LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postbank: WID

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.

Collectief weigeren onzinnige indentificatie verplichtingen?

ja
21
40%
nee
31
60%

Totaal aantal stemmen: 52

MXMCE

Postbank: WID

Ongelezen bericht door MXMCE »

Krijg vandaag een uitnodiging van de postbank ag. de "Wet
Indentificatie bij Dienstverlening".

Iedereen met een rekening daar, moet langskomen om een kopie
van zijn of haar indentiteitsbewijs te laten maken en een handtekening
te plaatsen.

Welke mafkees heeft dit nu weer bedacht?

Ik zie het al weer voor me:
Een dik uur in de rij staan (in vrij te nemen tijd) met natuurlijk
1 balie open en 4 medewerkers aanwezig....
Affijn, kost allemaal niks natuurlijk :?

Ze kunnen toch niet verlangen dat bijvoorbeeld oudere mensen /
mobiel beperkten, een uur in de rij bij 1 of ander miniservicepuntje in
een drogist moeten gaan staan?

Ik lees in de folder een lichte dreiging dat men de dienstverlening gaat
stopzetten als je niet langskomt en aan hun eissen voldoet.
Ergens lijkt mij dat niet kunnen...

Het is een beetje doorgeschoten ben ik bang...
Moet ik straks zeker ook naar bijv. de ABN om het zelfde daar te doen?

Wat is het volgende?
DNA afstaan bij iedere parkeerautomaat?

Wordt er een beetje moe van! :evil:

CB

Re: Postbank: WID

Ongelezen bericht door CB »

Geplaatst op: 26 Jul 2006 18:39 Onderwerp: Postbank: WID

Krijg vandaag een uitnodiging van de postbank ag. de "Wet
Indentificatie bij Dienstverlening".

WID is geen verzinsel van de Postbank. Dit wordt wettelijk opgelegd bij alle banken. Hier is dus Den Haag voor verantwoordelijk.

Ook ik heb deze uitnodinging ontvangen van de ING Bank. Overigens was ik bij de ING Bank binnen 5 minuten voor deze registratie geholpen.

Klanten van de ABN/AMRO zijn hiervoor ook benaderd heb ik op dit forum gelezen. Dus daar zul je ook nog naar toe moeten als je daar klant bent.
Wat is het volgende?
DNA afstaan bij iedere parkeerautomaat?

Ik ben bang van wel als Den Haag dit ook wettelijk verplicht gaat stellen.

Banken cq Financiele instellingen kun je hierin niets verwijten. Zij voeren een nieuwe wetgeving van Den Haag uit.

Succes met het kiezen in november. :wink:

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Succes met het kiezen in november.
Zeg er dan wel even bij welke partijen de WID terug willen draaien, anders hebben we nog niks aan je wens.

CB

Mijn wens is niet van belang.

Overigens ben je te lui om zelf je huiswerk te doen? Zo ja, stuur me een machtiging en ik zal voor je kiezen.

MXMCE

Ongelezen bericht door MXMCE »

Succes met het kiezen in november.
Wijze woorden! :D

Maargoe, zolang Den Haag de oorzaak weer is is, heeft men het
maar weer te slikken, anders wordt het hier in "Financiën" Off Topic.

Jammer dat de banken onderling het lef niet hebben (gehad) om
Den Haag "de vinger" te geven omtrent dit gebeuren.

ING Bank 5 minuutjes? Ben nu jaloers!

Vooralsnog geen andere keus dan nederig in de rij te gaan staan :cry:

(edit URL in Quote :-) )

SJZ

Overigens ben je te lui om zelf je huiswerk te doen?
Nee hoor, ik ben niet lui, en ik verdiep me altijd in alle standpunten voordat ik ga kiezen. Ik ken echter niet 1 partij die de WID wil terugdraaien, dus ik snap de link tussen de WID en 22 november niet.

CB

De link is dat we alles moeten slikken voor de partij die we hebben gekozen. Gaat er nu een lichtje branden SJZ. Met andere woorden we kiezen en zij bepalen nadat ze gekozen zijn.

Wat heeft het kiesrecht nog voor zin. Verkiezingsprogramma's zijn er voor het stemmen. Nadien doen ze wat ze zelf willen. Begin je nu wakker te worden? Het is allemaal een farche, we worden iedere keer weer bedonderd.

SJZ

Verkiezingsprogramma's zijn er voor het stemmen. Nadien doen ze wat ze zelf willen.
Als ik even naar het kabinet Balkende 2 kijk (CDA-VVD-D66) dan hebben die eigenlijk alleen maar plannen uitgevoerd conform wat er in de verkiezingsprogramma's van die drie partijen stond. Natuurlijk is een regeringsbeleid een mix van die 3 programma's, maar ze hebben in ieder geval uitgevoerd wat ze voor de verkiezingen beloofden.

(Ik bedoel dus niet dat je het dan met dat beleid eens moet zijn of niet, maar ze deden in ieder geval wat ze beloofden, dat moet je ze nageven.)

CB

Welke partij had in zijn verkiezingsprogramma de WID opgenomen?

Welke partij had in zijn verkiezingsprogramma het extra belasten van mensen met een hoger pensioensvoorziening opgenomen?

