Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ZeerPrivé
Berichten: 6012
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

ellenb023 schreef:
19 jun 2024 16:49
zijn er al mensen die een voorstel van ING hebben gekregen ivm creditcard? ze zeggen op de site rond de zomer maar dat is een groot begrip vandaar mijn vraag
De zomer begint net vandaag, dus zeg tussen nu en eind vh jaar zal je wel bericht krijgen.

Ellie-28
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2024 20:03

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door Ellie-28 »

Ik heb ook geinformeerd of ik recht op compensatie. Er werd aangegeven van niet, geen enkele reden waarom. Ik vind allemaal onduidelijk. Ik heb kredieten in die periode gehad ik ga ervanuit dat alle gebruikers dezelfde rente betaalden(in dit geval teveel) daarom is onduidelijk waarom de een welk compensatie krijgt en de ander niet.
Je krijgt totaal geen inzicht en wordt afgepoeierd. In dit geval is het de slager keurt zijn eigen vlees. Volens mij moet er een onafhankelijke partij dit proces begeleiden.

Doha3072
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2024 13:17

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door Doha3072 »

2 maanden terug voor de 5e keer opnieuw aangemeld bij ABN AMRO omdat ze geen aanmelding konden terugvinden voor compensatie oud klanten.

Op dat moment tevens de toezegging gekregen dat ik uiterlijk eind juni 2024 als oud klant bericht zou krijgen over de compensatie.
Na geduldig afgewacht te hebben en nog geen bericht ontvangen te hebben, vandaag zelf maar weer gebeld.

Medewerker gesproken en ze gaf aan dat ik als oud klant op dit moment rekening moet houden dat het nog zeker tot oktober dit jaar kan duren voordat ik een brief krijg.

Heb het gevoel dat ze je, met elk contact wat je met ze hebt, ze de opdracht krijgen om je weer met een nieuwe 'verwachting' de komende 2 a 3 maanden stil te houden.

Zijn hier tevens oud ABN AMRO klanten met dezelfde ervaring? En onlangs hetzelfde verhaal te horen hebben gekregen?

Janne.B.
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door Janne.B. »

Ja, ook oud ABN AMRO klant en het bekende verhaal is mij bekend. Het is mij wel gelukt, maar met een andere strategie. Dat bellen heeft in iedere geval geen enkele zin, u had dat in 2023 geregeld moeten hebben met die aanvraag zo wie zo.
Als ze geen aanmelding kunnen vinden, lijkt het mij verstandig om die bunkerboot te verlaten, en gewoon een fijne bank zoeken . Ik heb Chesterfield.

Marhom
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2024 11:16

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door Marhom »

In februari 2024 voorstel van ing voor compensatie ontvangen, geaccepteerd en binnen 1 dag geld ontvangen. Dit schudde me wakker, had ik bij abn ook geen recht hierop en bij ics? Dus gebeld met ABN , daar vertelde men mij dat ik bij abn geen recht had, omdat ik op 1 januari elk jaar niet rood stond, nee, logisch, net geld gestort, vreemd dat ik de rest van de maanden wel rood stond en geen recht heb dan. Bij ics heb ik vroeger een dk gehad , deze ook gebeld en ook al wist ik het nummer niet meer, er wordt nu toch een verzoek gedaan. Blijft spannend dus. Banken zijn echt rijk geworden van deze praktijken. Wordt vervolgd.

Nieky2024
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2024 10:36

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door Nieky2024 »

ZIE NU STAAN BIJ ROODSTANDPRODUCTEN

Begin november 2024 verwachten we bijna alle berekeningen voor ING Rood Staan, de Kwartaallimiet en het Girokwartaalkrediet gemaakt te hebben. Je kunt vanaf dan inloggen in Mijn ING om te zien of je geld terug krijgt. Het kan zijn dat je wel nog even moet wachten op je compensatievoorstel. Die voorstellen versturen we in fases.

WEER UITSTEL DUS!

Laatste update: 12 juli 2024

witte angora
Berichten: 31864
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Geeft niet, ze geven een wettelijke rente van 7%. Dat is toch wat meer als op je spaarrekening, of niet dan?

