LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] valutadata en debetrente

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Gerard

valutadata en debetrente

Ongelezen bericht door Gerard »

Rond debetrente wil ik een ervaring melden die volgens mij veel mensen laten voor wat het is, maar de banken flink geld opleverd. Vandaag kreeg ik een debetrente opgelegd door de SNS Bank voor het volgende van 3,86 Euro.
De reden was dat ik in oktober 10.000 Euro van mijn spaarrekening naar mijn priverekening liet boeken en dat bedrag dezelfde dag telefonisch liet overmaken naar een auodealer. De bank zag blijkbaar geen mogelijkheid om diezelfde dag het geld van de spaarrek. naar de priverek. te transporteren, waardoor ik 1 dag 10.000 Euro in het rood stond. Over dit bedrag dat nog gewoon in bewaring was bij de bank werd mij ruim 14% rente berekend. Bij reclameren kreeg ik deze 3,86 Euro terug gestort. Dit is mij de afgelopen 3 jaar nu 2 keer gebeurd. Beide keren kreeg ik de debetrente teruggestort. Dan klopt er toch iets niet. Nou vond ik dat zeff al, maar de bank blijkbaar ook anders krijg je geen cent terug. Hebben meer mensen deze ervaring?

frankw

Re: valutadata en debetrente

Ongelezen bericht door frankw »

Die ervaring heb ik ook met ING en ABN.Geld terug vragen werkt !!

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Heren,

Vraag eens naar de brochure: "valutering" bij uw bank. Daar staat precies in wat de regels zijn inzake boekdatum, valutadatum en dus ook debetrente.

Gast

afschrijvingen worden op de dag van afboeking rentedragend. dit betekend dus dat u meteen op die dag rente over het opgenomen bedrag gaat betalen. bij storten is het bedrag pas de volgende dag rentedragend. het is dus het beste om bij overboekingen tussen rekeningen het bedrag er minimaal 1 dag op te laten staan, dan betaalt u nooit debet rente. dit is de algemene regel waarmee alle banken werken. de reden hiervan is dat er over gedeeltes van een dag dat er geld op een rekening staat geen rente wordt vergoed, daardoor ronden ze altijd af op hele dagen.

Gast

je weet nu toch dat als je iets telefonisch overboekt dit een dag terug gevaluteerd wordt. Stoot je je dus vaker aan dezelfde steen, niet echt slim!

Hoi

Ongelezen bericht door Hoi »

Ik heb precies het zelfde gehad bij de ING.
IK heb een rekening waar ik niet rood op kan staan maar waar ik toch bijna maandelijks debetrente moet betalen.
Als ik om bewijzen vraag wanneer ik rood heb gestaan of hoe het kan dat ik rood sta terwijl ik de rekening heb geblokkeerd tegen rood staan, krijg ik te horen dat ze geen bewijs aankunnen voeren. maar ondertussen krijg ik mijn geld ook niet terug.
De berekende rente is ondertussen wel 20%.
Ik vind het een vorm van diefstal. maar ondertussen kan je nergens terecht en lacht de bank je uit.

Gesloten