Mijn argument om tegen te zijn omvat twee redenen: in eerste instantie ben ik tegen de data opslag van vingerafdrukken. Daar ben ik nog steeds tegen en heb daar goede redenen voor (meer dan één). Ondertussen is mijn voornaamste argument dat het nieuwe paspoort en ID-kaart extreem fraudegevoelig zijn.
Even met een reader langs de kleding afgaan en je hebt de data ingescand.
Dit is te zien in de uitzending van VPRO (Link heb ik al gegeven). Bedenk wel even dat als wij het programma kunnen zien, dat mensen die willen frauderen dit ook kunnen bekijken.
Kijk eens wat er gebeurt als je identiteit gestolen word. Je hebt dan omgekeerde bewijslast en meer dan 15 jaar later zit je nog met de gevolgen hiervan!
Zelfde geldt trouwens met de vingerafdrukken. ook dan is er sprake van omgekeerde bewijslast. De resolutie van de vingerafdrukken is ook niet zo hoog, zodat er véél meer matches zijn dan slechts één.
Voor degene die denkt dat ik overdreven reageer: Kijk naar de uitzending van de VPRO (De link heb ik reeds gegeven).
Bovendien wijs ik erop dat dit hele systeem al in Engeland is afgeschaft. (En dat is niet voor niets.)
Ook wijs ik er nog eens op dat de mensen in het programma netwerk geen domme jongens zijn. Je kunt mij dan wel als dom en/of paranoïa wegzetten, maar dan omschrijf je de experts op dit gebied ook als dom..........
Trouwens, qua privacy: Nu willen ze weer de wet gaan aanpassen, zodat je autoverkeer ook vastgelegd wordt, compleet met kentekenscanner.
Wie is er eigenlijk paranoïa, ik of de overheid? Ik denk aan Stasi.....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stasi
DE RIFD techniek in het paspoort is identiek aan die van de OV-kaart. Als die gekraakt is en men demonstreert het bij de wereld draait door, dan kan ik er nog wel om lachen, echter bij een paspoort vind ik het een stuk minder leuk, gevaarlijk zelfs!