Jong500
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2015 20:10

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door Jong500 »

Omdat ik ook al maanden tegen een muur aanloop bij abnamro ben ik op zoek gegaan naar soortgelijk ervaringen. Ook ik kreeg geen compensatie en daarop heb ik de berekening opgevraagd
Laat dit als waarschuwing rondgaan!!!
Abnamro licht de boel op onder noemers als 'geschatte rentepercentages'. Veel contracten zijn al vernietigd, de bank bewaard 20 jaar. Toevallig heb ik wel mijn contract bewaard en ook diverse papieren afschriften waar rente wijzigingen opstaan tijdens de looptijd van het PLP, en wat blijkt? De rente die abnamro gebruikt voor compensatie is steevast lager dan de afschriften die ik heb met datum en rente tarieven, soms loopt het 6 mnd scheef en wel 3% verschil tgv van de bank
Wat ze op mijn compensatie berekening ook gedaan hebben is berekend v a 01.01.2001 en op die berekening zou abn een rente vordering op mij hebben.
Laat nu toch het in mijn bezit zijnde contract pas op 8 nov 2002 getekend zijn 😣
Op de compensatie berekening die op 01.01.2001 berekend wordt sta ik op nov 2002 (de dag dat het contract ingaat) al €53,00 in de min!!! 😡
Abnamro maakt misbruik van ons klanten omdat de meerderheid geen contract bewaard heeft van 20 jr geleden.
Belangrijk is de startdelta, het verschil tussen de rente die je op start v h contract hebt aangeboden en de dnb rente van die dag, dat verschil, bijv 3% is de 'winst' die de bank krijgt. Met ondertekening accepteer je deze start delta, en dit rente verschil moet dan meebewegen met de marktrente.
Hoe kan abnamro mijn startdelta op 01.01.2001 weten als mijn contract pas op 11.2002 is ingegaan. Met het na rekenen van de gebruikte startdelta op 01.2001 zul je al wel begrijpen dat dit niet de werkelijke startdelta is op mijn getekende contact!
Abnamro maakt er een potje van en hult zich in mist als je kritische vragen stelt. Nu heb ik bewijs van het contract en de rentetarieven op mijn oude afschriften en dit als klacht ingediend bij abnamro, je voelt hem al aan.....ik heb sinds begin april nooit meer iets vernomen
Klachten afhandeling is max 6 weken. Ik heb nu mijn klacht bij kifid ingediend en deze is ontvankelijk.
Kijk dus goed na en geloof niet zomaar je compensatie voorstel want bij mijn man hebben ze precies dezelfde onzin berekening gemaakt. Het geeft toch te denken dat 2 personen uit 1 gezin beide een verkeerde rente berekeningen, startdelta en startdatum gekregen hebben? 😡

Jong500
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2015 20:10

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door Jong500 »

Speedy123 schreef:
18 mar 2024 09:52
Ik heb het voorstel van ABNAMRO ontvangen. Het bedrag was echter zodanig laag, dat ik de berekeningen heb opgevraagd. Ik heb die inmiddels ontvangen.

Dan blijkt dat ABNAMRO 20 jaar terug gaat sinds de datum dat het krediet beëindigd was. Jaren ervoor tellen niet mee. Wat ik zeer discutabel vind is dat ze over de eerste tien jaar stellen dat ik meer rente had kunnen betalen dan ik deed. Daarmee is een behoorlijk negatief bedrag opgebouwd. Daarna betaal ik tien jaar teveel rente. Ze tellen alles op en dan blijft er een klein positief bedrag over dat ze me aanbieden.

Ik heb hier grote moeite mee:

1) Er wordt maar 20 jaar teruggekeken terwijl het krediet langer gelopen heeft.

2) Nam men een andere start datum, bijvoorbeeld tien jaar geleden dan zou ik een veel hogere uitkering krijgen

3) Als de rente over de eerste 10 jaar hoger was geweest, dan had ik het krediet destijds op kunnen zeggen en elders kunnen afnemen. Ik vind het raar dat ABNAMRO kan stellen dat ze tien jaar lang meer hadden kunnen vragen maar dat niet gedaan hebben en dat ze daarom later tien jaar lang meer dan de toegestane rente in rekening gebracht hebben


Ik heb nog niet getekend maar ben bang dat dit een heel lang traject gaat worden

Overigens heeft ABNAMRO niets gemeld over eventueel rood staan op de betaalrekening. Andere banken hebben ook daar compensatie voor uitgekeerd.
Compensatie vanaf 01.01.2001 is een rechtelijke uitspraak, daar valt helaas niets aan te doen
Wat het grote probleem is dat als voor deze datum je contract al liep er met de natte vinger een startdelta wordt ingezet. De startdelta is waar de hele compensatie omdraait
Ik heb zelf geen compensatie gekregen en toe ik de berekening opvroeg bleek dat de gebruikte startdelta op 01.01.2001 geheel uit de lucht gegrepen was. Bij mij was er zelfs geen contract overeenkomst op 01.01.2001 maar pas in nov 2002. Dit contract heb ik nog en de startdelta op het contract wijkt af ten gunste v d bank
Ook kloppen de gerekende rentes niet! Op mijn bewaarde afschriften staan hogere rentes. Abnamro rekent met lagere rentes om zo minder compensatie uit te keren 😡

Janne.B.
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door Janne.B. »

Wat is het voorstel dat u heeft gekregen dan? Ben daar wel benieud naar, ik heb ook een compensatie ontvangen.

