Misschien dat een en ander te maken heeft met het gesprek dat de ING heeft gehad met de stopdebanken.nl (initiatiefgroep ivm de opslag op de variabele rente)
Op die site staat trouwens ook een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken om je klacht op te sturen naar de AFM
De verhoging heeft de ING voorlopig ingetrokken.
Dus een brief schrijven is zeker nodig!
Laten de banken maar eens duidelijk concretiseren waaruit die opslag is opgebouwd en waarom die voorgenomen wijziging van de opslag zo 'hard' nodig is.
Laten de banken hun gebezigd begrip als kostenstructuur maar eens toelichten.
De toelichting waarom de ING de verhoging (tijdelijk) heeft ingetrokken was trouwens ook lekker wazig en abstract.
Als klant kun je daar niets mee.
Meedenken met de klant heet dat tegenwoordig...
Ach het is al eens eerder gezegd: de banken zitten wat krap bij kas en ... tja het geld moet toch ergens vandaan komen.
Tip: laten die banken, i.c. de ING eens wat minder miljoenen spenderen als sponsor van Oranje, de bonuscultuur eens goed aanpakken.
Laten die banken eens aan cultuurverandering bij zichzelf doen en stoppen met die graaicultuur.
De mensen zijn daar helemaal klaar mee.
Vet klaar mee
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] verhogen variabele rente ING
-
Re: verhogen variabele rente ING
Heb deze week een brief dd 22 januari 2013 ontvangen met als onderwerp: De Variabele Rente op uw hypotheek.
Hierin word ik als houder van een dergelijke hypotheek door de ING geinformeerd, "als gevolg van nieuwe wetgeving".
In de brief wordt vervolgens uitgelegd dat de Variabele Rente bestaat uit twee delen:
- Het actuele Euribortarief en
- Opslag Variabele Rente. Met als opmerking dat deze Opslag kan wijzigen na een brief van de ING die zij 1 maand voor de wijziging zullen sturen.
Dit laatste lijkt op het rijp maken van de hypotheekhouder om bij de, ongetwijfeld spoedig volgende, aankondiging van een verhoging maar lijdzaam te accepteren dat de ING toch eenzijdig deze opslag wenst te verhogen. Mijns inziens niets anders dan machtsmisbruik van deze systeembank.
Ik roep hierbij iedereen die met deze praktijk te maken krijgt op om bij voorbaat te protesteren bij de AFM (en evt. bij de ING zelf) d.m.v. een protestbrief. Zoals eerder op dit forum gemeld is een voorbeeldbrief te vinden bij de site van "stopdebanken.nl".
Inmiddels lid geworden van "stopdebanken" zij hebben honderden reacties van gelijksoortige aard gehad, gereageerd naar ING en ING heeft vooralsnog aangegeven niet voornemens te zijn de opslag op bestaande hypotheken te verhogen. Dit lijkt dus voorlopig geruststellend nieuws. Goede club die "stopdebanken"!
Hierin word ik als houder van een dergelijke hypotheek door de ING geinformeerd, "als gevolg van nieuwe wetgeving".
In de brief wordt vervolgens uitgelegd dat de Variabele Rente bestaat uit twee delen:
- Het actuele Euribortarief en
- Opslag Variabele Rente. Met als opmerking dat deze Opslag kan wijzigen na een brief van de ING die zij 1 maand voor de wijziging zullen sturen.
Dit laatste lijkt op het rijp maken van de hypotheekhouder om bij de, ongetwijfeld spoedig volgende, aankondiging van een verhoging maar lijdzaam te accepteren dat de ING toch eenzijdig deze opslag wenst te verhogen. Mijns inziens niets anders dan machtsmisbruik van deze systeembank.
Ik roep hierbij iedereen die met deze praktijk te maken krijgt op om bij voorbaat te protesteren bij de AFM (en evt. bij de ING zelf) d.m.v. een protestbrief. Zoals eerder op dit forum gemeld is een voorbeeldbrief te vinden bij de site van "stopdebanken.nl".
Inmiddels lid geworden van "stopdebanken" zij hebben honderden reacties van gelijksoortige aard gehad, gereageerd naar ING en ING heeft vooralsnog aangegeven niet voornemens te zijn de opslag op bestaande hypotheken te verhogen. Dit lijkt dus voorlopig geruststellend nieuws. Goede club die "stopdebanken"!
Laatst gewijzigd door RazendeRoeland op 29 jan 2013 20:41, 3 keer totaal gewijzigd.
dezelfde brief ontvangen, ben eens gaan neuzen in de voorwaarden van mijn hypotheek en kan geen mitsen en/of maren vinden wat betreft de opslag, er staat enkel vermeld dat de opslag Postbank variabele rente 1% per jaar is, in mijn beleving een contract zonder voorbehoud, daarom lijkt me wel duidelijk dat een verhoging niet zomaar kan.
Zijn er al mensen die een verhoging van de opslag met succes hebben aangevochten?
Zijn er al mensen die een verhoging van de opslag met succes hebben aangevochten?
Ik reageer op bericht van passeur 29 januari 2013 11:00 die vraagt
Heb dezelfde brief ontvangen. De brief van de Postbank over mijn krediethypotheek van 1 september 2003 vermeldt dat mijn Variabele Rente bestaat uit de (variabele) 1 maands Euriborrente en een vaste opslag van 1%.
