt toch gewoon afgeschreven van mijn ABN AMRO rekening. Na melding wordt bedrag teruggestort. Enige tijd later wordt het toch weer weggehaald (lees gestolen). Motivatie was een vage kopie van een kas rolletje dat het geld gewoon opgenomen was. Geen bewijs van de Camera opnamen, geen bewijs van de dag kastelling. Ik voel niet allen bestolen maar ben dus echt bestolen door BNP Paribas met ABN AMRO als heler. Een 30 jaar trouwe klant zowel zakelijk als prive wordt hier neergezet als oplichter door zijn eigen bank.
Pinnen veilig!!?? Je eigen bank laat je vallen zodra het spannend wordt.
Welke bank kan je nog vertrouwen??
Advies:
Nooit meer pinnen in het buitenland buiten kantooruren.
Altijd pinnen bij een bankmedewerker.
Nooit meer pinnen bij een muur automaat.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door nevermind »

Advies:
Nooit meer pinnen in het buitenland buiten kantooruren.
Altijd pinnen bij een bankmedewerker.
Nooit meer pinnen bij een muur automaat.
Onzin, ook pin je bij een bank als deze open is, gaat dezelfde procedure in, om de kassa te controleren.
Hoelang heeft het geduurd, tot het geld weer was teruggestort?
Waar kan je bij een medewerker van een bank nog pinnen?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door tenormin »

Begrijp ik nu goed dat ABN de €400,00 weer op uw rekening zet en het er daarna weer afhaalt? Ik durf het woord "stelen nog niet te gebruiken" maar dit is werkelijk een heel curieus verhaal. Neemt u eens contact op met het juridisch loket waar u gratis een vraag mag stellen. http://www.juridischloket.nl
Te zot voor woorden, want in principe geven ze u eerst gelijk dat u bent geskimmed en later trekken ze dat in. Zeer slechte zaak van ABNAMRO.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door nevermind »

TS is niet geskimmed, maar de geldautomaat is door een of andere reden gecrasht.
Dan kan het wel zijn, dat het geld inderdaad is afgeschreven.
Maar dit wordt dan ook weer rechtgezet.
Waarom TS het geld eerst heeft gekregen en daarna weer afgehaald is, kan ik mij niet voorstellen, want dit soort situaties heb ik (helaas) al vaker gehad, en pas na de oplossing wordt het geld teruggestort.

r.vloon
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2012 22:39

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door r.vloon »

Heb het daarom bij KIFID aangemeld. 400 eu is net iets te veel om "Nevermind" te zeggen.
Belangrijk is ook de vraag hoe het technisch heeft kunnen gebeuren dat een automaat faalt.
ABN geeft wel toe dat een zeker percentage van de PIN transacties op onverklaarbare wijze mislukken.
Ieder opgelost raadsel maakt Pinnen betrouwbaarder, dus altijd het onderzoeken waard als je je eigen systeem serieus neemt.
Bovendien moeten banken met die miljarden winst niet flauw doen als hun eigen systeem een keertje faalt. Doe jij toch ook niet moeilijk over bij een trouwe klant.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door tenormin »

Nevermind, ik vind de volgorde van (niet) afhandeling onbehoorlijk. Eerst storten en dan het eraf halen. Moet niet mogen/niet kunnen. Klaar.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door nevermind »

r.vloon schreef:Heb het daarom bij KIFID aangemeld. 400 eu is net iets te veel om "Nevermind" te zeggen.
Belangrijk is ook de vraag hoe het technisch heeft kunnen gebeuren dat een automaat faalt.
ABN geeft wel toe dat een zeker percentage van de PIN transacties op onverklaarbare wijze mislukken.
Ieder opgelost raadsel maakt Pinnen betrouwbaarder, dus altijd het onderzoeken waard als je je eigen systeem serieus neemt.
Bovendien moeten banken met die miljarden winst niet flauw doen als hun eigen systeem een keertje faalt. Doe jij toch ook niet moeilijk over bij een trouwe klant.

Je hebt toch in het buitenland (Frankrijk).
Dan is toch niet de ABN aansprakelijk. :shock:
Omdat je en trouwe klant bent, gaat de ABN toch niet vergoeden, wat in een ander land mis is.

Je hebt mijn vraag nog niet beantwoord, daar lees je overheen.:
nevermind schreef: Hoelang heeft het geduurd, tot het geld weer was teruggestort?
Waar kan je bij een medewerker van een bank nog pinnen?

