LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] roodstaan toegestaan ja/nee

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
snoepie84

Re: roodstaan toegestaan ja/nee

Ongelezen bericht door snoepie84 »

Tip

als je al rood kan staan , vraag dan nooit meer krediet aan dan een 3e van je maand inkomen .

sta je elke maand automatisch possitief .
en mocht er toch iets onverwachts gebeuren ,zit je niet gelijk aan je max.

en wel of geen krediet , tja denk dat per bank verschillend is ,en dat je er niks aan kan doen of je t wel of nie krijgt.
gaat idd per inkomen ,en niet alleen na de hoeveel heid ,maar ook soort inkomsten denk ik .

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

snoepie84 schreef:Tip

als je al rood kan staan , vraag dan nooit meer krediet aan dan een 3e van je maand inkomen .
Nadeel is alleen dat banken de limiet van het roodstaan zelf verruimen in de loop der jaren. Als ze een aantal jaren inkomen consequent gestort zien waarbij het inkomen stijgende is. Laten ze ook die limiet langzaam stijgen.

Wij hebben nu een flink ruimere limiet dan een aantal jaren geleden, terwijl we er nooit gebruik van maken. Bij dreigende roodstand schrijf ik iets terug van de spaarrekening, omdat de rente die je moet betalen gewoon duur is. Bovendien hebben we nooit gevraagd voor die ruimere limiet.

Een credit card kan inderdaad erg handig zijn. Ons uitgangspunt is altijd betaal nooit meer met je credit card dan je direct in een maand kan betalen als de factuur komt. Dan heb je ook geen hoge rentekosten.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kiz schreef:
GJvdZ schreef:Het is ook niet gauw goed zeg. Als banken het mogelijk maken om rood te staan, is het hun schuld als mensen in problemen komen. Proberen ze mensen te beschermen door rood staan niet toe te staan, dan is het ook weer niet goed.
Mja sorry, maar vind jij het normaal dat een bank "zomaar" een kredietlimiet wil verstrekken die groter is dan het inkomen dat maandelijks gestort wordt, en dan ook nog een creditcard er bij wil geven?
Nee, dat vind ik niet normaal. Maar dit forum staat vol met mensen die anderen de schuld geven dat ze schulden hebben. Nu is er een bank die dat probeert te beperken door geen krediet toe te staan, en dan wordt er weer geklaagd. Ik geef ASN groot gelijk om mensen met een laag inkomen geen kredietfaciliteit te krijgen.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

tiptoo schreef:
GJvdZ schreef:Het is ook niet gauw goed zeg. Als banken het mogelijk maken om rood te staan, is het hun schuld als mensen in problemen komen. Proberen ze mensen te beschermen door rood staan niet toe te staan, dan is het ook weer niet goed.

sorry hoor een creditcard geven vind ik niet verstandig , al heb je zelf verantwoordelijkheid.
Lees jij wel eens? Ik heb het helemaal niet over een credit card.

snoepie84

ook al verruimen ze je krediet die kan je zelf ook weer tot een bepaald bedrag vast laten zetten , ff je bank binnen vliegen :wink:

en idd slim om hem niet t gebruiken , maar als je nie gebruikt waarom zou je hem willen hebben :D
weg er mee dan d8t ik zo

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

GJvdZ schreef:
Lees jij wel eens? Ik heb het helemaal niet over een credit card.

ja hoor troost je , jij vindt dat mensen te veel klagen omdat banken het toch nooit goed doen in de ogen van een ander. :mrgreen:

mogen ze?

Emmy75

snoepie84 schreef:ook al verruimen ze je krediet die kan je zelf ook weer tot een bepaald bedrag vast laten zetten , ff je bank binnen vliegen :wink:

en idd slim om hem niet t gebruiken , maar als je nie gebruikt waarom zou je hem willen hebben :D
weg er mee dan d8t ik zo
Ja dat is idd zo geregeld, maar ik ben van mening dat ik er nooit om heb gevraagd en ik nu wel actie zou moeten ondernemen om de limiet te verlagen als dat wenselijk is. Dat zou best wenselijk kunnen zijn om je schade te beperken bij misbruik. Daarom vind ik dat de limiet alleen op aanvraag verruimd moet kunnen worden, mits dit binnen het verantwoorde blijft.

snoepie84

snap het probleem niet ,

je wilt geen krediet , geen kleine , geen verruimde krediet .....
en je wilt niet naar de bank .

dan laat je het toch zo
je gebruikt het krediet niet , of je die nu wel hebt of niet , zo lang je niet gebruikt betaal je er ook niet voor .

en actie ondernemen , t is kleine moeite ff bank binnnen en zeggen dat geen krediet wil ,en bij meeste banken kan je je krediet limiet online wijzigen , en wordt per brief bevestigt .

ten zij je sns bank hebt , daar gaat alles op een tempo van een slak.......

Emmy75

Het is eigenlijk niet zozeer een probleem maar puur een principekwestie en het gaat dan ook niet om de hoeveelheid moeite die het kost maar het feit dat het überhaupt moeite kost.

De bank verhoogt ongevraagd en geheel automatisch mijn limiet. In feite verhogen ze hiermee ook mijn risico in geval van misbruik enz. Want krijg je geld maar eens terug in zo'n geval.

Als ik dit vervolgens ongedaan wens te maken, leggen zij de actie bij mij en moet ik een formulier invullen en per post versturen of langsgaan bij de bank. Want gewoon een simpel belletje volstaat dan weer niet en bij mijn bank kan het niet online. En hoe je het ook doet er zijn altijd wel kosten aan verbonden van of het opsturen of het met de auto naar de bank rijden. Want die is dan weer net te ver weg. Het is een flutbedragje van niks, maar gewoon het principe ervan. Het zou hetzelfde zijn als je ongevraagd iets toegestuurd krijgt met de post en als je niets doet, moet je ervoor betalen. Dit mag bij wet ook niet maar goed.