Jong500
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2015 20:10

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door Jong500 »

Janne.B. schreef:
20 jul 2024 10:33
Wat is het voorstel dat u heeft gekregen dan? Ben daar wel benieud naar, ik heb ook een compensatie ontvangen.
Aan wie stel je deze vraag?

Janne.B.
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door Janne.B. »

Jong500 schreef:
20 jul 2024 16:47
Janne.B. schreef:
20 jul 2024 10:33
Wat is het voorstel dat u heeft gekregen dan? Ben daar wel benieud naar, ik heb ook een compensatie ontvangen.
Aan wie stel je deze vraag?
Aan @Jong500.

Ing fan
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2024 05:29

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door Ing fan »

Is er al iemand die een voorstel heeft ontvangen van de ING betreft de creditcard?

Jong500
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2015 20:10

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door Jong500 »

Janne.B. schreef:
20 jul 2024 18:40
Jong500 schreef:
20 jul 2024 16:47
Janne.B. schreef:
20 jul 2024 10:33
Wat is het voorstel dat u heeft gekregen dan? Ben daar wel benieud naar, ik heb ook een compensatie ontvangen.
Aan wie stel je deze vraag?
Aan @Jong500.
Ik heb geen compensatie gekregen voor mijn Prive Limiet Plus, omdat ik dit vreemd vond heb ik de berekening opgevraagd. Daaruit bleek dat ik €36,00 compensatie zou krijgen, bedragen onder de €50 worden niet uitgekeerd. Zoals ik paar posten hierboven al gemeld heb klopt er niets van deze berekening omdat ik mijn contract van 2002 nog heb en ook afschriften met rente wijzigingen vanaf 2002
De compensatie is gebasseerd op de startdelta, deze kun je uit je contract narekenen en ook deze startdelta is verkeerd mee gerekend. Omdat mijn man van latere datum 2003 een contract doorlopend krediet had en hij ook geen compensatie kreeg, deze berekening ook opgevraagd en ook hier verkeerde ingangsdatum, verkeerde startdelta en verkeerde reken rentes. Conclusie: als 2 mensen in 1 huishouden 2 x abnamro op een foutieve compensatie berekening betrappen dan is er toch structureel iets mis met de gehele compensatie berekening?
Vraag dus je compensatie betekening op als je geen voorstel hebt gehad!

Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jong500 schreef:
22 jul 2024 11:57
Conclusie: als 2 mensen in 1 huishouden 2 x abnamro op een foutieve compensatie berekening betrappen dan is er toch structureel iets mis met de gehele compensatie berekening?
Een andere logische verklaring is dat er iets mis is met jouw berekening :D

witte angora
Berichten: 31864
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd vraag ik me af of het wel zo nadelig is dat ze uitgaan van 2001... De rente is immers alleen omhoog gevariabeld, nooit naar beneden. Althans, bij ING. Als de rente in 2001, ook al is het maar een fractie, lager is dan in 2002 betekent het toch dat je meer zou krijgen dan waar je eigenlijk recht op zou hebben?

ING heeft het ook op basis van schattingen en aannames gedaan, wel - ik had een aantal afschriften nog, en ik vind het vond het een zeer goed idee om meteen maar te tekenen, inclusief de clausule dat beide partijen er niet meer op terug kunnen komen. :wink:

Ik zou toch nog maar even goed kijken of het wel zo nadelig uit zou pakken als je nu denkt.