@tenormin

Je hebt gelijk, maar ik zei al, ik ken deze procedure, dus ik ben ook verbaast.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door kokka »

opzich is het natuurlijk raar dat de geld-automaat denkt dat het geld opgenomen is maar TS zegt dat dat niet zo is. wie weet is het geld er wel toch uitgekomen, maar met enige vertraging?? dan heeft en andere gelukkige fransoos nu 400 euro.
De abn heeft hier echter niet heel veel mee te maken, als de andere bank zegt dat dat geld opgenomen is hebben ze weinig andere keus dan het van je rekening af te halen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door nevermind »

kokka schreef:opzich is het natuurlijk raar dat de geld-automaat denkt dat het geld opgenomen is maar TS zegt dat dat niet zo is. wie weet is het geld er wel toch uitgekomen, maar met enige vertraging?? dan heeft en andere gelukkige fransoos nu 400 euro.
De abn heeft hier echter niet heel veel mee te maken, als de andere bank zegt dat dat geld opgenomen is hebben ze weinig andere keus dan het van je rekening af te halen.
Dit gebeurd meestal na een manipulatie van de geldautomaat.
Dan is het geld opgenomen.
Maar TS heeft een heel ander beeld gehad, want de transactie is afgebroken, volgens hem/haar.
Wat het saldo er mee te doen heeft, blijft mij een raadsel.
Waarom TS na de afgebroken transactie niet opnieuw geprobeerd heeft, dat weten wij ook niet.
Als ik de eerste keer geen geld krijg, probeer ik het de tweede keer opnieuw.
Blijkbaar ook hierop geen antwoord op de vragen, maar Nevermind. :wink:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door GJvdZ »

r.vloon schreef:I
Advies:
Nooit meer pinnen in het buitenland buiten kantooruren.
Altijd pinnen bij een bankmedewerker.
Nooit meer pinnen bij een muur automaat.
Dit kan in Nederland ook gewoon gebeuren hoor...

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door nevermind »

GJvdZ schreef:
r.vloon schreef:I
Advies:
Nooit meer pinnen in het buitenland buiten kantooruren.
Altijd pinnen bij een bankmedewerker.
Nooit meer pinnen bij een muur automaat.
Dit kan in Nederland ook gewoon gebeuren hoor...
Natuurlijk, maar iets klopt aan het verhaal niet.

Traphuis116
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 nov 2009 16:07

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door Traphuis116 »

r.vloon schreef:Welke bank kan je nog vertrouwen??
Advies:
Nooit meer pinnen in het buitenland buiten kantooruren.
Altijd pinnen bij een bankmedewerker.
Nooit meer pinnen bij een muur automaat.
Onzin, als je pint (binnen of buitenland) en je krijgt het geld niet geeft het systeem dit aan en zal er normaliter op een later moment een correctie plaatsvinden. Is mijzelf ook overkomen (weet het nog god, een zaterdagmiddag, alle banken waren tot mijn grote paniek dicht) en ik heb uiteindelijk alles netjes teruggekregen. In jou geval is er blijkbaar achteraf toch onduidelijkheid ontstaan, maar dit heeft niets te maken met het wel of niet veilig kunnen pinnen in het buitenland. Het is natuurlijk wel een heel vervelend moment wanneer dit tijdens een vakantie gebeurt. Van ontspannen komt dan weinig terecht.

Marc1980
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 nov 2008 10:16

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door Marc1980 »

Ik heb ditzelfde ook al eens meegemaakt. Een jaar of 6 geleden pinde ik voor 100 gulden op Curacao. Ik weet niet meer bij welke bank, ik zit hier ook bij de ABN Amro. Het geld heb ik nooit uit de automaat gekregen, maar is toch afgeschreven. Er is een onderzoek door de ABN Amro ingesteld en daaruit bleek via een kasbon (waar ik een kopie van heb gekregen) dat het geld uit de automaat genomen is. Dat was voor hun genoeg bewijs. Ik heb mijn geld dus ook niet teruggekregen. Zij houden het erop dat iemand anders het geld uit de automaat genomen heeft, maar dat lijkt mij erg sterk. Maar goed, bij mij ging het gelukkig niet om zo heel veel geld.

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

nevermind schreef:Dit gebeurd meestal na een manipulatie van de geldautomaat.

Dan is het geld opgenomen.
Maar TS heeft een heel ander beeld gehad, want de transactie is afgebroken, volgens hem/haar.
Wat het saldo er mee te doen heeft, blijft mij een raadsel.
Waarom TS na de afgebroken transactie niet opnieuw geprobeerd heeft, dat weten wij ook niet.
Als ik de eerste keer geen geld krijg, probeer ik het de tweede keer opnieuw.
Blijkbaar ook hierop geen antwoord op de vragen, maar Nevermind. :wink:

Dan dus toch helaas geskimmed ben ik bang.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door nevermind »

Teunbosseman schreef:
nevermind schreef:Dit gebeurd meestal na een manipulatie van de geldautomaat.

