We willen onze woning verkopen om uiteindelijk een huurhuis te betrekken. Welke overbruggingsregelingen etc zijn er wanneer je een huurhuis betrekt en je eigen woning nog niet verkocht is?. Van koop naar koop heb je een overbruggingsregeling. Bestaat dit ook van koop naar huur?.
We hebben overwaarde in ons huis.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Van koop naar huurhuis.
Re: Van koop naar huurhuis.
Er is geen overbruggings regeling, eerst zorgen dat je een huurwoning hebt, dan pas je woning verkopen. Dit zal bij een particulieren woning sneller gaan dan bij een woningbouwvereniging, want daar moet men al ingeschreven staan op een wachtlijst.
Als je huis nog niet verkocht is, dan blijft in principe de hypotheek gewoon doorlopen, inclusief de maandelijkse betalingen. Dit kun je nog tot 2 jaar (volgens mij) na de verhuizing aftrekken als rente voor de eigen eerste woning. Daarna kun je die voor de belastingen volgens mij niet meer aftrekken.
Om de dubbele lasten op te vangen kun je bij je bank volgens mij vaak wel een overbruggingskrediet/hypotheek afsluiten, als je geen geld genoeg hebt. Als je al iets hebt afgelost, dan kun je waarschijnlijk dat deel van de hypotheek zonder veel moeite wel weer tijdelijk bij je bank lenen. Maar als dat niet kan, dan geldt dat omdat er aan een echte hypotheek hoge kosten zitten (notaris etc.), het meestal voordeliger is om een gewone lening te nemen.
Om de dubbele lasten op te vangen kun je bij je bank volgens mij vaak wel een overbruggingskrediet/hypotheek afsluiten, als je geen geld genoeg hebt. Als je al iets hebt afgelost, dan kun je waarschijnlijk dat deel van de hypotheek zonder veel moeite wel weer tijdelijk bij je bank lenen. Maar als dat niet kan, dan geldt dat omdat er aan een echte hypotheek hoge kosten zitten (notaris etc.), het meestal voordeliger is om een gewone lening te nemen.
overbruggingskrediet is alleen mogelijk bij koopwoningen. Als je nieuwe woning al hebt aangekocht en oude woning hebt verkocht. Onderpand voor de overbrugging is nl. een van beide koopwoningen (meestal de nieuwe).
Als je van koop naar huur gaat heeft de bank geen onderpand meer. Onderpand koopwoning is meestal verpand aan hypotheek en bank zal nooit voor een overbruggingskrediet 2 hyp/pandnemer willen worden. En een huurwoning kan niet door huurder verpand worden aan de bank, omdat hij geen eigenaar is.
In dit geval zal TS dubbele lasten hebben zolang woning nog niet verkocht is. Eventueel een normaal krediet op basis van inkomen sluiten, maar rentelasten zijn hoger en niet aftrekbaar.
Als je van koop naar huur gaat heeft de bank geen onderpand meer. Onderpand koopwoning is meestal verpand aan hypotheek en bank zal nooit voor een overbruggingskrediet 2 hyp/pandnemer willen worden. En een huurwoning kan niet door huurder verpand worden aan de bank, omdat hij geen eigenaar is.
In dit geval zal TS dubbele lasten hebben zolang woning nog niet verkocht is. Eventueel een normaal krediet op basis van inkomen sluiten, maar rentelasten zijn hoger en niet aftrekbaar.
Waarom? Op het oude (koop)huis zit een hypothecaire schuld, die blijft gewoon staan zolang het huis (leeg) te koop staat. De nieuwe woning is een huurwoning, daar hoef je niet voor te lenen.Eventueel een normaal krediet op basis van inkomen sluiten, maar rentelasten zijn hoger
Tuurlijk wel, een leeg te koop staand huis. Je verzint problemen die er niet zijn.Als je van koop naar huur gaat heeft de bank geen onderpand meer.
Heeft-ie ook niet nodig. Je verzint problemen die er niet zijn.overbruggingskrediet is alleen mogelijk bij koopwoningen.
De hypotheekrente van de oude leeg te koop staande woning blijft na de verhuizing in dat kalenderjaar en de twee jaren daarna nog aftrekbaar als eigenwoningrente.
Lezen is een erg moeilijk vak. TS vraagt om overbruggingsmogelijkheden.............. en lees mijn post eens goed door. Maar ik heb niet echt het idee dat je iets begrijpt van hypotheken, overbr.kredieten en soorten onderpand.
TS geeft aan dat hij in een huurwoning gaat wonen en waarschijnlijk zijn huis nog niet verkocht heeft. Dan heeft hij dubbele lasten hyprente en huur. Daarvoor zou hij een overbrugging willen hebben.
Als op een woning een hypotheek en eventueel een overbrugging rust zal de bank dit niet prettig vinden. In geval van wegvallen onderpand zal de schuld van de hyp in worden gelost met de executie van de woning, maar niet de overbrugging.
Maar een overbruggingskrediet is niet mogelijk dus zal de klant een normaal consumptief krediet moeten afsluiten eventueel op basis van de door hem genoemde overwaarde. Deze rente zal meestal hoger zijn en deze rente is niet aftrekbaar.
