LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sofinummerfraude

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
RB83

Sofinummerfraude

Ongelezen bericht door RB83 »

Een vriendin van mij heeft een probleem.

Er is op haar sofinummer gewerkt door een totaal onbekend persoon!
Nu krijgt ze rekeningen binnen die ze moet betalen!

Wat moet ze nu doen?
Ze is al bij de Politie geweest maar die zegt dat ze hier verder niks mee kunnen/willen doen! Ze moet zelf maar op onderzoek uit!

Ik vind dit erg vervelend voor haar en weet zelf ook even niet meer hoe en wat!

Wie kan mij verder helpen?

ps ik weet niet of dit wel een goed forum hiervoor is maar ik weet het ook niet meer

WatDenkJeZelf

Re: Sofinummerfraude

Ongelezen bericht door WatDenkJeZelf »

Ik neem aan dat ze rekeningen van de belastingen krijgt. Laat de belastingen dan maar aantonen wanneer ze volgens haar gewerkt heeft en waar. Als je kunt aantonen, dat je in zo'n periode ergens anders was aan het werken en daarbij die periodes niet met elkaar te combineren zijn qua afstand/tijd, dan lijkt het me duidelijk dat de belastingdienst ook inziet dat ze foutzitten.

Mochten die rekeningen niet van de belastingdienst komen, dan zul je toch wat duidelijker moeten zijn.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Geef naar de belastingdienst aan dat zij dit niet geweest kan zijn, en dat je graag bewijs wilt zien.
De belastingdienst zal dan de betreffende werkgever informeren met het verzoek een kopie aan de belastingdienst te overhandigen dat iedere werkgever verplicht is te maken van paspoort of rijbewijs bij indiensttreding van een werknemer met daarbij de verklaring dat foto en persoon een en dezelfde persoon waren.
Mocht blijken dat dit document wel degelijk een kopie is van de vriendin (b.v. verloren paspoort, rijbewijs e.d.) laat dan de gewerkte dagen opvragen bij de betreffende werkgever en vergelijk die met haar eigen 'agenda'. Er zullen vast wel items zijn waarin je vriendin kan bewijzen dat ze onmogelijk daar aanwezig is geweest.
Additioneel kan je ook nog vragen de bankrekening waarnaar het salaris door die werkgever werd overgemaakt te verifieren.

Suc6

Gast

Sorry ik werk bij de Belastingdienst. :)
En de Belastingdienst doet echt niets voor je..
Geen informatie opvragen bij desbetreffende werkgever, jij zal toch alles zelf moeten aantonen. Bijv de kopie van je aangifte van de politie waaruit blijkt dat jou sofinumer misbruikt is.

succes er mee.

Gast

Of je nu wel of niet bij de belasting dienst werkt, maakt niets uit, en je kunt wel degelijk die 2 vergelijken bij hun.
Het zijn tenslotte jou gegevens en je hebt dus recht op inzage.
Mids je een paspoort of id kaart kunt tonen.
Dus ik zou zeggen ga even een afspraak regelen of ga er persoonlijk heen om het een en ander uit te zoeken.
Kun je zo op wachten, want zij kunnen de rekening nummers en id of paspoort nummers zo op vragen.
Dit is geen probleem, ze kunnen rekening nummers aan adressen koppelen en zelf uitzoeken wat voor foto er bij zit etc etc.
Alles staat in het systeem, dus afspraak maken maar.

Hou je poot stijf en zorg er voor dat je het paadje warm houd.

Mocht het opgelost zijn, vraag dan gelijk een nieuwe sofi nummer aan!!
Met vermelding dat op de vorige misbruik is gemaakt, dus reden genoeg om dit te wijzigen.

Suc6

Gesloten