Heb ING infolijn gebeld 0900-1900 en gemeld dat ik niet akkoord ben met de Opslag Variabele Rente. Mevr. J. van de ING Infolijn heeft mij op 4 februari 2013 omstreeks 17:00 uur gezegd dat:
Ze bood mij aan om een klacht bij ING in te dienen, maar ze gaf me ook de mogelijkheid om zelf een klacht in te dienen bij ING KlachtenKamer Hypotheken, Antwoordnummer 2, 6800PB Arnhem.
Vorige week ontving ik van ING het schriftelijke teleurstellende antwoord op mijn klacht.
Vandaag gebeld met de ING klantenservice 020-584 77 99 wat onderaan hun reactie is vermeld.
Ik heb mijn teleurstelling met hen gedeeld, maar zij blijven bij hun standpunt. Wanneer ik me daar niet in wil schikken dan kan ik een (klachten)brief schrijven naar ING Bank N.V. T.av. de Directie, Antwoordnummer 230. 1000 XA Amsterdam.
Dat ga ik zeker doen, mede omdat ik in het officiële Bericht ING aan Stopdebanken d.d. 23 januari 2013 las dat ING meent dat de verhoging van de Opslag Variabele Rente contractueel is toegestaan.
http://www.stopdebanken.nl/nieuwsbrief-28-januari-2013/
Heb dezelfde brief ontvangen. De brief van de Postbank over mijn krediethypotheek van 1 september 2003 vermeldt dat mijn Variabele Rente bestaat uit de (variabele) 1 maands Euriborrente en een vaste opslag van 1%.
Heb ING infolijn gebeld 0900-1900 en gemeld dat ik niet akkoord ben met de Opslag Variabele Rente. Mevr. J. van de ING Infolijn heeft mij op 4 februari 2013 omstreeks 17:00 uur gezegd dat:
Ze bood mij aan om een klacht bij ING in te dienen, maar ze gaf me ook de mogelijkheid om zelf een klacht in te dienen bij ING KlachtenKamer Hypotheken, Antwoordnummer 2, 6800PB Arnhem.
Vorige week ontving ik van ING het schriftelijke teleurstellende antwoord op mijn klacht.
Vandaag gebeld met de ING klantenservice 020-584 77 99 wat onderaan hun reactie is vermeld.
Ik heb mijn teleurstelling met hen gedeeld, maar zij blijven bij hun standpunt. Wanneer ik me daar niet in wil schikken dan kan ik een (klachten)brief schrijven naar ING Bank N.V. T.av. de Directie, Antwoordnummer 230. 1000 XA Amsterdam.
Dat ga ik zeker doen, mede omdat ik in het officiële Bericht ING aan Stopdebanken d.d. 23 januari 2013 las dat ING meent dat de verhoging van de Opslag Variabele Rente contractueel is toegestaan.
http://www.stopdebanken.nl/nieuwsbrief-28-januari-2013/
Voorlopig ben ik hier nog niet uit. Voor je het weet kondigt ING tzt aan om de Opslag Variabele Rente bij mijn krediethypotheel met 1% te verhogen en dat is mi. contractbreuk en veel geld. Ik ben zeker van plan om o.a. Rechtsbijstandverzekering en Consumenten Bond c.q. Geldgids te vragen of zij willen bemiddelen. Voorkomen is beter dan moeten betalen. Wordt vervolgd.................Waarom geen verhoging van de Opslag Variabele Rente ?
Over de voorgenomen verhoging heeft ING een aantal vragen van klanten en marktpartijen gehad. Wij zijn hierover in gesprek gegaan met betrokken partijen. Ondanks dat ING van mening is dat de mogelijkheid tot verhoging contractueel is toegestaan, hebben wij naar aanleiding van deze gesprekken en de huidige situatie op de financiële markten besloten de Opslag Variabele Rente nu niet te verhogen voor bestaande klanten.
Op mijn brief van 28 februari 2013 aan de Directie van ING BANK (ingezonden als klacht) kreeg ik op 15 april 2013 de reactie dat de Directie normaliter klachten beantwoordt binnen 6 weken.
In mijn geval voorziet de Directie dat die termijn niet zal worden gehaald. Dus nog maar even wachten....... Wordt vervolgd.
In mijn geval voorziet de Directie dat die termijn niet zal worden gehaald. Dus nog maar even wachten....... Wordt vervolgd.
Vandaag 25 juni 2013 een vervolg brief van ING ontvangen waarin ze mij meedelen dat ze nog geen inhoudelijke reactie kunnen geven.
ING verwacht dat ze niet eerder dan september 2013 hun besluitvorming tav variabele rente te hebben afgerond. Pas daarna kan ik van ING een nader bericht verwachten. Weer opnieuw wachten....
ING verwacht dat ze niet eerder dan september 2013 hun besluitvorming tav variabele rente te hebben afgerond. Pas daarna kan ik van ING een nader bericht verwachten. Weer opnieuw wachten....
-
- Contacteer:
Snap niet dat de rente verhoogd word.
De rente die ING ons betaald op spaargeld - het beetje dat nog over is - is in de afgelopen 6 maanden 3x verlaagd...
De rente die ING ons betaald op spaargeld - het beetje dat nog over is - is in de afgelopen 6 maanden 3x verlaagd...