LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rekeningnummer wijzigt van de Friesland Bank naar Rabobank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
student538

Rekeningnummer wijzigt van de Friesland Bank naar Rabobank

Ongelezen bericht door student538 »

Geachte heer Tolsma, 

Als klant van Friesland Bank merkt u er wellicht nog niet veel van maar 
achter de schermen 
wordt hard gewerkt om de overgang naar de Rabobank zo soepel mogelijk te 
laten verlopen.
Graag informeren wij u over de stand van zaken. 

Overgang naar de Rabobank
Als coöperatieve bank is de Rabobank al meer dan 100 jaar sterk geworteld in 
de lokale gemeenschap. Met 139 zelfstandige Rabobanken in Nederland, is er altijd één 
bij u in de buurt. Niet alleen fysiek, maar ook 'virtueel'. Want via (mobiel) internetbankieren 
regelt u het merendeel van uw bankzaken op het moment en op de plek die u het beste 
uitkomt. Bent u al klant bij de Rabobank? Dan wordt u als Friesland Bank klant in de loop van 
volgend jaar aan diezelfde Rabobank overgedragen. Als u nog niet bij de Rabobank bankiert, 
dan wordt de Rabobank in uw eigen postcodegebied in principe uw nieuwe bank. 
Vanzelfsprekend informeren wij u daar nog over. Naar verwachting gebeurt dat in het eerste kwartaal van 
2013.

Friesland Bank Assurantiën

Op 1 januari 2012 is Friesland Bank Assurantiën overgenomen door Delta 
Lloyd. De situatie bij Friesland Bank is door het samengaan met de Rabobank behoorlijk veranderd. 
In goed overleg heeft Delta Lloyd besloten haar belang in Friesland Bank Assurantiën terug 
te verkopen aan Friesland Bank. Op dit moment is Friesland Bank in overleg met de Rabobank en Achmea. Samen bekijken we hoe we de belangen van klanten en medewerkers van Friesland Bank Assurantiën 
het beste kunnen borgen. We informeren de klanten van Friesland Bank Assurantiën als 
er iets wijzigt in de dienstverlening of in de producten. Uw rekeningnummer(s)
De afgelopen periode is onderzocht hoe we zakelijke en particuliere betaal- 
en spaarrekeningen het beste kunnen omzetten naar de Rabobank. En of het haalbaar is het 
rekeningnummer(s) van Friesland Bank te behouden bij de overgang naar de Rabobank. Dat blijkt 
helaas niet het geval te zijn. Zoals u wellicht weet, worden de negencijferige nummers van 
betaalrekeningen -ook wel BBAN genoemd- van alle Nederlanders per februari 2014 definitief omgezet 
naar een IBAN (International Bank Account Number). Dat heeft te maken met de overgang naar 
één Europese betaalmarkt. Uw IBAN bestaat niet alleen uit cijfers, maar ook uit een lettercombinatie die
aangeeft in welk land en bij welke bank u bankiert. Met uw overgang naar de Rabobank krijgt u
dus een IBAN dat bij de Rabobank hoort. We laten u nog weten hoe we de overgang naar een
nieuw rekeningnummer zo gemakkelijk mogelijk voor u kunnen laten verlopen. 
Welkom in de Rabobank kantoren Surhuisterveen en Burgum. Sinds maandag 15 oktober zijn klanten van Friesland Bank alvast van harte welkom op de kantoren van de Rabobank in Surhuisterveen en Burgum. In beide kantoren wordt u ontvangen door medewerkers van Friesland Bank. We gebruiken deze kantoren als 
proefkantoor. De ervaringen die we hier opdoen, gebruiken we om zo op een soepele manier de 
rest van ons kantorennet samen te voegen. Beide kantoren zijn de eerste weken goed 
bezocht en de reacties van klanten zijn erg positief. Tot zover de stand van zaken. Als er voor u persoonlijk iets wijzigt, informeren we u hier tijdig over. Heeft u vragen over de overstap? Kijk dan op 
frieslandbank.nl/rabobank, bel met uw contactpersoon of onze Service Desk, bereikbaar op werkdagen via (058) 299 55 22. 

Met vriendelijke groeten,

Mr. J.A. de Leeuw,
Voorzitter Raad van Bestuur Friesland Bank 

Vind de brief een beetje onduidelijk. Volgens mij blijft het negen cijferige nummer identiek. En wordt alleen de bank code gewijzigd.

Is dat nu nog:

IBAN/SEPA Nummer: NL18FRBK029xxxxxxx
BIC Nummer: FRBKNL2L
Banknaam: Friesland Bank

Dan wordt dan denk ik:

IBAN/SEPA Nummer: NLxxRABO029xxxxxxx
BIC Nummer: RABONL2U
Banknaam: Rabobank

Dat is onlangs toch ook gebeurd bij de Fortis Bank dat naar ABN/AMRO is gegaan. En eveneens bij de ASN bank dat voorheen onder SNS bank code viel?

