LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank verplicht afnemen van producten.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Hugo909
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2006 13:02

Rabobank verplicht afnemen van producten.

Ongelezen bericht door Hugo909 »

Hallo!

Ik wil een ervaring die ik had bij de Rabobank met jullie delen.

Sinds kort wonen mijn vriendin en ik samen, dat vraagt om een gezamelijke rekening. Mijn vriendin gaat naar de Rabobank om te informeren. Aldaar krijgt ze te horen dat er tot eind september geen tijd is, en dat alléén een gezamelijke rekening openen niet mogelijk is. Mijn vriendin reageerde verbaasd en vroeg zich hardop af wat er moet gebeuren om een gezamelijke rekening te openen, dit kon volgens de medewerkster alleen als wij meer producten van de Rabobank afnamen.

Na dit verhaal gehoord te hebben nam ik contact op met mijn eigen Rabobank om te vragen of het mogelijk is om alléén een gezamelijke rekening te openen....geen probleem, ook niet bij onze nieuwe Rabobank bleek bij navraag. (Rabo is een cooperatie dus er kan een verschil zijn tussen de ene en de andere Rabo). Mijn oude Rabo maakte direct een afspraak met mijn nieuwe Rabo, top!

Even voordat de afspraak bij de nieuwe Rabo zou plaatsvinden kreeg mijn vriendin een medewerkster aan de telefoon met de mededeling "als jullie alléén voor het openen van een rekening komen kom je voor niets". Naja, toch maar gegaan en aldaar volharde de medewerker dat wij andere producten van de Rabobank MOESTEN afnemen als wij een rekening wilde openen. Dit omdat er zoveel rekeningen geopend werden, de Rabobank heeft daar blijkbaar erg veel last van.

Ik was al klaar om naar de ABN te vertrekken (daar doen ze vast niet lastig als en nieuwe klant zich meldt) maar omdat we al wat zaken bij de Rabo hebben lopen hebben we toch maar de hele mikmak bij Rabo geregeld.

Als de Rabobank deze regel voortaan hanteert kan ik me voorstellen dat ze dat op een andere manier willen vertellen aan hun clienten. Hebben meer mensen ervaring met het verplichten van diensten door de Rabobank, of is dit inmiddels heel normaal?

Groeten!

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Rabobank verplicht afnemen van producten.

Ongelezen bericht door roro25 »

dit riekt naar koppelverkoop. Dat is bij wet verboden. Je zou naar de AFM kunnen stappen en daar je klacht neerleggen. Helaas komt het bij Rabobank, maar ook andere banken ook voor. Alleen bij ABN AMRO heb ik er nog niet veel van gehoord.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Rabobank verplicht afnemen van producten.

Ongelezen bericht door karr-2 »

Tegenwoordig worden steeds meer zaken samengevat in zogenaamde pakketten, bijvoorbeeld privepakketten of zakelijke pakketten. Meestal krijg je dan een prive rekening, een spaarrekening en eventueel een credit card erbij. Op zich dingen die je toch wel kunt gebruiken, dus ik zie het probleem niet zo.

Maar los daarvan zou je volgens mij nog steeds in staat moeten zijn om een losse rekening te openen als je dat wilt.....

Hugo909
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2006 13:02

Re: Rabobank verplicht afnemen van producten.

Ongelezen bericht door Hugo909 »

Paketten samestellen uit diensten die elkaar completeren begrijp ik. Zo heb ik meteen een credit card genomen toen ik een Europas aanvroeg (al blijft die keuze aan de klant).

Mij werd in dit geval (openen van een rekening) verplicht een verzekering aan te gaan. Wat hier het probleem is ontgaat je misschien (let vooral op het woordje DUS wat je gebruikt). En dan je laatste alinea: dat is dus niet zo, dat vertel ik hier net! :P

Dank voor de reactie!

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: Rabobank verplicht afnemen van producten.

Ongelezen bericht door ikmirjam »

Hugo, heb je al contact opgenomen met Rabobank Nederland hierover? Ik zou zeker navragen wat hun hiervan vinden. Voor mn eigen nieuwsgierigheid (werk zelf voor een onderdeel van de Rabo) welke Rabobank was dit en welke verzekering moest je verplicht afnemen?
Zelf zal ik dan ook wat nazoeken voor je op dit onderwerp...

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Rabobank verplicht afnemen van producten.

