LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Splitsing na echtscheiding

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
MG1970

Splitsing na echtscheiding

Ongelezen bericht door MG1970 »

Tijdens mijn huwelijk is er een schuld ontstaan. Na scheiding zijn mijn ex partner beide verantwoordelijk voor het afbetalen.
Bij de bank heb ik geprobeerd een splitsing te krijgen maar deze weigeren hier aan mee te werken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank.

MG1970

Jack747

Re: Splitsing na echtscheiding

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hi MG,

Voor het aangaan van de schuld zul jij samen met je toenmalige partner getekend hebben. In dat geval ben je zoals dat heet hoofdelijk aansprakelijk voor de schuld. Dus als je ex niet meer betaalt kun je door de bank coor de totale schuld aansprakelik gesteld worden.

Die zekerheid zal de bank niet zomaar willen opgeven. Pas als er een gelijkwaardige risicodrager, wellicht de nieuwe partner, het risico overneemt zou er een mogelijkheid zijn. Probleem is dat er in dat geval een nieuwe acceptatie moet plaatsvinden. Als de bank denkt met de huidige situatie meer kans op verhaal bij eventuele wanbetaling te hebben, zullen ze niet meewerken.

Ik geef je dan ook weinig kans, tenzij je ex de lening oversluit naar een andere bank.

Succes!

Jack

Dirkie

Re: Splitsing na echtscheiding

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik denk dat je weinig kans maakt.

Je bent beiden aansprakelijk voor de totale schuld en niet allebei voor de helft van de schuld. Als de één niet meer betaald, is de andere dus volledig aansprakelijk. Dit is de zekerheid van bank. Door het te splitsen raakt de bank die zekerheid kwijt en dat zullen ze niet (snel) doen.

Deze manier van splitsen kan waarschijnlijk alleen geregeld worden door allebei een lening bij dezelfde bank af sluiten voor de helft van het bedrag. Met beide leningen wordt dan de oorspronkelijke lening afgelost en heb je beiden de halve schuld.
Maar dit kan alleen, als jijzelf, je ex en de bank willen meewerken aan deze constructie. Bij een andere bank zal het waarschijnlijk niet lukken omdat je (uiteraard) al een lening hebt lopen.

Gesloten