een vraag over een in 1994 gestarte spaar-hypotheek , met daaraan gekoppelde verzekering.
Nu , na 23 jaar , hebben wij een brief ontvangen van de bank met daarin de mededeling dat de bij de hypotheek behorende verzekering niet dezelfde looptijd heeft als de hypotheek.(Zij hebben blijkbaar een foutje gemaakt)
Wij moeten een jaar extra hypotheek betalen , of extra premie betalen.
Wij hebben de spaarhypotheek en de verzekering afgesloten met als voordeel voor ons dat de hypotheek volledig zou worden ingelost aan het eind van de looptijd.
Mag of kan de bank dit zomaar doen ?
Zij zelf hebben de verzekering aangeboden?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] spaarhypotheek/verzekering
Re: spaarhypotheek/verzekering
Ten eerste de vraag of de stelling van de bank klopt, is het inderdaad zo dat de verzekering een jaar later uitkeert dan dat de hypotheek loopt? Dat zou u moeten kunnen zien in uw papieren.
Verder lijkt me dit een lastige zaak. De bank zit verkeerd, maar u had het ook zelf kunnen opmerken. Ik zou zelf de bank eerst de gelegenheid geven om me een acceptabele oplossing te bieden. Als dit niet werkt dan via de klachtenprocedure van de bank, evt. totaan de Kifid voor een oplossing. Ik denk niet dat de bank je een jaar gratis geld gaat geven (dus wachten tot de verzekering uitkeert) dan wel dat ze genoegen nemen met een lagere aflossing (als je de verzekering een jaar eerder laat uitkeren). Over wat voor een bedrag gaat het?
Verder lijkt me dit een lastige zaak. De bank zit verkeerd, maar u had het ook zelf kunnen opmerken. Ik zou zelf de bank eerst de gelegenheid geven om me een acceptabele oplossing te bieden. Als dit niet werkt dan via de klachtenprocedure van de bank, evt. totaan de Kifid voor een oplossing. Ik denk niet dat de bank je een jaar gratis geld gaat geven (dus wachten tot de verzekering uitkeert) dan wel dat ze genoegen nemen met een lagere aflossing (als je de verzekering een jaar eerder laat uitkeren). Over wat voor een bedrag gaat het?
Re: spaarhypotheek/verzekering
Het lijkt mij dat in de bankpapieren moet staan wat de looptijd van de lening en de looptijd van de spaarpolis is. Als daar verschil in zit, dan zou je dat ook toentertijd al opgevallen kunnen zijn. Anders, als ze in de papieren gelijk zijn, dan lijkt het me dat de bank zich aan die overeenkomst zou moeten houden.