TS geeft aan dat hij in een huurwoning gaat wonen en waarschijnlijk zijn huis nog niet verkocht heeft. Dan heeft hij dubbele lasten hyprente en huur. Daarvoor zou hij een overbrugging willen hebben.
Als op een woning een hypotheek en eventueel een overbrugging rust zal de bank dit niet prettig vinden. In geval van wegvallen onderpand zal de schuld van de hyp in worden gelost met de executie van de woning, maar niet de overbrugging.
Maar een overbruggingskrediet is niet mogelijk dus zal de klant een normaal consumptief krediet moeten afsluiten eventueel op basis van de door hem genoemde overwaarde. Deze rente zal meestal hoger zijn en deze rente is niet aftrekbaar.
OK, nu wordt het duidelijker. De vraag was WELKE overbruggingsregelingen er zijn.
En dus ben ik ingegaan op datgene wat er WEL is: de fiscale tegemoetkoming qua (hypotheek)renteaftrek als je ergens niet meer woont.Dan heeft hij dubbele lasten hyprente en huur. Daarvoor zou hij een overbrugging willen hebben.
Volgens mij is er toch niets in mijn reactie dat er blijk van geeft dat ik iets verkeerd begrijp van hypotheken. Maar als dat wel zo is nodig ik je uit te laten zien wat ik niet begrijp van hypotheken.Maar ik heb niet echt het idee dat je iets begrijpt van hypotheken, overbr.kredieten en soorten onderpand.
"Als je van koop naar huur gaat heeft de bank geen onderpand meer. Onderpand koopwoning is meestal verpand aan hypotheek en bank zal nooit voor een overbruggingskrediet 2 hyp/pandnemer willen worden. "
Natuurlijk heeft de bank nog wel een onderpand, namelijk het te koop staande huis. En dat een bank "nooit voor een overbruggingskrediet 2 hyp/pandnemer" zal willen worden is ook onzin. Het hangt dan maar helemaal af van hoe hoog de schuld is, hoeveel de waarde van het huis en hoe hoog het inkomen en de huur zijn. Ik denk dat er weinig banken een lening zullen weigeren als de schuld een ton is en de woningwaarde een half miljoen.
Je hebt wel gelijk dat de rente over de lening die je afsluit om de hypotheek te kunnen betalen niet aftrekbaar is. Maar in het algemeen zal dit een niet heel hoog bedrag zijn en zul je dit ook niet lang hoeven te betalen.
Zo zul je voor een schuld van bv. 2 ton waarschijnlijk maandelijks netto een bedrag in de orde van grootte van de 600 euro moeten betalen. Wil je dat 2 jaar lang kunnen betalen, dan heb je een lening van ongeveer 15.000 nodig. Omdat je niet het hele bedrag in het begin nodig zult hebben, zal je gemiddelde schuld over die 2 jaar ongeveer 7500 zijn. Als je daar 10% per jaar over zou moeten betalen (wat erg hoog zou zijn), dan kost dat dus in totaal 1500 euro en die 1500 is dan niet aftrekbaar. Dat scheelt je dus ongeveer 600 aan belastingen, wat op de opbrengst van het huis natuurlijk niet een heel groot bedrag is. Het is in elk geval geen bedrag om je huis extra gehaast te gaan verkopen, en daarvoor de verkoopprijs te laten zakken.
Natuurlijk heeft de bank nog wel een onderpand, namelijk het te koop staande huis. En dat een bank "nooit voor een overbruggingskrediet 2 hyp/pandnemer" zal willen worden is ook onzin. Het hangt dan maar helemaal af van hoe hoog de schuld is, hoeveel de waarde van het huis en hoe hoog het inkomen en de huur zijn. Ik denk dat er weinig banken een lening zullen weigeren als de schuld een ton is en de woningwaarde een half miljoen.
Je hebt wel gelijk dat de rente over de lening die je afsluit om de hypotheek te kunnen betalen niet aftrekbaar is. Maar in het algemeen zal dit een niet heel hoog bedrag zijn en zul je dit ook niet lang hoeven te betalen.
Zo zul je voor een schuld van bv. 2 ton waarschijnlijk maandelijks netto een bedrag in de orde van grootte van de 600 euro moeten betalen. Wil je dat 2 jaar lang kunnen betalen, dan heb je een lening van ongeveer 15.000 nodig. Omdat je niet het hele bedrag in het begin nodig zult hebben, zal je gemiddelde schuld over die 2 jaar ongeveer 7500 zijn. Als je daar 10% per jaar over zou moeten betalen (wat erg hoog zou zijn), dan kost dat dus in totaal 1500 euro en die 1500 is dan niet aftrekbaar. Dat scheelt je dus ongeveer 600 aan belastingen, wat op de opbrengst van het huis natuurlijk niet een heel groot bedrag is. Het is in elk geval geen bedrag om je huis extra gehaast te gaan verkopen, en daarvoor de verkoopprijs te laten zakken.