LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verkeerde IBAN code, geld kwijt

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
alperose
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2009 10:54

verkeerde IBAN code, geld kwijt

Ongelezen bericht door alperose »

Iemand uit Spanje heeft geld aan me over willen maken en daarbij de verkeerde IBAN-Code (int. rekeningsnummer) gebruikt. De Spaanse bank had niet door, dat adres en rekeningsnummer niet overeen kwamen en heeft het geld dus gewoon overgemaakt naar het verkeerde rekeningsnummer. Ook bij de ING - waar ik mijn rekening heb staan - is dit onopgemerkt gebleven. Nu komt er een heel procedure van pas: de Spaanse bank moet melding maken bij de ING over de verkeerde overschrijving en de ING moet vervolgens met de rekeninghouder aan wie het geld ten onrechte is gestort, contact opnemen en vragen, of ze het geld terug mag storten. Volgens de ING moet de rekeningshouder die het geld (ten onrechte) heeft ontvangen uitdrukkelijk toestemming geven aan de ING, zodat ze het geld terug kan boeken. En ja, daar zit ie natuurlijk: geen toestemming van die derde persoon, geen geld terug! Althans, volgens de ING...

Weet iemand, hoe dit rechtelijk in elkaar steekt? Heeft iemand een tip hoe ik alsnog aan mijn geld kan komen, als de persoon in kwestie domweg weigert, het onrechtmatig ontvangen geld terug te geven?

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: verkeerde IBAN code, geld kwijt

Ongelezen bericht door vakkiel »

Ik ben bang dat hoe de ING het aan je uitgelegd heeft correct is.
Mocht degene die het geld heeft ontvangen het geld niet terug willen betalen dan rest je geen andere weg dan de rechtbank.
Maar doen moet je wel naar de kosten kijken in vergelijking met het bedrag. Om welk bedrag gaat het ?

alperose
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2009 10:54

Re: verkeerde IBAN code, geld kwijt

Ongelezen bericht door alperose »

1.000 euro - waarschijnlijk te weinig om juridische stappen te zetten denk ik...?

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: verkeerde IBAN code, geld kwijt

Ongelezen bericht door __oi__ »

Als je weet welke persoon het is, zou je kunnen beginnen met een formeel briefje te laten schrijven door een jurist. Dit is in 9 van de 10 gevallen al voldoende om het voor elkaar te krijgen. Maak daarbij melding dat eventuele juridische kosten zullen worden verhaald, bla bla.
Wellicht kan je rechtsbijstandverzekering hierbij helpen.
succes.

alperose
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 feb 2009 10:54

Re: verkeerde IBAN code, geld kwijt

Ongelezen bericht door alperose »

Hartelijk dank voor de tip!

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: verkeerde IBAN code, geld kwijt

Ongelezen bericht door ikmirjam »

allereerst begrijp ik dat degene in Spanje een fout heeft gemaakt? Daar kan jij niet de dupe van worden. Je mag dan verwachten dat diegene alsnog jou het bedrag overboekt en zelf zorgt dat het verkeerd geboekte geld terugkomt...

justme1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:01

Re: verkeerde IBAN code, geld kwijt

Ongelezen bericht door justme1 »

Allereerst kan een bank die iets overmaakt naar een andere bank geen naam-nummer controle uitvoeren. Banken hebben geen gevens van klanten van andere banken.

Ten tweede is het nog de vraag of het iban -code die nu wel gebruikt is, gaat om een klant van de ING. Misschien is het wel een bankreknr geworden van een hele andere bank.

de uitvoerende party (in dit geval de spaanse bank) zal nu moeten gaan uitzoeken waar dit nummer bijhoort en kan op verzoek de gegevens van de klant krijgen. De spaanse bank behoort in dit geval de ontvangende partij aan te schrijven met het verzoek dit terug te boeken. Deze persoon/maatschappij heeft een wettelijke termijn van 6 weken om dit terug te boeken, doen ze dit niet dan is de spaanse bank gerechtigd om de gegevens (naw)van de ontvangende partij aan degene die het bedrag heeft overgemaakt door te geven. Deze persoon kan dan een juridische strijd aan gaan...

u kunt hier als ontvangende partij helemaal niks aan doen.

JvGin
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 jul 2008 00:59

Re: verkeerde IBAN code, geld kwijt

Ongelezen bericht door JvGin »

Uw Spaanse debiteur is u tot op heden nog steeds geld verschuldigd. Deze Spaanse man / vrouw kan echter wel claimen bij de partij die EUR 1.000 heeft ontvangen dat hij EUR 1.000 onverschuldigd heeft betaald en terugvordert met eventuele wettelijke rente en buitengerechtelijke kosten.

Hoe de Spaanse debiteur u geld betaald maakt niet uit, hij is u nog steeds EUR 1.000 verschuldigd.

Dit bovenstaande is van toepassing wanneer de overeenkomst op grond van het Nederlandse Recht is gesloten.

Gr.JvGin

justme1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:01

Re: verkeerde IBAN code, geld kwijt

Ongelezen bericht door justme1 »

@JvGin

Ik dacht dat het sinds de EER zo'n beetje wat dit betreft overal hetzelfde was,maar goed kan het mis hebben.

maar even voor mijn informatie, weet je dan toevallig ook wat er gebeurt als het onder spaans recht zou zijn afgesloten?

Radiofreak
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 feb 2009 19:20

Re: verkeerde IBAN code, geld kwijt

Ongelezen bericht door Radiofreak »

De rest heeft het al gemeld, als de persoon die het geld ontvangen heeft het niet vrijwillig terug wil geven krijg je het niet zonder juridische stappen.

Paar jaar geleden had onze boekhouder ook een fout gemaakt in het rekeningnummer bij een belastingformulier, waardoor een teruggave van 2000 gulden naar een rekeningnummer van ander persoon werd geboekt... We hadden contact opgenomen met onze plaatselijke Rabobank die de desbetreffende persoon vriendelijk had verzocht het geld terug te storten, wat deze (eerlijke) mensen toen deden. Anders had het de boekhouder geld gekost :roll:

ING heeft in dit geval dus gelijk, wellicht dat zij de persoon kunnen bellen, en vragen of ze het terug willen storten?? lijkt me niet dat de bank u de gegevens van de persoon gaat geven..

Gesloten