LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank - Stornering - 12 maanden regeling

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
oop2004

Rabobank - Stornering - 12 maanden regeling

Ongelezen bericht door oop2004 »

Hallo,

Ik hoop dat er mensen zijn die wat licht inmijn duisternis kunnen laten schijnen. Het volgende is aan de hand

Van mijn lopende rekening worden bedragen van Acceptgiro (AC) en machtiging (MA) afgeschreven. Ik heb daar nooit opdracht voor gegeven maar gezien de aard van de bedragen kan ik achterhalen dat dit door mijn ex-vrouw is gedaan.
Nu heb ik de bank hiervan op de hoogte gesteld maar zij kunnen sowieso niets doen aan de eenmalige machtiging. Dit kunnen ze niet storneren. Dat geld ben ik dus kwijt, ik kan dit haast niet geloven dat dit het geval is?? Voor de acceptgiro moeten kopieeen worden opgevraagd en kan dit dan worden teruggedraaid als aangetoond kan worden dat de handtekening is vervalst. Ik hoop hiervan maar het beste.

Het mooiste komt echter nog. In die periode hadden wij een gezamelijke internet spaarrekening. Nu is dat in een tijd van 2 dagen ruim 6000 euro afgeschreven door de rabobank naar de betaalrekening van mijn ex vrouw!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dit kan helemaal niet want ik ben de enige gemachtigde voor deze rekening toch geeft de bank niet thuis. Het was een en/of rekening en wij hebbend it geld overgeboekt ( het kan ook alleen maar via een internet overboeking). Jammer pech gehad. Ik heb nog aangegeven dat mijn exvrouw vorig jaar in de hulpschuldsanering is ogenomen en dus nooit voor deze rekening gemachtigd laat staan rekeninghouder kan zijn omdat dit anders in de boedel van de schuldsanering zou zijn opgenomen.

Toch geven ze niet thuis. Wat moet ik doen. ik heb gehoord van de 12 maanden regeling. Kan iemand dit toelichten of mij verder voorzien van tips wat te doen(behalve als een speer weg bij de klantvriendelijke rabobank).

Gr. marcel

June

Re: Rabobank - Stornering - 12 maanden regeling

Ongelezen bericht door June »

Beste Marcel,

ik hoop dat je er uit komt met je bank.
Een eenmalige machtiging kan je terug laten draaien, maar dat dien je snel te doen (binnen een aantal(?) werkdagen).

Voor mij is de Rabobank nog altijd DE bank. Hoop dat dat voor jou ook blijft.

succes

Hollander

Ongelezen bericht door Hollander »

Van de site van stichting de ombudsman:
Een vrijwel onbekende regel is dat u bij een onterechte automatische incasso uw eigen bank 12 maanden lang kunt vragen die incasso ongedaan te maken: de 12maandsregel. Op die manier kunt u maximaal 12 betalingen terug laten boeken
Informatie op de site www.stichtingdeombudsman.nl en dan naar geld en pensioenen gaan.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

ik ben werkzaam bij een bank en naar mijn weten kan je een eenmalige machtiging niet terug boeken

Gast

ik ben werkzaam bij een bank en naar mijn weten kan je een eenmalige machtiging niet terug boeken
PAS OP MENSEN! Deze leugen proberen de banken ons te laten geloven. Een onterechte incasso kun je echter ALTIJD laten storneren. Zou ook wat moois zijn: bedrijf X waar ik nooit wat besteld heb, waar ik nooit mee te maken heb gehad incasseert geld bij mij, en dan zou ik het niet terug kunnen krijgen?

Mijn ervaring is dat als je de bank belt dat ze deze leugen ook herhalen, maar als je flink doordramt dan krijg je je geld echt wel terug hoor! De bank weet heus wel hoe het zit, maar ze vinden het niet leuk.

Gast

idd, bij de postbank heb je in je internetbankieren een optie om incasso terug te laten boeken, komt helemaal geen helpdesk aan te pas. Handig en snel, geen gezeur met papieren en telefoneren.

Alice Alvarez

Ongelezen bericht door Alice Alvarez »

Dat is geen leugen. Alleen een doorlopende machtiging kan worden gestorneerd. Eenmalige machtiging is naar mijn weet niet te storneren.

Hollander

Ongelezen bericht door Hollander »

Zeg beste Alice Alvarez, het is wel degelijk een leugen. Kijk maar eens op www.stichtingdeombudsman.nl en dan naar geld en pensioenen gaan.

We hadden het dus over een onterechte eenmalig incasso.
Wat dacht je. Als ik morgen 10.000 euro van jouw rekening jat via een eenmalige incasso (die dus onterecht is), denk jij dan: pech, geld weg. Of bel je woedend de bank en eis je het geld terug.

Alleen als het een schriftelijke en terecht eenmalige incasso is kun je niet storneren. Een telefonische, terechte eenmalige incasso kun je binnen 30 dagen storneren. Een onterechte incasso 12 maanden.

