LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] spaardeposito
-
spaardeposito
Ik heb vier jaar geleden een spaardeposito afgesloten bij de dsb bank, nu heb ik drie weken geleden een brief ontvangen van deze bank waarin stond dat zij na de afgesproken termijn deze automatisch met de zelfde termijn zouden verlengen. Als ik dat niet wil moest ik schriftelijk aan geven. Ik heb daarop meteen een brief terug geschreven waar ik aangaf dat ik dat niet wilde en gevraagd of zij mijn brief na ontvangstbevestiging wilde sturen. Ik heb daar tot nu toe niets meer van de bank gehoord. mijn vraag is; Kan dat zomaar en wat als ik dat over een jaar helemaal ben vergeten?
Re: spaardeposito
Als je je brief aangetekend met handtekening voor ontvangst hebt verzonden, dan heb je daar nu een bewijs van dat ze de brief hebben ontvangen.
Heb je dat niet gedaan, dan zou ik maar eens snel gaan bellen of ze je brief ontvangen hebben. Zo ja, dat je daar alsnog een schriftelijke bevestiging van wilt ontvangen. Vergeet niet te noteren met wie je gesproken hebt.
Beweren ze dat ze je brief niet ontvangen hebben, dan heb je een probleem. In het ergste geval zit je er weer 4 jaar aan vast.
Heb je dat niet gedaan, dan zou ik maar eens snel gaan bellen of ze je brief ontvangen hebben. Zo ja, dat je daar alsnog een schriftelijke bevestiging van wilt ontvangen. Vergeet niet te noteren met wie je gesproken hebt.
Beweren ze dat ze je brief niet ontvangen hebben, dan heb je een probleem. In het ergste geval zit je er weer 4 jaar aan vast.
De DSB- bank is dus zeer klant-onvriendelijk bezig.
Eerst namen zij wel de moeite om na afloop van de deposito-termijn met een verlengingsvoorstel te komen. Ze mogen natuurlijk hun voorwaarden wijzigen. Ik zou er weg gaan. Of een lopende overeenkomst ongedaan kan worden gemaakt door de voorwaarden te wijzigen wens ik te betwijfelen. Dat is voer voor juristen. Ik zou maar op zeker gaan en doen wat in de vorige reactie staat (een aangetekende opzeggings-brief met bericht van ontvangst sturen).
Eerst namen zij wel de moeite om na afloop van de deposito-termijn met een verlengingsvoorstel te komen. Ze mogen natuurlijk hun voorwaarden wijzigen. Ik zou er weg gaan. Of een lopende overeenkomst ongedaan kan worden gemaakt door de voorwaarden te wijzigen wens ik te betwijfelen. Dat is voer voor juristen. Ik zou maar op zeker gaan en doen wat in de vorige reactie staat (een aangetekende opzeggings-brief met bericht van ontvangst sturen).
-
Lijkt op een DSB "strik" actie.
Belachelijk z'n automatische roll-over constructie voor spaardeposito's. In de professionele wereld kennen ze deze constructie wel (roll-over geldleningen) maar daar zitten dan ook geldmarkt handelaren die dagelijks bellen of ze de "lening" wil laten door rollen. Dat kun je niet van een consument verlangen en dan ook nog eens schriftelijk, al helemaal belachelijk.
Gewoon aan het einde van de looptijd van een deposito de hoofdsom en rente laten vrijvallen naar de vaste tegenrekening. Ik snap wel dat DSB niet graag het geld wil laten vrijvallen naar een tegenrekening bij een andere bank. Lijkt op een verkapte strategie om een funding probleem bij DSB te voorkomen.
Belachelijk z'n automatische roll-over constructie voor spaardeposito's. In de professionele wereld kennen ze deze constructie wel (roll-over geldleningen) maar daar zitten dan ook geldmarkt handelaren die dagelijks bellen of ze de "lening" wil laten door rollen. Dat kun je niet van een consument verlangen en dan ook nog eens schriftelijk, al helemaal belachelijk.
Gewoon aan het einde van de looptijd van een deposito de hoofdsom en rente laten vrijvallen naar de vaste tegenrekening. Ik snap wel dat DSB niet graag het geld wil laten vrijvallen naar een tegenrekening bij een andere bank. Lijkt op een verkapte strategie om een funding probleem bij DSB te voorkomen.
