| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering bij hypotheek
-
ebzensauce
verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering bij hypotheek
Ik ben bezig met het afsluiten van een hypotheek voor onze zojuist gekochte woning.
Wegens een BKR notering hadden we niet veel te kiezen, maar ABN AMRO wilde uit eindelijk met ons verder. We zijn dan wel verplicht een aantal (dure) verzekeringen bij ze af te nemen. Dit wordt vastgelegd in de hypotheek akte.
Mag de ABN-AMRO dit verplichten?
We hebben weinig keus en moetewn dus wel met ze verder.
Hoe sta ik in mijn recht als ik later deze verzekingen zou willen opheffen?
Frans.
Wegens een BKR notering hadden we niet veel te kiezen, maar ABN AMRO wilde uit eindelijk met ons verder. We zijn dan wel verplicht een aantal (dure) verzekeringen bij ze af te nemen. Dit wordt vastgelegd in de hypotheek akte.
Mag de ABN-AMRO dit verplichten?
We hebben weinig keus en moetewn dus wel met ze verder.
Hoe sta ik in mijn recht als ik later deze verzekingen zou willen opheffen?
Frans.
-
gast123456
Re: verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering bij hypotheek
als ze het nu verplichten ........niet echt een verstandige vraag van je of je ze dan weer mag opzeggen...toch.....
wellicht beter een lagere hypotheek te nemen zodat je die verzekeringen kan betalen...
wellicht beter een lagere hypotheek te nemen zodat je die verzekeringen kan betalen...
-
ebzensauce
Mijn vragg is dus:
Mag de ABN-AMRO dit verplichten terwijl ik in een afhankelijkheidspositie zit?
Mag de ABN-AMRO dit verplichten terwijl ik in een afhankelijkheidspositie zit?
-
Petra12
Koppelverkoop (iemand verplichten om naast een hypotheek van ABN AMRO ook een ao-verzekering van ABN AMRO aan te schaffen) is wettelijk verboden!
Wel kan ABN AMRO las voorwaarde voor een hypotheek bedingen dat je bij een bank of verzekeraar een ao-verzekering afsluit. Dit om het risico voor ABN AMRO te verkleinen. Die ao-verzekering hoeft dus niet per sé bij ABN AMRO te worden afgesloten.
Mijn advies: kijk ondanks je BKR-registratie toch nog even vlug verder dan alleen de ABN.
Wel kan ABN AMRO las voorwaarde voor een hypotheek bedingen dat je bij een bank of verzekeraar een ao-verzekering afsluit. Dit om het risico voor ABN AMRO te verkleinen. Die ao-verzekering hoeft dus niet per sé bij ABN AMRO te worden afgesloten.
Mijn advies: kijk ondanks je BKR-registratie toch nog even vlug verder dan alleen de ABN.
-
ebzensauce
Kijk. Da's duidelijke taal.
Begrijp ik goed dat ABN AMRO niet als ontbindende voorwaarde in het hypotheekcontract mag opnemen dat die verzekering bij / via de ABN AMRO moet lopen?
Begrijp ik goed dat ABN AMRO niet als ontbindende voorwaarde in het hypotheekcontract mag opnemen dat die verzekering bij / via de ABN AMRO moet lopen?
-
magwel
"Kijk. Da's duidelijke taal. Begrijp ik goed dat ABN AMRO niet als ontbindende voorwaarde in het hypotheekcontract mag opnemen dat die verzekering bij / via de ABN AMRO moet lopen?"
Of ABN-AMRO dit al of niet mag weet ik niet. Wat ik wel weet is dat wij ook zo'n verplichte, aan de hypotheek gekoppelde verzekering hebben, maar niet verplicht waren die bij de hypotheekverstrekker af te sluiten.
Of ABN-AMRO dit al of niet mag weet ik niet. Wat ik wel weet is dat wij ook zo'n verplichte, aan de hypotheek gekoppelde verzekering hebben, maar niet verplicht waren die bij de hypotheekverstrekker af te sluiten.
-
Petra12
Magwel heeft het al duidelijk gezegd: ABN AMRO mag niet als ontbindende voorwaard eopnemen dat u een arbeidsongeschiktheids (ao) verzekering bij ABN AMRO moet afsluiten. ABN AMRO kan u wel verplichten om "ergens" (bij welke partij dan ook) een ao-verzekering af te sluiten.
Als ABN AMRO in haar ontbindende voorwaarden heeft staan dat u bij ABN die verzekering af moet sluiten, dan kunt u ze erop wijzen dat dit in strijd is met de wet. Dit heet koppelverkoop. Als ABN niet luistert, dan kunt u hen vertellen dat u dit gaat melden aan de AFM (toezichthouder), Tros Radar, Kassa, de Consumentenbond. Doorgaans zijn ze daar helemaal niet van gediend en draaien ze wel bij! Met name met de AFM willen ze liever niet te maken hebben.
Succes!
Petra
Als ABN AMRO in haar ontbindende voorwaarden heeft staan dat u bij ABN die verzekering af moet sluiten, dan kunt u ze erop wijzen dat dit in strijd is met de wet. Dit heet koppelverkoop. Als ABN niet luistert, dan kunt u hen vertellen dat u dit gaat melden aan de AFM (toezichthouder), Tros Radar, Kassa, de Consumentenbond. Doorgaans zijn ze daar helemaal niet van gediend en draaien ze wel bij! Met name met de AFM willen ze liever niet te maken hebben.
Succes!
Petra
-
Gast
Heel simpel, dan trekt de ABN gewoon hun hypotheekaanbod in.
Zeker met een BKR codering zien ze je liever gaan dan komen.
Je kan het proberen, maar ik raad je aan in elk geval al te zoeken naar een andere hypotheekverstrekker.
Meer vragen en een (meestal) objectief hypotheek antwoord:
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=662
Zeker met een BKR codering zien ze je liever gaan dan komen.
Je kan het proberen, maar ik raad je aan in elk geval al te zoeken naar een andere hypotheekverstrekker.
Meer vragen en een (meestal) objectief hypotheek antwoord:
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=662