Janne.B.
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door Janne.B. »

Jong500 schreef:
22 jul 2024 11:57
Janne.B. schreef:
20 jul 2024 18:40
Jong500 schreef:
20 jul 2024 16:47


Aan wie stel je deze vraag?
Aan @Jong500.
Ik heb geen compensatie gekregen voor mijn Prive Limiet Plus, omdat ik dit vreemd vond heb ik de berekening opgevraagd. Daaruit bleek dat ik €36,00 compensatie zou krijgen, bedragen onder de €50 worden niet uitgekeerd. Zoals ik paar posten hierboven al gemeld heb klopt er niets van deze berekening omdat ik mijn contract van 2002 nog heb en ook afschriften met rente wijzigingen vanaf 2002
De compensatie is gebasseerd op de startdelta, deze kun je uit je contract narekenen en ook deze startdelta is verkeerd mee gerekend. Omdat mijn man van latere datum 2003 een contract doorlopend krediet had en hij ook geen compensatie kreeg, deze berekening ook opgevraagd en ook hier verkeerde ingangsdatum, verkeerde startdelta en verkeerde reken rentes. Conclusie: als 2 mensen in 1 huishouden 2 x abnamro op een foutieve compensatie berekening betrappen dan is er toch structureel iets mis met de gehele compensatie berekening?
Vraag dus je compensatie betekening op als je geen voorstel hebt gehad!
Dat is niet veel, die 36 euro. Ik zou er verder niet wakker over liggen. Ik heb ruim 1000 euro gekregen, moest er wel tegen aan, maar dan heb je ook wat. Verder vind ik het een arrogante en liegende partij die Amro, in mijn geval tenminste, daarom zoeken ze het verder maar lekker uit.

Jong500
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2015 20:10

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door Jong500 »

Janne.B. schreef:
22 jul 2024 12:47
Jong500 schreef:
22 jul 2024 11:57
Janne.B. schreef:
20 jul 2024 18:40
Aan @Jong500.
Ik heb geen compensatie gekregen voor mijn Prive Limiet Plus, omdat ik dit vreemd vond heb ik de berekening opgevraagd. Daaruit bleek dat ik €36,00 compensatie zou krijgen, bedragen onder de €50 worden niet uitgekeerd. Zoals ik paar posten hierboven al gemeld heb klopt er niets van deze berekening omdat ik mijn contract van 2002 nog heb en ook afschriften met rente wijzigingen vanaf 2002
De compensatie is gebasseerd op de startdelta, deze kun je uit je contract narekenen en ook deze startdelta is verkeerd mee gerekend. Omdat mijn man van latere datum 2003 een contract doorlopend krediet had en hij ook geen compensatie kreeg, deze berekening ook opgevraagd en ook hier verkeerde ingangsdatum, verkeerde startdelta en verkeerde reken rentes. Conclusie: als 2 mensen in 1 huishouden 2 x abnamro op een foutieve compensatie berekening betrappen dan is er toch structureel iets mis met de gehele compensatie berekening?
Vraag dus je compensatie betekening op als je geen voorstel hebt gehad!
Dat is niet veel, die 36 euro. Ik zou er verder niet wakker over liggen. Ik heb ruim 1000 euro gekregen, moest er wel tegen aan, maar dan heb je ook wat. Verder vind ik het een arrogante en liegende partij die Amro, in mijn geval tenminste, daarom zoeken ze het verder maar lekker uit.
Dan heb jij mijn bericht niet goed begrepen. Het gaat mij niet om die €36,00 of zo nu blijkt een veel hoger compensatie bedrag ivm de fouten. Het bericht schrijf ik als waarschuwing om zo veel mogelijk mensen die zich afvragen waarom ze geen compensatie bericht hebben ontvangen van abnamro te informeren dat ze bedonderd worden!
Overigens kreeg ik zojuist een telefoontje van de 'senior legal counsil' van abnamro dat nav mijn klacht afgelopen vrijdag bij het Kifid ze opnieuw een compensatieberekening gaan maken met de gevens en rente die ik als bewijs al mee had gestuurd....
Nu kunnen ze wel binnen een dag reageren! ....wordt vervolgd

Jong500
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2015 20:10

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door Jong500 »

Moneyman schreef:
22 jul 2024 12:27
Jong500 schreef:
22 jul 2024 11:57
Conclusie: als 2 mensen in 1 huishouden 2 x abnamro op een foutieve compensatie berekening betrappen dan is er toch structureel iets mis met de gehele compensatie berekening?
Een andere logische verklaring is dat er iets mis is met jouw berekening :D
Ik kan je nu vertellen dat mijn berekening wel degelijk klopt en dat ik vandaag een nieuwe compensatie berekening heb ontvangen met de door mij bewezen rente en de juiste datum van mijn contract en dat ik nu €1951,14 terug ga krijgen!!!!

Zoals eerder gezegd: wees gewaarschuwd!

witte angora
Berichten: 31864
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wie heeft al bericht gehad van zijn bank over rentecompensatie voor kredieten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is inderdaad nogal een verschil, 36 euro en daarmee niets, of 1951,14 euro. Daar kun je een aardig feestje van bouwen.

Plaats reactie