LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sparen via buitenlandse (internet)bank ?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ikkeweer

Sparen via buitenlandse (internet)bank ?

Ongelezen bericht door ikkeweer »

Beste mensen,

Omdat ik wil gaan sparen ben ik op zoek gegaan naar een bank waar ik natuurlijk de hoogste rente ontvang, en die aan de beste voorwaarden voldoet.
In Nederland kom ik maximale rentes tegen van 4%, maar na wat speurwerk kwam ik een bericht van iemand tegen die spaart via een buitenlandse bank (ik noem het gemakshalve maar even een internationale bank) waarbij hij meer dan 10% rente zegt te ontvangen (lijkt me wel erg veel).

Mijn vragen:
Kan ik als inwoner van Nederland sparen via een internationale (internet)bank ?
Zijn internationale (internet)banken betrouwbaar ?
Zijn er mensen die al sparen, of hebben gespaard, via zo'n internationale (internet)bank, en wat zijn de conclusie's hiervan ?
Weet iemand misschien een handige website waar ik meer info vind hierover, en websites van internationale (internet)banken waarop ik de diverse mogelijkheden/rentepercentages kan vergelijken ?

Als iemand me wat tips kan geven zou ik je heel erg dankbaar zijn.

Mvg. Ton.

mr T.

Re: Sparen via buitenlandse (internet)bank ?

Ongelezen bericht door mr T. »

Wat wellicht ook mogelijk is, is het afsluiten van een spaarrekening bij een Nederlandse bank in vreemde valuta. Geeft vaak een hogere rentevergoeding dan op euro's (afhankelijk van de gekozen valuta). Er is dan ook kans op speculatiewinst bijn het terugwisselen. Verder blijf je dan in de garantieregeling vallen van DNB. Vergelijk de voorwaarden van dergelijke rekeningen wel goed. Met name bij de Rabobank verschillen die van filiaal tot filiaal voor dergelijke produkten.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@Ikkeweer: het lijkt een sprookje, 10 procent. Ooit vergoedde de postbank 10,25 procent, maar dat is 20 jaar terug. Toen lagen de te betalen rentes echter ook een stuk hoger.

ikkeweer

Ongelezen bericht door ikkeweer »

Die 10% lijkt inderdaad een sprookje, maar of het ECHT een sprookje is of niet, dat zou ik juist zo graag willen weten.
Nu weet ik dat er in Nederland produkten zijn die vele malen duurder zijn dan in veel andere landen.
Dus het zou me niets verbazen als de rente's hier veel lager zijn dan in andere landen...
Natuurlijk is sparen bij een Nederlandse bank voor zo'n 3% a 4% handig, ik loop de bank binnen, open een spaarrekening (of doe dit via internetbankieren) en klaar !
Maar nu het steeds makkelijker wordt om geld over te boeken (van/naar Nederland), de kosten hiervan best meevallen, je voor internetbankieren geen bankfilliaal meer hoeft te bezoeken, en de dollar/Euro makkelijk omruilbaar/inwisselbaar zijn, is het steeds interessanter als je kunt sparen via een internationale bank, zeker als deze een veel hogere rente geeft dan een Nederlandse bank.
Ik weet niet of het komt omdat we Nederlanders zijn en altijd maar het grootste voordeel willen, maar ik kom allerlei Nederlandse vergelijkingssites tegen, vergelijkingssites in andere landen waarop ik de rentes kan vergelijken... nog niet (of ik zoek verkeerd).

Jehjoa

Ongelezen bericht door Jehjoa »

10% rente?!?!?! Als het klinkt "te mooi om waar te zijn" dan is het ook "te mooi om waar te zijn". Ik denk als er inderdaad een spaarrekening zou zijn waar je 10% kan krijgen dat iedereen per direct stopt met beleggen. Je geeft te weinig informatie om te kunnen bepalen of het een serieus aanbod is. Alhowel ik denk dat het een wasse neus is. Het land waar die spaarrekening staat is een belangrijk punt om te weten. Namelijk is het een land dat voldoet aan de europese wetgeving mbt garantieregeling. Hoe solvabel is de bank? De zogenaamde ratings triple A zoals de rabobank of???? In welke valuta staan de tegoeden? Is het een valuta van een land waar de inflatie torenhoog is? In amerika krijg je ook een hogere rente dan in Nederland, maar de inflatiebom die daar ligt te tikken vind ik ook risicovol. Is het wel een spaarrekening of is het een obligatie??

