LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vastgoedbeleggen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
tedeje

vastgoedbeleggen

Ongelezen bericht door tedeje »

Voor mijn binnenkort vervallende oud-regime koopsompolissen heb ik diverse lijfrenteoffertes aangevraagd, maar een advies luidde: Koopsommen laten uitkeren en belasting betalen (eventueel middelen) en beleggen in gegarandeerd vastgoed, bijvoorbeeld Hanzevast (website: Hanzevastcapital) of Fundview.

Heeft iemand hier ervaring(en) mee?

particulier

Re: vastgoedbeleggen

Ongelezen bericht door particulier »

Nee, dit advies moet je genuanceerder zien. Bij een gegarandeerde direct ingaande lijfrente wordt het kapitaal in vastrentende waarden geinvesteerd, zeg maar gewoon een spaarrekening waarbij de rente vast wordt gezet. Omdat de rente nu laag is, zijn de uitkeringen ook lager.

Een alternatief is een verzekeraar die het kapitaal in een beleggingspolis stopt en een deel in vastrentende waarden, bijvoorbeeld obligaties. Uit deze laatste haal je dan de onttrekkingen voor de eerste paar jaren. Het nadeel is dat het kapitaal flink in waarde kan flucturen en daardoor voor minder gemoedsrust kan zorgen. Het voordeel is dat je kans maakt op een hoger rendement dan 3 of 4 % en de uitkeringen dus iets hoger zullen zijn. Let bij een dergelijke polis wel goed op de kosten en dat je je kapitaal goed spreid over aandelen, zuivere obligaties en vastgoed, bij voorkeur in euro.

Als het om een kapitaal gaat van meer dan 52.000 euro, dan moet je bij direkte uitkering direkt afrekenen met de fiscus. Gevolg: ca. 40 tot 52 % gaat direkt naar de fiscus. Mocht de belegging in vastgoed tegenvallen, dan kost het dus heel veel geld. Sterker nog, ik denk niet dat er een belegging bestaat met zoveel rendement dat dit verschil wordt opgeheven. En als die bestaat, dan is het risico ook navenant. Dat risico wil je echt niet lopen als je moet leven van het lijfrentekapitaal.

Daarnaast wordt er alleen belegd in vastgoed. Vastgoed is nu relatief duur door de lage rente en je spreiding is niet al te best: Mocht de rente nu flink gaat stijgen en de prijzen van vastgoed gaan dalen, dan loopt je investering gevaar. Kortom: Niet doen. Wie heeft je dat advies gegeven overigens?

tedeje

Ongelezen bericht door tedeje »

Nee, het aanbod was niet genuanceerder, zoals je stelt.
Het was precies zo, als ik geschreven heb en werd aangeboden door een officiele tussenpersoon, met goedkeruing van de AFM.
Kijk maar eens op de sites, die ik genoemd heb en dan zul je zien dat er tientallen beleggingen zijn met een vast rendement van tussen de 7 en 10 procent op jaarbasis.

particulier

Ongelezen bericht door particulier »

Ok, ik snap het. Maar het blijft een slecht idee. Ik heb het even voor je uitgerekend. Stel je hebt een pensioenkapitaal van 100.000 euro dat beschikbaar komt voor aankoop van een lijfrente. In geval 1 beleg je dit op een spaarrekening of een obligatiefonds in euro's. In het andere geval laat je de fiscus 52 % belasting ontvangen en vervolgens in een vastgoedfonds stoppen waarbij het prognoserendement 10 % is. Dus:

1. Hoofdsom = 100.000, vastrentend, prognoserendement 4 %
2. Hoofdsom = 48.000, vastgoed, prognoserendement 10 %

Je wordt 90 jaar oud, dus moet er 25 jaar pensioen betaald worden. De lijfrenteuitkeringen worden per maand bruto

1. 523,90
2. 421,68

In situatie 2 is het maandbedrag 19,5 % lager dan in geval 1. Is je rendement lager dan 10 %, dan is het verschil nog veel groter.

Kortom: Erg risicovol

Gesloten