> En of het haalbaar is het
rekeningnummer(s) van Friesland Bank te behouden bij de overgang naar de Rabobank. < Hier spreken ze van het rekeningnummer. En even later: en laten u nog weten hoe we de overgang naar een
nieuw rekeningnummer zo gemakkelijk mogelijk voor u kunnen laten verlopen. 

Het lijkt mij toch gewoon dat ze de bestaande 9 cijferige nummers gewoon laten zijn voor wat het is?
Laatst gewijzigd door student538 op 05 nov 2012 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Frantic2

Re: Rekeningnummer wijzigt van de Friesland Bank naar Rabobank

Ongelezen bericht door Frantic2 »

En of het haalbaar is het
rekeningnummer(s) van Friesland Bank te behouden bij de overgang naar de Rabobank. Dat blijkt
helaas niet het geval te zijn.
Ja, je wordt Rabo bank en die hebben hun eigen nummers....

Dat het voor u simpel lijkt, wil niet zeggen dat het simpel is om nummerbehoud toe te passen..

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Mogelijk ontstaan er door het enkel veranderen van de IBAN voorvoegsels doublures? Maw, beide banken hebben in het verleden dezelfde rekeningnummers uitgegeven?

Als ik lees "We laten u nog weten hoe we de overgang naar een nieuw rekeningnummer zo gemakkelijk mogelijk voor u kunnen laten verlopen. ", zou ik er van uit gaan dat u een nieuw rekeningnummer gaat krijgen, en dat er niet enkel even een IBAN codering veranderd wordt.

Maar goed, de plek voor uitsluitsel lijkt me de bank, die zullen deze vraag vast al tig keer beantwoord hebben inmiddels..

student538

Reactie van de Friesland Bank:
Uw vermoeden is onjuist, uw Friesland Bank rekeningnummer wordt niet omgezet naar de Rabobank. Dit betekent dat uw nummer in de loop van volgende jaar zal moeten worden afgesloten en een nieuw nummer zal bij de Rabobank voor u worden geopend.
U hoeft in eerste instantie zelf geen actie te ondernemen. U krijgt t.z.t. van Friesland Bank te horen hoe e.e.a. zal worden behandeld.
Dus een nieuw bankrekening nummer naar de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Boerenleenbank. Ik denk dat ze dit in de vorm van www.overstapservice.nl gaan aanbieden? Ik hoop dat de Friesland Bank de nieuwe bankrekening nummers zelf verstrekt aan instanties die geld storten op je bankrekening. Met machtigingen verloopt dit wat soepeler: Wanneer instantie geld van je oude bankrekening afhaalt dan worden die instanties automatisch geïnformeerd.

Bij de Generale Bank kon ik toen wél mijn oude bankrekening nummer behouden. Vervolgens werd het Fortis Bank. Ook toen kon ik mijn nummer behouden. Vervolgens werd het ABN/AMRO bank en eveneens hetzelfde rekeningnummer! Hetzelfde geldt voor de ASN bank dat eerst opereerde onder SNS bank code. Dat nu ASN is geworden. Idem voor Postbank dat ING werd.

Inter

Ongelezen bericht door Inter »

Ik dacht altijd dat ze met elkaar hadden afgesproken zodat er geen dubbele nummers konden zijn .
Laatst gewijzigd door Inter op 11 nov 2012 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Inter schreef:Ik dacht altijd ze met elkaar hadden afgesproken zodat er geen dubbele nummers konden zijn .
Dat klopt helemaal. Er bestaan geen dubbele bankrekeningnummers bij de banken ondeling. Als dat wel zo zou zijn, zou de elfproefcontrole van een bankrekeningnummer niet mogelijk zijn.

Inter

Ongelezen bericht door Inter »

Dacht ik al .
Volgens mij kan ik je ook aan het NR zien bij welke bank die hoort .
Heb niet hele topic doorgelezen maar begrijp niet waarom de Rabobank dit dan zo doet .

student538

Zij geven aan dat het door de Europese Wetgeving komt. Hoe dat zit weet ik eigenlijk niet. Je kunt inderdaad aan het nummer zien bij welke bank iemand bankiert.\

Zie hiervoor een andere topic van mij:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=64730

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Volgens mij kan ik je ook aan het NR zien bij welke bank die hoort .
Bij Rabo zijn de eerste 4 cijfers ook nog het filiaalnummer.

student538

Ben benieuwd of het ook mogelijk is dat wanneer je NIET wilt overstappen naar de Rabobank dat je dan via de overstap services (zie www.overstapservice.nl ) naar een andere bank mag overstappen.

Gesloten