LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAAR KAN IK GOED GELD LATEN VAST LEGGEN MET GOEIE RENTE VOOR

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
fam weggeman

WAAR KAN IK GOED GELD LATEN VAST LEGGEN MET GOEIE RENTE VOOR

Ongelezen bericht door fam weggeman »

:?: Hallo ik ben gabriel.
Ik wil voor mij kinderen een bedrag laten vast zetten totdat ze een jaar of 16 zijn. Waar kan ik dat het beste doen zodat ze er wat meer aan over hebben. [/i]

Petra12

Re: WAAR KAN IK GOED GELD LATEN VAST LEGGEN MET GOEIE RENTE VOOR

Ongelezen bericht door Petra12 »

Ga in elk geval niet in op alle ronkende folders van verzekeraars met hun "spaarplannen". Sparen via een kapitaalverzekering is doorgaans vele malen duurder dan wanneer u het geld op een bankrekening apart zet. Lees op dit forum de ervaringen maar na van de mensen die een abc-spaarplan van Fortis hebben aangeschaft.

U kunt een kinderspaarrekening openen, maar doorgaans is de rente op een dergelijke spaarrekening lager dan die op een gewone spaarrekening voor volwassenen.

Als u het geld volkomen risicoloos wilt laten renderen, dan is een aparte spaarekening op uw eigen naam meestal het handigst. Als u wel een (beperkt) risico wilt lopen met het geld (met kans op een veel hoger rendement dan een spaarrekening) dan kunt u een beleggingsrekening beginnen bij een bank.

particulier

Ongelezen bericht door particulier »

Ja, de Consumentenbond kwam ook al tot de conclusie dat speciale spaarpolissen voor kinderen een laag rendement opbrachten en eigenlijk niet de moeite waard zijn. Een gewone (internet)spaarrekening zal gemiddeld zo'n 4 % rendement per jaar opleveren.

Beleggen kan ook zoals Petra suggereerde, echter, als de rendementen tegenvallen kan er ten tijde dat de kinderen gaan studeren veel minder geld beschikbaar zijn. Is dit ongewenst, ga dan gewoon sparen. Voor spaarrekeningen en een keuzehulp, ga naar http://www.spaarhulp.nl

Een alternatief is een deposito, echter de rentes zijn nu erg laag.

simmetje

Ongelezen bericht door simmetje »

Ik zou op dit moment nooit voor een deposito kiezen. Pas bij 10 jaar vast ligt de rente op hetzelfde nivo als de variabele spaarrente. Niet doen dus. Want binnen 10 jaar zal de rente vast wel weer omhoog gaan....

De spaarrekeningen voor kinderen zijn vaak best een goede optie. Veel banken kennen een spaarvorm waarbij er na zoveel jaar bonus rente wordt uitgekeerd.

Voorbeeld: Je spaart 5 jaar en ontvangt in die 5 jaar de normale rente (rond de 2.6%) en voor elk jaar dat je gespaard hebt 1% bonus. Dus na 5 jaar nog eens 5% bonus. Dan zit je gemiddeld rond de 3.6% en das best leuk.

Voorbeeld wat ik nu noem is de pardoes spaarrekening van abnamro.

Een beleggingsverzekering kan interessant zijn. Het verschil tussen de verzekering en gewoon beleggen is dat er meestal een overlijdensrisico verzkering in zit. Als dan een van de ouders zou komen te overlijden dan wordt de premie door de ank/verzekeraar gewoon doorbetaald. Je zou dit ook met een losse orv kunnen oplossen. Ben je flexibeler.

JH

Ongelezen bericht door JH »

gabriel, je kunt het zeker op mijn rekening storten :P 8)

Gesloten