LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rentepunten: hebben ze contante waarde?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
bodejosm43

Rentepunten: hebben ze contante waarde?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Afgelopen weekend kreeg ik mijn rente op de bonusrenterekening bijgeschreven. Het is een beetje nep, het is een renterekening met 3,1 procent rente, maar daarvoor moet je wel je saldo binnen 12 maanden met minimaal 10 procent laten stijgen. Ik overweeg over te stappen naar een andere spaarrekening, maar dan ben ik mijn saldo retepunten in 1 klap kwijt.

Nu heb ik altijd gedacht dat rentepunten als een soort kadootje van de postbank konden worden gezien. En in die zin zou dit toch onder de wet op de cadeaustelsels moeten vallen (of hoe die wet ook heet).

Die wet stelt dat je de helft van de waarde van het gegeven kado in contanten mag opvragen. Dat wil ik best wel, het is een aardig bedrag.

In de postbankvoorwaarden kan dan wel staan, dat rentepunten niet kunnen worden ingewisseld tegen contant geld, maar wanneer je ze wil verzilveren, blijken ze bij lange na niet de waarde te hebben die de postbank haar rekeninghouders voorspiegelt. Bovendien moet je bij inwisselen (nagenoeg) altijd administratiekosten betalen, hetgeen de werkelijke waarde van die punten nog meer doet afnemen.

De beroeps-commentatoren hier zullen stellen: niet zeuren, je krijgt de punten toch gratis? Maar dat laatste is dus niet waar. De rente is gewoon veel lager dan ze zou kunnen zijn, wanneer de Postbank niet met die grappen als rentepunten werkt.

Ik zou dus best genoegen nemen met de helft van de waarde in contanten, zoals de wet op de cadeaustelsels voorschrijft.

SJZ

Re: Rentepunten: hebben ze contante waarde?

Ongelezen bericht door SJZ »

De rente is gewoon veel lager dan ze zou kunnen zijn, wanneer de Postbank niet met die grappen als rentepunten werkt.
Inderdaad, AK bank geeft nu 3,6%

bodejosm43

DE AK?

Het moet uiteraard wel zonder verdere voorwaarden zijn, en een betrouwbare bank. De postbank is op zich betrouwbaar genoeg, ik ben er sinds tientallen jaren een tevreden klant.

Marco Polo

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Dat hele rentepuntengedoe van de postbank is gewoon een sigaar uit eigen doos!

bodejosm43

Wanneer ik kon kiezen voor een hogere rente, ZONDER die rentepunten, zou ik daar meteen voor kiezen.

Wat ik ergerlijk vind, is dat die punten niets waard zijn als je zelf niets bijlegt voor een artikel.

DennisThePennis

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

DE AK? Het moet uiteraard wel zonder verdere voorwaarden zijn, en een betrouwbare bank.
Een grote Turkse bank, net als Demir-Halk. De toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) staat gewoon garant voor spaartegoeden tot 20.000 euro per spaarder, zoals dat ook geldt voor een triple-A bank als de Rabo (je weet wel, founded in the late 19th century by farmers ... moooooh! :lol: ).
http://www.akbank.nl/html/rente.htm

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Het moet uiteraard wel zonder verdere voorwaarden zijn, en een betrouwbare bank.
Met de garantie van de Nederlandse Bank vind ik het wel betrouwbaar.

De AT bank geeft trouwens inmiddels (óók zonder voorwaarden) 3,65%.

DSB geeft 3,3%, Argenta 3,25%, altijd nog meer dan die 3,1% van de Postbank.

bodejosm43

Het zou wat zijn als ik die rentepunten alsnog contant (al was het maar voor 50 procent van de opgegeven waarde) kon krijgen.

Ik zag iets waar ik weliswaar minimaal 50 euro per maand zou moeten sparen, maar die geven dan wel 4 procent.

Ik heb ooit eens de sterrekening gehad. Die gaven 10.25 procent. Maar dat is lang geleden..........

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Informeer dan ook meteen even of ik mijn airmiles, bijpunten, rocks etc. voor cash kan wisselen?

bodejosm43

Ik heb in beginsel niet om die punten gevraagd. Daar gaat het hierom. Niemand, in feite. Airmiles is een systeem: daar kun je tenminste met 100 procent van je airmiles artikelen, kaartjes en dergelijke voor krijgen, bij rentepunten moet je altijd geld bijleggen. Dat is nou net waar het mij om gaat.

Wanneeer jij je airmiles en dergelijke wil verzilveren, open daar dan maar je eigen topic voor. Nu gaat het om die rentepunten, en het feit dat ze eigenlijk waardeloos zijn, maar de rekeninghouder toch geld kosten.

EdwinW

Ongelezen bericht door EdwinW »

Rentepunten? Laatst iets vluchtig gelezen in (geloof ik) het blad eigen huis. Men was er niet kapot van.

eborn

Ongelezen bericht door eborn »

Bovendien zijn de prijzen die men als adviesprijzen gebruikt uiteraard absurd hoog. Zo komt het bij elektronica vaak voor dat je een artikel op Internet goedkoper kunt krijgen dan bij de Postbank MET rentepunten.

Bij kaartjes voor musicals is het overigens wel weer rendabel om de rentepunten te gebruiken.

kritisch consument

Ongelezen bericht door kritisch consument »

DE AK? Het moet uiteraard wel zonder verdere voorwaarden zijn, en een betrouwbare bank.
Een grote Turkse bank, net als Demir-Halk
Net zoals ik geen auto meer koop van een turk vertrouw ik ze ook mijn geld niet toe ! (en geloof me, ik ben geen racist maar heb gewoon heel slechte ervaringen hiermee).

Noble

Ongelezen bericht door Noble »

De Argenta bank heeft zijn rente dacht ik verhoogt...

check even op de site voor de laatste standen:

http://www.argenta.nl/tarieven.asp

ps: die k-rentepunten...... mogen ze van MIJ voortaan houden... :lol:

'k zit nu óók bij Argenta..

stuf

Ongelezen bericht door stuf »

Ik vind die rentepunten ook een ergelijke aktie. Het is hobbyisme van de marketeers. Ze denken waarschijnlijk dat klanten er loyaler van worden maar bij mij heeft het het omgekeerde effect. Ik heb rekeningen geopend bij de DSB-bank en Finansbank en daar een deel van mijn geld naar toe gesluisd.

Veel bedrijven lijken te denken dat ze als enige belangrijk zijn voor klanten en dat klanten zitten te wachten op weer een overzichtje met puntjes. Het assortiment aan bestedingen is beperk en al twee keer te duur geprijsd. Daar moet je dan ook nog eens de helft zelf bijleggen.

Die versnippering van loyaliteitsakties is een probleem. Veel beter zou het zijn als iedereen zich zou aansluiten bij airmiles. Dat gaat ook niet hard, maar er zijn tenminste goede bestedingsdoelen zonder dat je er geld bij moet leggen. Zo gaan we van de airmiles twee keer per jaar naar een pretpark en dierentuin.

Gesloten