LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
essie69

rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door essie69 »

hallo

wij zijn bezig om een huis te kopen,nou is onze offerte bij de rabobank goedgekeurd en kunnen we gaan tekenen.Alleen moeten wij wel in het bezit zijn van een geldig paspoort of een identiteitsbewijs .Nu hebben mijn man en ik allebei een geldig rijbewijs maar dit zou niet gelden.Hierdoor word je dus wel even op 100 eur kosten gejaagd voor niks .wij gaan nooit naar het buitenland toe.Kan een bank dit zo maar vragen of voldoet een rijbewijs wel. wie weet raad.

Gast

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Gast »

Wat staat er niet op je rijbewijs: je geboorteplaats meen ik.......

essie69

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door essie69 »

geboorteplaats staat er wel op en ook onze sofi nummers dus ik weet niet waar het verschil in zit.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door JH »

Een rijbewijs is geen legitimatiebewijs maar een bewijs van rijvaardigheid en niet rechtsgeldig voor het verkrijgen van bv een hypotheek of het sluiten van een lening.
Bij het aanvragen van bv hypotheek, lening, uitkering etc. vraagt de betreffiende organisatie een kopie van het identiteitsbewijs.

Sinds januari 2005 moet een ieder vanaf 15 jaar een geldig identiteitsbewijs bij zich hebben.
Hierdoor word je dus wel even op 100 eur kosten gejaagd voor niks
Wanneer u gevraagd wordt uw identiteitsbewijs te tonen, dan zal dat u wellicht meer dan 100 euro gaan kosten.
Laatst gewijzigd door JH op 29 mei 2005 18:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Gast

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Gast »

nee rijbewijs is niet geldig. belastingdienst wil perse een id kaart of paspoort zien!

essie69

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door essie69 »

ben het toch niet helemaal eens , bij het afsluiten van onze lening was een rijbewijs wel goed en als ik me op straat moet legitimeren dan is mijn rijbewijs ook goed.Ook bij het tekenen van ons koopcontract was het rijbewijs voldoende , ik heb een beetje het idee dat het gewoon willekeur is.maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties

Gast

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Gast »

Een rijbewijs zegt niks over je nationaliteit, een paspoort wel. Vandaar dat je bij dit soort zaken je paspoort moet laten zien. (soms in combinatie met je verblijfsvergunning als het geen Nederlands paspoort is).

fatman

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door fatman »

Als u bij een werkgever werkt MOET de werkgever een kopie hebben van uw paspoort of indentiteitsbewijs. Indien hij deze niet heeft krijgt hij bij een controle hoge boetes. In feite ondanks uw sofinummer en rijbewijs wordt u als een illigaal gezien en krijgt u werkgever een boete van EUR 8000,-- U mag u wel met uw rijbewijs legitimeren op straat of bij een controle maar voor al het andere b.v. controle op het werk incl. hypotheken heeft u toch een indetiteitsbewijs nodig. Kosten ongeveer 30 tot 35 euro.

Gast

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Gast »

En niet alleen de werkgever krijgt een hoge boete. Als werknemer wordt u in een voor u ongunstige belastinggroep ingedeeld, zodat het u direct geld kost. Dit overkwam een collega van mij, die pricipieel weigerde zijn paspoort voor dit doel te gebruiken. Hij zei keihard: dat die zwarten dat maar doen: ik ben al mijn hele leven Nederlander en ik doe het niet.

Het kwam hem op een proces verbaal wegens discriminiatie te staan, want de werkgever maakte hier werk van. Na een jaar in die ongunstige belastinggroep te hebben gezeten, gaf meneer toch maar toe, het had hem een maandsalaris gekost.

Dure principes houden sommigen erop na.

Gast

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Gast »

Ik vind het toch wel triest dat iemand hier een topic over begint. we hebben het over een bedrag van rond de EUR35,- terwijl een hypotheek(renteverlaging) neem ik aan toch iets meer geld oplevert dan EUR 35,- :lol:

essie69

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door essie69 »

beste gast

ik vind het nogal triest dat u oordeelt over wat er in mijn portemonee zit.En een rente verlaging van een hypotheek heeft hier helemaal al niks mee te maken, het is namelijk onze eerste hypotheek.Buiten dat vroeg ik niet om mensen hun mening maar om advies .
eerst maar eens goed lezen voordat je commentaar geeft beste gast!!!!!