Dan is het geld opgenomen.
Maar TS heeft een heel ander beeld gehad, want de transactie is afgebroken, volgens hem/haar.
Wat het saldo er mee te doen heeft, blijft mij een raadsel.
Waarom TS na de afgebroken transactie niet opnieuw geprobeerd heeft, dat weten wij ook niet.
Als ik de eerste keer geen geld krijg, probeer ik het de tweede keer opnieuw.
Blijkbaar ook hierop geen antwoord op de vragen, maar Nevermind. :wink:

Dan dus toch helaas geskimmed ben ik bang.
Maar dan kan toch de ABN niets aan doen, als het bij de bank BNP Parisbas was !

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

nevermind schreef:
Teunbosseman schreef:
nevermind schreef:Dit gebeurd meestal na een manipulatie van de geldautomaat.

Dan is het geld opgenomen.
Maar TS heeft een heel ander beeld gehad, want de transactie is afgebroken, volgens hem/haar.
Wat het saldo er mee te doen heeft, blijft mij een raadsel.
Waarom TS na de afgebroken transactie niet opnieuw geprobeerd heeft, dat weten wij ook niet.
Als ik de eerste keer geen geld krijg, probeer ik het de tweede keer opnieuw.
Blijkbaar ook hierop geen antwoord op de vragen, maar Nevermind. :wink:

Dan dus toch helaas geskimmed ben ik bang.
Maar dan kan toch de ABN niets aan doen, als het bij de bank BNP Parisbas was !

Dat zeg ik ook niet !

Ongetwijfeld zullen als dit het geval is er afspraken tussen de banken zijn.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door nevermind »

Teunbosseman schreef:

Dat zeg ik ook niet !

Ongetwijfeld zullen als dit het geval is er afspraken tussen de banken zijn.
Sorry, als het verkeert overkwam, maar ik bedoelde met mijn zinnetje ook TS.
Een 30 jaar trouwe klant zowel zakelijk als prive wordt hier neergezet als oplichter door zijn eigen bank.
Ik heb al vaker de procedure meegemaakt vanuit Spanie, en is altijd netjes , wel pas na 3 weken opgelost geweest.
Ik had het al eens geschreven, ik mis iets aan het verhaal, want dit is zeker niet zo door ABN afgehandeld. :shock:

r.vloon
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2012 22:39

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door r.vloon »

sorry beetje druk geweest,

JA, Ik heb uiteraard een tweede keer geprobeert te pinnen.
Op de pin machine kreeg ik alleen de melding "Terminated"
Er stond niet bij wegens ontoereikend salso of zo iets.( er was genoeg saldo)
Ik heb direct bij een andere bank ook geprobeert te pinnen met dezelfde melding als resultaat.
Voor mij was het dus op dat moment een storing zoals wel vaker voorkomt.
Het lullige is dat je geen kwitantie krijgt als het pinnen niet lukt. Je kan niets bewijzen.
Misschien zou deze kwitantie wel moeten ingevoerd worden, om vertrouwen te houden in het pinnen.
Daarom ga ik toch door tot het gaatje. Het nietszeggende antwoord van de ABN is mij net effe iets te gemakkelijk weglopen voor je verantwoordelijkheid als bankier. Natuurlijk hebben ze onderling afspraken net als verzekeraars waarbij bv. bij brand in meerdere panden ieder de schade voor de eigen verzekerde uitkeren. Bovendien hebben ze toegegeven dat een zeker percentage van alle transactie om onverklaarbare redenen mislukt. Hiervoor zou ook gewoon een potje moeten zijn net als bij skimmen. Was ik maar gewoon geskimd dan had ik alles teruggekregen!!
Ook de bank PNP Paris Bas ga ik toch maar eens benaderen, mischien zijn die wat minder ambtenaar.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Worden toch camerabeelden gemaakt? Dan moet te zien zijn dat je het geld uit de lade pakt?

r.vloon
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2012 22:39

Re: pin buitenland mislukt, toch afgeschreven,

Ongelezen bericht door r.vloon »

Had ik ook al gevraagd.
Zowel camera beelden als kascontrole overzichten worden niet verstrekt.
Ik moet een of ander 4x4 cm kasrolletje accepteren als sluitend bewijs volgens de leveringsvoorwaarden. zie onderstaande reactie van de ABNAMRO:
"Het past in deze kwestie u te wijzen op artikel 18 van deze voorwaarden. Daarin staat: "Tegenover de cliënt strekt een uittreksel
uit de administratie van de bank tot volledig bewijs, behoudens door de cliënt geleverd tegenbewijs".
Lullig dat je geen enkel tegenbewijs krijgt in de vorm van een afschrift dat de transactie mislukt is.
Wie heeft deze leveringsvoorwaarden al eens gelezen voordat hij ging pinnen!!!

Gesloten