Uit principe vind ik dan ook dat ze het zouden moeten omdraaien. Mensen die een hogere limiet wensen, moeten dat dan maar aanvragen. Maarja daar zal de bank wel minder aan verdienen, omdat het voor velen toch erg makkelijk is een ietwat hogere limiet.

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

@emmy,

bij de grote creditcard maatschappijen ben je verzekerd tegen misbruik. Het is verassend makkelijk om bij misbruik niet te hoeven betalen. Het is mij ooit gebeurd en de creditcard maatschappij (mastercard) belde mij toen om te vragen of ik een bepaalde uitgave wel echt zelf gedaan had, het was blijkbaar verdacht. Ik wist van niet (het afschrift was nog niet binnen) Zij hebben toen meteen mijn card geblokkeerd en en nieuwe gestuurd. Ik heb toen niets betaald.

Een creditcard heeft mijns inziens ook veel voordelen. Je moet natuurlijk geen geld uitgeven wat je niet hebt. Maar in NL hebben we het bkr, in andere landen is dat niet zo. Zou je ooit een dienst in sommige buitenlanden willen gebruiken (bijvoorbeeld als je langere tijd in dat land wilt verblijven) dan wordt je creditcard geschiedenis gebruikt om te zien hoe kredietwaardig je bent. Als je nooit een creditcard gehad hebt wordt je vaak als minder krediet waardig beschouwd.

Trudy

Emmy75

@ Trudy,

Het ging in dit verhaal niet om een creditcard maar om de kredietlimiet op een gewone bankrekening. Zeg maar het bedrag dat je max. rood mag staan.

Talloze mensen hebben jaren met de bank in de clinch gelegen (of nog steeds) na een gevalletje skimming.

Wij hebben ook al jaren een credit card (Visa) en wij hebben een heel "vreemde limiet". De credit cardmij heeft in al die jaren nog nooit de limiet zelf aangepast (niet naar boven en niet naar beneden). Doorgaans moet je een verhoging van de limiet zelf aanvragen en moet je inkomensgegevens verschaffen daarvoor. En terecht in mijn optiek. Het enige dat zij ooit gedaan hebben, is de limiet die ik destijds in guldens had, omgerekend naar euro's vandaar de vreemde limiet en is het geen mooi rond bedrag.

Overigens het verhaal in je 2de alinea komt mij bekend voor. Een bekend land is de VS waar dit zo werkt.
Een credit card heeft zeker voordelen en ik vind het wel makkelijk er een te hebben voor noodgevallen of op vakantie of sommige hotelreserveringen, aankoopverzekering enz. Ik heb daarop nog nooit meer uitgegeven dan ik direct kan betalen als de rekening komt en dat zal voorlopig ook wel niet gebeuren, aangezien we de hele limiet kunnen besteden en dan nog de rekening betalen. Je moet geen rente willen betalen want die tarieven zijn behoorlijk hoog.

UrbanSolitude

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Code: Selecteer alles

Nadeel is alleen dat banken de limiet van het roodstaan zelf verruimen in de loop der jaren. Als ze een aantal jaren inkomen consequent gestort zien waarbij het inkomen stijgende is. Laten ze ook die limiet langzaam stijgen. 
Dat heb ik zelf nog nooit gemerkt.
Ik heb aangeven NIET rood te willen staan.
Eerst bij de Rabobank, dat kon maar bleek ik de praktijk toch anders te werken waardoor ik toch ROOD kwam te staan :twisted: :twisted: :twisted:

Hoe het bij de ASN werkt weet ik nog niet. Ook hier wil ik niet rood kunnen staan en heb dit ook aangegeven.

Ik wil niet rood kunnen staan voor het geval van FRAUDE!
Dus m.i. zou ik dan nooit meer moeten kunnen 'kwijtraken' dan het positieve saldo en dat hou ik altijd tamelijk laag.
En vul het aan van mijn internetspaarrekening daar waar nodig.

Dat je toch rood kan komen te staan irriteert mij dan ook HEVIG.
Bij de Rabo destijds door een automatisch incasso. M.i. had die incasso moeten 'bounchen' er stond immers onvoldoende saldo op mijn rekening, maar de Rabo voert de opdracht gewoon uit en jij mag 12% gaan betalen over het 'rood staan gedeelte' en dat :twisted: :twisted: :twisted: breek me de bek niet open ik begin weer kwaad te worden op de Rabobank :twisted: :twisted: :twisted:

Code: Selecteer alles

Wij hebben nu een flink ruimere limiet dan een aantal jaren geleden, terwijl we er nooit gebruik van maken. Bij dreigende roodstand schrijf ik iets terug van de spaarrekening, omdat de rente die je moet betalen gewoon duur is. Bovendien hebben we nooit gevraagd voor die ruimere limiet
Ik heb spaargeld (in jullie beurs kan ik natuurlijk niet kijken) en wil dus niet rood staan en ook niet over een krediet beschikken. De banken leggen echter wel druk op je en proberen zo'n krediet-mogelijkheid aan je te verkopen.

Inderdaad bij dreigende roodstand vul ik het saldo ook aan vanaf mijn spaarrekening.

Een credit card kan inderdaad erg handig zijn. Ons uitgangspunt is altijd betaal nooit meer met je credit card dan je direct in een maand kan betalen als de factuur komt. Dan heb je ook geen hoge rentekosten.
Klopt want de rentepercentages zijn zo rond de 15%!

Gesloten