Gast

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Gast »

Als je zondig een huis wil kopen moet je de bijkomende kosten maar gewoon voor lief nemen anders moet je gewoon blijven huren!

Gast

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Gast »

''Als je zondig een huis wil kopen moet je de bijkomende kosten maar gewoon voor lief nemen anders moet je gewoon blijven huren!''
Ben jij zo'n godsdienstfanaat die zich op laat dringen dat kopen van een huis niet mag van god?

Ik maak zelf wel uit of ik een woning koop of huur, en de belastingteruggave is nu eenmaal wettelijk zo geregeld, daar hebben godsdiensten niets over te zeggen. Ik laat me in elkk geval in mijn beslissingen nooit door een godsdienst beïnvloeden.

Gast

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Gast »

De gast van 9.49 van vandaag laat duidelijk blijken dat hij geen verstand van kopen of huren van een woning heeft.

Kopen is vaak zelfs goedkoper dan huren, dat punt heb ik inmiddels twee jaar geleden bereikt, 4 jaar na aankoop van mijn woning. Het gaat helemaal niet om die 35, 38 of 50 euro die in rekening wordt gebracht voor een identiteitsbewijs. Dat staat los van een hypotheek-aanvraag, want iedereen vanaf 15 jaar moet dat tegenwoordig hebben.

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door ikmirjam »

Gast van 11.05: zou de gast van 09.49 ipv zondig niet zonodig hebben willen typen? Als je goed leest zou je toch die conclusie kunnen trekken ipv over godsdiensten te beginnen....

Gast

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Gast »

dat was inderdaad een typfout.

Gast

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 29 Mei 2005 12:39 door essie69


--------------------------------------------------------------------------------

hallo

wij zijn bezig om een huis te kopen,nou is onze offerte bij de rabobank goedgekeurd en kunnen we gaan tekenen.Alleen moeten wij wel in het bezit zijn van een geldig paspoort of een identiteitsbewijs .Nu hebben mijn man en ik allebei een geldig rijbewijs maar dit zou niet gelden.Hierdoor word je dus wel even op 100 eur kosten gejaagd voor niks .wij gaan nooit naar het buitenland toe.Kan een bank dit zo maar vragen of voldoet een rijbewijs wel. wie weet raad.
Een rijbewijs is sinds enkele jaren al geen geldig legitimatiebewijs meer.
Kabinet Lubbers heeft dit toen afgeschaft.
Dus een bank is verplicht naar een paspoort te vragen of een id.

Dol_Fijn
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2005 08:44

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Dol_Fijn »

ik vind het nogal triest dat u oordeelt over wat er in mijn portemonee zit
Met de huidige prijzen van huizen, moet je toch al aardig wat verdienen om een huis te kunnen kopen (zelf sinds 1 maart trots huiseigenaar). Lijkt me dat die 2x € 35 er echt wel af kan.

Dan erbij is het sinds 1 januari 2005 verplicht om ten alle tijde een identiteitsbewijs op zak te hebben. Mensen die na 1 januari 2005 bij een controle door de politie geen identificatiebewijs kunnen laten zien, riskeren een boete van 50 euro. (zie hier)

Wat is dus de motivatie om er geen te hebben?

Gast

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Gast »

Met de huidige prijzen van huizen, moet je toch al aardig wat verdienen om een huis te kunnen kopen
Ach, met de huidig lage rente is een koophuis binnen bereik van veel mensen. Je kunt nu met nationale hypotheekgarantie tot 5 x je jaarinkomen lenen.

Stel dat het om een goedkoop huis gaat, bijvoorbeeld een flat van 140.000. Dan moet je samen ongeveer 2.300 bruto per maand verdienen. Dat vind ik niet spectaculair veel. Als je allebei het minimumloon verdient zit je al hoger.

Gast

Re: rijbewijs wel of geen geldig legitematiebewijs bij hypotheek

Ongelezen bericht door Gast »

sinds de invoering van de legitimatieplicht is rijbewijs geldig bewijs daarvoor.

Gesloten