Vraag: ik heb mijn spaarloon doorgesluisd naar een lijfrentepolis. Nu hoor ik, dat ik bij stoppen van de spaarloonregeling, het geld niet vrij kan opnemen, maar dat ik door moet gaan met deze regeling, zonder de spaarloonregeling.
Afkopen kost 52%, maar ook zijn er nog 20% kosten voor de bank!
Klopt dit, of zijn er nog andere mogelijkheden..
Premie vrijmaken lijkt me niet handig, daar de kosten doorlopen 135 euro per jaar!
Groetjes
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Stoppen spaarloon en gevolgen lijfrente
Re: Stoppen spaarloon en gevolgen lijfrente
Bij premievrij maken wordt er een eind bedrag op slot datum aangegeven.Hierin zijn alle kosten verrekend.Welke maatschappij brengt € 135,00 in rekening?
Bedoelt u niet de 52% belasting plus 20% revisierente (een soort extra belasting als boete)?Afkopen kost 52%, maar ook zijn er nog 20% kosten voor de bank!
Afkopen kost 52%, maar ook zijn er nog 20% kosten voor de bank!
- Zoals vorige reactie aangaf is dit inderdaad 52% ingehouden door de belasting en 20% wordt door de fiscus aangehouden als revisierente; lees boete.
- bovenstaande klopt, toch is er wellicht wel een andere mogelijkheid;
Premie vrijmaken lijkt me niet handig, daar de kosten doorlopen 135 euro per jaar!
- deze kosten worden in rekening gebracht door de maatschappij waar de lijfrentepolis loopt / in beheer is. Even kijken wat je voor die 135 krijgt; zijn dit alleen beheerskosten of zitten hier ook kosten bij voor het aanhouden van beleggingen, kosten gegarandeerd kapitaal bij overlijden etc. Beoordeel zelf of je deze aanvullende faciliteiten wenst te behouden.
Het is mogelijk om de polis premievrij te maken en over te sluiten naar een andere maatschappij. Tegenwoordig is het ook mogelijk om bij de bank te sparen voor de oude dag. Meerdere banken rekenen hiervoor geen kosten (bij volledig sparen, bij beleggen worden wel vaak beheersfee gerekend). Wel is vaak bijv. een betaalrekening bij deze bank verplicht . Vraag dus eens naar de mogelijkheden bij je huisbankier. Bij banksparen voor de oudedag is geen aanvullende overlijdensrisicoverzekering standaard bijgesloten. Indien gewenst zou je je hiervoor aanvullend kunnen verzekeren. Indien niet gewenst spaar je deze kosten mooi uit.
Succes
- Zoals vorige reactie aangaf is dit inderdaad 52% ingehouden door de belasting en 20% wordt door de fiscus aangehouden als revisierente; lees boete.
- bovenstaande klopt, toch is er wellicht wel een andere mogelijkheid;
- deze kosten worden in rekening gebracht door de maatschappij waar de lijfrentepolis loopt / in beheer is. Even kijken wat je voor die 135 krijgt; zijn dit alleen beheerskosten of zitten hier ook kosten bij voor het aanhouden van beleggingen, kosten gegarandeerd kapitaal bij overlijden etc. Beoordeel zelf of je deze aanvullende faciliteiten wenst te behouden.
Het is mogelijk om de polis premievrij te maken en over te sluiten naar een andere maatschappij. Tegenwoordig is het ook mogelijk om bij de bank te sparen voor de oude dag. Meerdere banken rekenen hiervoor geen kosten (bij volledig sparen, bij beleggen worden wel vaak beheersfee gerekend). Wel is vaak bijv. een betaalrekening bij deze bank verplicht . Vraag dus eens naar de mogelijkheden bij je huisbankier. Bij banksparen voor de oudedag is geen aanvullende overlijdensrisicoverzekering standaard bijgesloten. Indien gewenst zou je je hiervoor aanvullend kunnen verzekeren. Indien niet gewenst spaar je deze kosten mooi uit.
Succes
Dank voor jullie antwoorden!~
Fleura,
Zaken kloppen niet helemaal. Er worden uiteraard wel kosten in rekening gebracht bij banksparen, de zogenaamde rentemarge. Er is uiteraard geen enkele bank die gratis werkt.
Verder is het zo dat je bij een lijfrenteverzekering met de waarde tot 01-01-2006 nog een overbruggingslijfrente kunt aankopen. Deze mogelijkheid vervalt als je overstapt naar banksparen.
Overstappen naar banksparen vereist een gedegen analyse.
Zaken kloppen niet helemaal. Er worden uiteraard wel kosten in rekening gebracht bij banksparen, de zogenaamde rentemarge. Er is uiteraard geen enkele bank die gratis werkt.
Verder is het zo dat je bij een lijfrenteverzekering met de waarde tot 01-01-2006 nog een overbruggingslijfrente kunt aankopen. Deze mogelijkheid vervalt als je overstapt naar banksparen.
Overstappen naar banksparen vereist een gedegen analyse.
@Peter1973: Dat is waar. Er zijn bij sommige banken zelfs nog meer kosten, bijvoorbeeld bij oversluiten naar een andere aanbieder. Vooral de Rabobank kan er wat van. Maar deze kosten zijn wel bekend, staan in de algemene voorwaarden. De verdiensten gaan via een (winst)marge op de rente, maar dat is uiteraard geen probleem, want je krijgt gewoon de rente die wordt aangegeven. Het gaat ook niet om kosten, maar om de doorzichtigheid, en dat is bij banksparen wel in orde (al krijgt de Rabobank het wel voor elkaar om alsnog een erg ingewikkeld product in de markt te zetten).