Je hebt bijvoorbeeld die obligaties die je op tv ziet met het investeren in vastgoed in Turkije. Inleggarantie door hypothecaire zekerheid, is volgens mij geen 100% zekerheid want als de huizenmarkt instort (en ik heb gehoord dat turkije als vakantieland een beetje passe is) dan stelt die zekerheid ook niets voor. Maar ik moet eerlijk zijn daar weet ik niet het fijne van.

Verder hou ik altijd vast aan het principe zoals ik die al eerder heb gesteld: Als het klinkt "te mooi om waar te zijn" dan is het ook "te mooi om waar te zijn"

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

10% rente?!?!?! Als het klinkt "te mooi om waar te zijn" dan is het ook "te mooi om waar te zijn". Ik denk als er inderdaad een spaarrekening zou zijn waar je 10% kan krijgen dat iedereen per direct stopt met beleggen.
Maar 10% is toch vrij normaal in grote delen van de wereld. Als je in Turks geld spaart is 14% vrij normaal. In 2002 was ik in Zuid-Afrika, de (hypotheek)rente was daar toen ongeveer 15%.

Ook_Handelaar

Ongelezen bericht door Ook_Handelaar »

Dan spaar je volgens mij wel in de nationale valuta, met een daarbij behorend valuta risico.

SJZ

Dan spaar je volgens mij wel in de nationale valuta, met een daarbij behorend valuta risico.
Uiteraard, daar gaat deze hele discussie toch over vanaf bericht nummer 1 ? Maar volgens Jehjoa is dat niet mogelijk.

Jehjoa

Ongelezen bericht door Jehjoa »

Nou inderdaad daar heb je gelijk in wijsneus :D Het kan dus wel, maar zet jij je spaargeld in Turkije? Het ging er mij er alleen over dat je verder moet kijken dan alleen cijfers maar ook andere aspecten. Hadden veel mensen die mee gedaan hebben aan effectenleases e.d. ook vantevoren moeten doen. makkelijk rijk worden bestaat niet.

SJZ

zet jij je spaargeld in Turkije?
Nee, ik wil dat valutarisico niet lopen. Maar wie dat wel wil kan een flinke rente krijgen.

Met de kennis van achteraf heb ik spijt dat ik in 2002 niet mijn spaargeld in Zuid-Afrika heb weggezet. De koers van de rand is sindsdien 30% gestegen. Dus bovenop je rente heb je dan 30% koerswinst. Dat kan ook.

Ook_Handelaar

Dat antwoord slaat nergens op; Met de kennis van achteraf kun je in letterlijk alles beleggen.
Volgens mij ging de vraag van de topicstarter daar ook niet over.
Het ging over een spaarrekening met hoge rente en niet over beleggen.

Byob

Ongelezen bericht door Byob »

Ik vindt het antwoord van SJZ wel degelijk ergens op slaan...

Het is toch iets waar men rekening mee moet houden!!! Toch?

Carlos2

Ongelezen bericht door Carlos2 »

Je zou moeten lenen in een valuta waar de rente heel laag is en dit weg moeten zetten in een valuta waar de rente heel hoog is. Je zou dan twee valuta moeten kiezen die 'omgekeerd'correleren, zodat koersfluctuaties weinig invloed hebben.

Ook_Handelaar

Om in valuta te handelen hoef je niet te lenen of een spaarrekening te openen.
Ga dan gewoon naar www.gftforex.com
Met een margin van $1000 kun je $1.000.000 verhandelen.

Open een Demo-Account ( free trial ) en veel succes!

Gesloten