Ongelezen bericht door mr T. »

Als de Rabobank deze regel voortaan hanteert kan ik me voorstellen dat ze dat op een andere manier willen vertellen aan hun clienten. Hebben meer mensen ervaring met het verplichten van diensten door de Rabobank, of is dit inmiddels heel normaal?
Is voor een aantal vestigingen/cooperaties van de Rabobank niets nieuws en heeft volgens mij maar heel weinig te maken met het streven om pakketten af te laten nemen. Dergelijke praktijken waren ook al aan de orde in een periode waarin betaalpakketten nog helemaal niet bestonden. Zo heb ik zelf bij een vestiging eens meegemaakt dat men pas een een aanvraagformulier en een brochure e.d. met voorwaarden voor een betaalrekening mee wilde geven als ik daarbij schriftelijk verklaarde dat ik al mijn betaaldiensten, spaarprodukten en verzekeringsprodukten bij dit Rabofiliaal zou afnemen. Voor alle duidelijkheid: op deze rekening zou regelmatig inkomen worden overgemaakt en verder was (en is) er geen sprake van negatieve kredietnotering (zoals bij het BKR) of van faillissementen e.d. Helemaal niets van dat alles. Het moge duidelijk zijn dat ik na dit te hebben aangehoord direct ben doorgelopen naar het dichtstbijzijnde filiaal van een concurrent van de Rabo. Daar werd per direct een rekening geopend. Voor alle duidelijkheid: dit is niet normaal.
Verder heeft de Rabo ook een andere gewoonte die zich uit bij klanten die een hypotheek willen. Wanneer de hypotheekvorm van de Rabo een onderliggende spaarverzekering of levensverzekering vereist, dan eisen de meeste Rabofiliialen dat je deze afneemt bij Interpolis (ook Rabo). Het is nagenoeg onmogelijk om bij de Rabo een hypotheek te krijgen als je bij een andere maatschappij een voordeliger polis weet af te sluiten.

Hugo909
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2006 13:02

Re: Rabobank verplicht afnemen van producten.

Ongelezen bericht door Hugo909 »

Kijk, dit is nou een reactie waar we wat mee kunnen!

Het blijft voor mij onduidelijk of dit spelletje van de Rabobak geoorloofd is (dat zal haast wel gezien het fet dat ze blijkbaar al langer dit soort truukjes bedenken, en ik er nog nooit iets over gehoord had).

Ik denk er sterk over om de bij de Rabobank afgesloten verzekeringen ed. onder te brengen bij een andere dienstverlener (zo kan bijv. De Hypotheekshop in één keer het hele Interpolis pakket overnemen).

Op die manier heb ik uiteindelijk toch alléén een rekening bij de Rabo, ze gooien hun eigen glazen in. Raar, want ik heb verder altijd goede ervaringen met de Rabobank gehad.

Maar goed, voor die onderneming die ik ga starten, het huis wat ik ga kopen, de auto die verzekerd moet worden moet ik dus niet bij de Rabobank zijn, zoveel is inmiddels duidelijk voor mij.
Laatst gewijzigd door Hugo909 op 30 aug 2006 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Hugo909
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2006 13:02

Re: Rabobank verplicht afnemen van producten.

Ongelezen bericht door Hugo909 »

Hallo ikmirjam, ik zie je berichtje nu pas.

Er is al navraag gedaan door mijn oude (lieve) Rabobankje en volgens hun is het mogelijk om enkel en alleen een gezamelijke rekening te openen. Toen we bij de nieuwe Rabobank aankwamen bleek dit toch niet zo te zijn: als jullie alleen voor een gezamelijke rekening komen komen julie voor niets. "letterlijke woorden"

Voor mij is de kous wel af zo, ik en mijn vriendin hebben een gezamelijke rekening, en zijn nu dus verzekerd bij Interpolis. :lol:
Omdat ik nu klant ben bij die Rabobank, en een medewerkster aldaar al eens is aangesproken door mijn oude bank, heeft het voor mij weinig nut om de boel te frustreren. Dit topic is ook meer bedoeld om meer duidelijkheid te geven/krijgen over de voorwaarden die banken tegenwoordig stellen.

Dank voor de reactie.

kroon382
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 aug 2006 22:08

Re: Rabobank verplicht afnemen van producten.

Ongelezen bericht door kroon382 »

de rabobank moet is wat menselijker worden en niet geld achter drukken en dan zeggen dat je zelf een fout heeft gemaakt :twisted: :evil:

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Rabobank verplicht afnemen van producten.

Ongelezen bericht door mr T. »

Dit omdat er zoveel rekeningen geopend werden, de Rabobank heeft daar blijkbaar erg veel last van.
Volgens mij is de bank met het grootste aantal betaalrekeningen in Nederland de Postbank. Daarover hoor ik dergelijke verhalen niet (ook al is de kwaliteit van de dienstverlening van deze bank snel slechter aan het worden). Verder is het zaak om op te letten wat de kosten zijn voor het openen van een betaalrekening. Die zijn bij de Rabo doorgaans nogal hoog. Verder zijn er filialen van de Rabo waar betaald moet worden voor het aanhouden van de rekening.

Gesloten