SJZ

Welke partij had in zijn verkiezingsprogramma het extra belasten van mensen met een hoger pensioensvoorziening opgenomen?
Geen enkele toch? En dat is ook niet gebeurd.

Welke partij had in zijn verkiezingsprogramma de WID opgenomen?
Pfoeh, dat weet ik niet meer hoor. De wet is alweer van 16 december 1993, dus dan moet je terug naar de verkiezingsprogramma's van 1989.

CB

Zeg er dan wel even bij welke partijen de WID terug willen draaien, anders hebben we nog niks aan je wens.
Waar heb ik gezegd dat er een partij is die de WID wil terugdraaien?
Ik ken echter niet 1 partij die de WID wil terugdraaien, dus ik snap de link tussen de WID en 22 november niet.
Waar maak je uit op dat ik een link leg tussen de WID en 22 november? Ik bedoelde alleen te zeggen dat de WID een wet is waar de banken zich aan moeten houden.

De steller van deze Topic verwijt de Postbank dat hij moet voldoen aan de WID.

De wet wordt gemaakt door Den Haag. Hoe komt de regering tot stand? Ik probeerde dus aan de steller van deze topic duidelijk te maken wie ervoor verantwoordelijk is. Vandaar het wensen van succes met de volgende verkiezingen. Gelukkig heeft hij het wel begrepen.

Sorry als ik met bovenstaande niet helemaal duidelijk ben geweest voor jou. Hopelijk bergrijp je me nu wel, want ik leg het niet nog een keer uit.

svdmeer

Ongelezen bericht door svdmeer »

De WID is natuurlijk veel meer dan alleen dat verplichte langskomen. Dat heb ik voor ABN-AMRO en Postbank al gedaan, moet bij iedere bank.

In dit topic wordt gesproken over de rol van de overheid en de klanten (wij dus). Ik mis de rol van de banken zelf. Weigeren kunnen ze niet, de boetes zijn enorm. Maar ze kunnen natuurlijk wel in de brief aangeven dat ze er op tegen zijn, en duidelijk benadrukken dat dit een streek van de overheid is. Als ik een bank zou runnen, zou ik mijn klanten schrijven dat 'ons veiligheidsbeleid' al decennia lang compliance is en de vertrouwens band met onze klanten dusdanig is dat wij ons liever bezig houden met service dan met het onzinnige langs laten komen met de ausweis. Maar bij zowel ABN-AMRO als Postbank mis ik dit stukje zelfvertrouwen en kritiek.

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

Wat is er mis met deze wet? Het is voor de rekeninghouder ook safer. Straks kun je terugvallen als er b.v. een handtekening gezet is die niet van de rekeninghouder is. De banken zullen beter moeten controleren.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Wat wel vreemd is, is dat je géén bewijs krijgt als je langs bent geweest met je persoonlijke nummer, je geldig identificatiebewijs en het zetten van je handtekening.

Vriendelijke groet, Paula.

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

Paula, dat ben ik met je eens. Daar had ik nog niet bij stilgestaan, dus het eerste manco in deze, naar mijn mening goede wet, ligt nu boven tafel. Je zou ook een afschrift van de scan met handtekening mee hebben moeten krijgen, als bewijs dat je aan de gestelde verplichting hebt voldaan. vr.groet terug, jonjo.

Jan1

Ongelezen bericht door Jan1 »

Op basis van de Wet identificatie bij dienstverlening (Wid) moeten financiele instellingen en bepaalde zakelijke dienstverleners (zoals accountants, advocaten, notarissen en makelaars) in het kader van de strijd tegen witwassen en terrorismefinanciering, hun cliënten kunnen identificeren. Daar hebben toch alle welwillende Nederlanders belang bij. Als je tegenspartelt, dan maak je jezelf verdacht.

Jeanne

Ongelezen bericht door Jeanne »

@MXMCE: wat een ongelooflijke zwartkijker ben jij zeg. Als je eerst eens alles goed had gelezen, dan had je niks te zeuren gehad.

- de postkantoren hebben een aparte balie, waar je zonder een nummertje te hoeven pakken geholpen wordt (geen uren wachten dus)
- alle postkantoren zijn voor deze actie extra open, dus ook op zaterdag (geen vrij hoeven nemen dus).

Maarre, als jij het goed vind dat iemand zomaar geld van je rekening op kan nemen zonder zich goed te legitimeren: geef me je rekeningnummer maar en ik haal het wel van je rekening af hoor.

stekel

Ongelezen bericht door stekel »

Waar het allemaal goed voor is weet ik ook niet,maar bij de fortisbank ging alles per post!

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

peukiemon

Ongelezen bericht door peukiemon »

Wat wel vreemd is, is dat je géén bewijs krijgt als je langs bent geweest met je persoonlijke nummer, je geldig identificatiebewijs en het zetten van je handtekening.

Vriendelijke groet, Paula.
Da's vreemd ik kreeg gister bij de postbank het kader met handtekening
gestempeld weer terug.
Wat voor bewijs wil je hebben, als je rekening naar verloop van tijd niet wordt geblokkeerd heb je je bewijs toch.
Wat ik wel slecht vindt is de termijn waarin je je bij de bank moet melden.
Ik had b.v. tot 16 augustus de tijd en kreeg de brief op 25 juli, wat als ik nou op vakantie was geweest zoals vele nederlanders op dit moment.

Gesloten