Gast

eenmalige machtiging=accepgiro= dus niet terug te boeken

Gast

vervolg bovenstaande. het is technisch niet mogelijk
en een incasso is iets heel anders dan een eenmalige machtiging. automatische incasso kan wel terug gestort worden. ACCEPTGIRO's zeker weten NIET.
en ik werk er dagelijks mee dus ik zit hier geen onzin te verkondigen

Gast

Je zit wel onzin te verkondigen. Misschien is het technisch niet mogelijk, maar dan betaalt de bank je maar gewoon het geld terug via een handmatige opdracht.

Nogmaals: wat doe je zelf als er morgen via een eenmalige machtiging geld ten onrechte is geincasseerd door de heer O.P.Lichter (die net vandaag met de noorderzon vertrokken is met medeneming van al zijn geld.). Zegt de bank: tja, niks aan te doen, was een eenmalige machtiging. Zeg jij dan: wat jammer, dan ben ik 10.000 euro kwijt.

Gast

gelijk heb je, tuurlijk krijg je je geld terug.
En dat gezeur van 'technisch niet mogelijk' dat is je reinste onzin, die systemen kunnen zeker zulke zaken terugdraaien.

Gast

een eenmalige machtiging kan binnen 5 werkdagen teruggeboekt worden en een doorlopende machtiging binnen 30 dagen.

Gast

En niet te vergeten: een ONTERECHT eenmalige machtiging binnen 12 maanden.

Gast

De regeling van onterechte incasso waarbij je de afgelopen 12 maanden kunt terugkrijgen (bij doorlopende en 1 malige )is alleen mogelijk als je aangifte van fraude doet bij de politie. Je bank heeft dit nodig om een onderzoek in gang te zetten. De begunstigde van de incasso moet dan aantonen dat je de machtiging wel hebt verstrekt. Dit kan door een ondertekend contract of een voice log ( band opname) zijn. Indien ze deze niet kunnen aantonen is er pas de mogelijkheid om het bedrag terug te boeken. De reden van dit alles is dat de bank geen juridische partij is bij een machtiging. Dit zijn alleen degene die de machtiging afgeeft (dus consument) en het bedrijf. De bank is alleen maar uitvoerder van een opdracht en staat hier dus volledig buiten.

Gast

Eenmalige machtiging prima binnen 5 dagen 30 dagen of 12 maanden
wat betreft de eerste twee als je een afschrift gehad hebt waar een niet afgesproken bedrag op staat moet je reklameren bij je bank ik krijg maar 1 x in de maand een afschr. en was net op vakantie mooi telaat
Bank zegt ga maar daar terug halen wij kunnen het niet meer u bent te laat!!!!
Ik zeg geef de machtiging maar die ik afgegeven heb dan zul je zien dat ik gelijk heb ik wil mijn geld terug!!!WAT TEVEEL BETAALD IS!!!!
Bank zegt dat kan niet meneer dat is verwerkt.
Ik zeg jullie geven zomaar mijn geld weg zonder mijn toestemming!!
Bank zegt dat ziet u verkeerd meneer
Bla bla bla om lang verhaal kort te maken kreeg het van bank niet terug!!!!
LANG LEVE DE SNS BANK MET WEER EEN KLANT MINDER!!!!

gebaksdoos

Ongelezen bericht door gebaksdoos »

Een eenmalige incasso kun je inderdaad niet storneren. Er is wél een procedure voor, nl. de melding onterechte incasso en dan komt het geld terug. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat als iemand een bedrag van je rekening afschrijft, per abuis of niet, dat je dat geld nooit meer terug zou kunnen krijgen.

Wat betreft de spaarrekening OOP2004, als het inderdaad een gezamenlijke rekening is, kan jouw ex-vrouw hier ook van opnemen. Dit had jij bij de scheiding moeten regelen, zodat de rekening alleen op jouw naam komt. Dit is eigen schuld, dikke bult.

ikmirjam

Ongelezen bericht door ikmirjam »

er kunnen wel degelijk eenmalige incasso's worden teruggeboekt! Alle incasso's worden met verschillende codes afgeboekt. Normaal is het zo dat een doorlopende machtiging 30 dagen geeft voor het recht op terugboeking en een bedrijfsincasso 5 werkdagen. MAAR er zijn eenmalige incasso's die ook recht geven op terugboeking, zoals de eenmalige incasso's die bedrijven als BV Tellsell gebruiken.. ZEG DUS NIET DAT EEN EENMALIGE INCASSO NIET KAN WORDEN TERUGGEBOEKT!!!Er zij gevallen waarin dit wel kan..

En wat betreft je Internetspaarrekening van je vrouw (ex) als haar pas gekoppeld was aan de Internetbankierovereenkomst die jullie/zij had(den) en de spaarrekening stond toen nog op en/of.....KAN zij idd afboeken..geen wettelijke regeling die daartussen komt.

Gesloten