Automatische verlening van een deposito is er niet alleen bij DSB: bijvoorbeeld ook ING en Fortis kennen de automatische verlenging. Maar wel altijd eerst ook een briefje waarin ze de einddatum bevestigen en aangeven wat je moet doen als je niet wil verlengen. Altijd ruim van te voren dat briefje ontvangen van ING en Fortis Bank.
Bij de Postbank sturen ze je een briefje waarbij je kunt kiezen uit twee meestal onaanvaardbare opties, als je er dan een briefje bij insluit dat je voorkeur toch echt naar een andere optie uitgaat, (deze geef je dan ook aan) dan doen ze net alsof je dat niet gedaan hebt, en voeren ze één van hun opties uit. Voor mij de doorslaggevende reden om elke relatie met de Postbank te verbreken.
Het is inderdaad redelijk gebruikelijk dat (kortlopende) depositos automatisch verlengd worden als je niks aangeeft. Geef geen oordeel of dit goed of fout is.
Wel verbaas ik me soms dat alle verantwoordelijkheid naar een bank wordt geschoven. Hoor je zelf niet in de gaten te houden waar je geld staat, tot wanneer en tegen welke voorwaarden? Doet iedereen dit dan kun je mijn inziens nooit in de problemen komen.
Wel verbaas ik me soms dat alle verantwoordelijkheid naar een bank wordt geschoven. Hoor je zelf niet in de gaten te houden waar je geld staat, tot wanneer en tegen welke voorwaarden? Doet iedereen dit dan kun je mijn inziens nooit in de problemen komen.
Tja, zelfs als je netjes en ruim op tijd aan DSB doorgeeft dat het deposito niet verlengd moet worden, en je tevoren nog met ze belt om te horen of je brief inderdaad verwerkt is , wordt gezegd: alles is in orde, het staat in de computer, het geld wordt overgemaakt.
Nou mooi niet dus.
Natuurlijk heb ik meteen gebeld, en dan krijg je een flauwekulverhaal van een ander computersysteem, maar ondertussen wacht ik al een week op mijn eigen geld.
Nou mooi niet dus.
Natuurlijk heb ik meteen gebeld, en dan krijg je een flauwekulverhaal van een ander computersysteem, maar ondertussen wacht ik al een week op mijn eigen geld.
@jan1
de opties zijn herinleggen (gedeeltelijk of geheel) met opgebouwde rente of de opgebouwde rente wel uitbetalen en de rest gedeeltelijk of geheel herinleggen...of alles uit laten betalen....
Wat is jouw idee geweest dan?
Bovendien jij neemt een product af bij de bank tegen bepaalde voorwaarden...dat jij het na het einde van de looptijd anders wilt dan dat er in de voorwaarden staat vermeld, alleen maar omdat jij dat zo vindt, is mijn inziens niet een terechte reden om alle relaties te verbreken...
de opties zijn herinleggen (gedeeltelijk of geheel) met opgebouwde rente of de opgebouwde rente wel uitbetalen en de rest gedeeltelijk of geheel herinleggen...of alles uit laten betalen....
Bovendien jij neemt een product af bij de bank tegen bepaalde voorwaarden...dat jij het na het einde van de looptijd anders wilt dan dat er in de voorwaarden staat vermeld, alleen maar omdat jij dat zo vindt, is mijn inziens niet een terechte reden om alle relaties te verbreken...
Het ging om een klimrente rekening, de opties die mij werden voorgesteld waren, weer een klimrente rekening voor tien jaar, of storten op een te openen kapitaalrekening met een aantrekkelijke rente van 1%. Mijn vraag was storten op mijn girorekening, hier werd geen gevolg aangegeven, waardoor het geld enige dagen buiten zicht was, en naderhand toen ik bericht had van de ge-opende kapitaalrekening het geld alsnog naar mijn girorekening kon overmaken. de klacht hierover werd afgedaan alsof het mijn eigen schuld was. Het bijgevoegde briefje was spoorloos verdwenen. Dit was voor mij de befaamde druppel om elke relatie met deze bank te verbreken, er was dus al meer gebeurd de laatste jaren van een meer dan veertig jarige relatie.justme1
Geplaatst op 10 Sep 2008 10:19 door justme1
@jan1