Je hebt gelijk; verjaring vindt in principe na maximaal vijf jaar plaats bij gewone vorderingen. Maar stel nu dat
ricardoholanda1 zich daar niet op heeft beroepen, dan mag de rechter niet zelf zeggen "het is verjaard dus helaas pindakaas". [/quote]Een consumenten vordering (waar ik even van uit ga) verjaard na verloop van 2 jaren, tenzij de verjaring is gestuit. Natuurlijk mag de rechter een zaak afwijzen wegens verjaring. De rechter moet de belangen van beide partijen afwegen. Daarbij mag worden aangenomen dat de particulier de zwakkere partij is. De rechter zal dit meenemen.
Of stel nu dat er een oud verstekvonnis ligt waartegen nu, vele jaren later, wordt opgekomen. Dan is de vordering al een keer toegewezen, bijvoorbeeld in 2001, en wordt nu pas verzet ingesteld. Je kunt dan best in de knoop komen qua bewijslast, als je dus stelt "dit is destijds gewoon betaald". Toen had je dat gemakkelijk kunnen aantonen met een bankafschrift, maar inmiddels ligt dat al lang bij het oud papier.
Dat zou kunnen al lijkt me dat onwaarschijnlijk. Maar dat was wat ik al aangaf. We kennen de omstandigheden niet, maar ik heb het gevoel dat er iets speelt dat TS hier niet vertelt. Ik kan me niet voorstellen dat een rechter je vraagt iets te bewijzen wat je onmogelijk kunt bewijzen omdat het bewijs niet meer bestaat.
En over je punt 2: hoe bewijs je als schuldeiser dat er niet is betaald? Juist, dat kan niet. Zoals gezegd: "ik heb al betaald" is een bevrijdend verweer, en dan zul je dus zelf moeten aantonen dat je inderdaad hebt betaald. Negatief bewijs ("bewijst u maar dat er niet is betaald") kun je niet leveren.
Wie eischt bewijscht...Het zou wat moois worden als je je onschuld moet gaan bewijzen. Het rechtsprincipe onschuldig tot het tegendeel is bewezen geldt vrijwel alle gevallen (behalve bij de belastingdienst maar dat is sowieso een geval apart). Als justitie je beboet voor door rood rijden hoef jij niet met foto's te komen dat het toch echt groen was. Justitie moet met de bewijzen komen, etc...
Als bedrijf B tegen persoon P zegt ik krijg nog 1000 euro van u van 13 jaar geleden, mag hij dat gaan bewijzen. Dat is niet zo moeilijk als het zo lang sleept zijn er stapels correspondentie, brieven, misschien zelfs betalingsregelingen, etc.