Hallo,
Ik heb een nu nog een lijfrenterekening waar ik weinig rendement uit behaal. Na goed eigen onderzoek kwam ik bij een bankspaarproduct uit waar ik niets meer hoefde in te leggen en een hoge rente bij kreeg. Zeker omdat ik deze lekker nog 30 jaar vast kon laten zetten. Ik wist precies wat ik wilde en wilde oversluiten, maar ze verwezen mij naar mijn tussenpersoon. Dit wilde ik niet, want ik had geen advies meer nodig en wilde mij de kosten besparen. Na flink getouwtrek en telefoontje naar een soort overkoepelend orgaan (die zouden gaan bemiddelen voor mij), heb ik dan toch een offerte zonder extra afsluitkosten/adviekosten/jaalijkse premies ontvangen.... maar... in deze offerte staat ook dat WANNEER ik een bankspaarrekening wil openen bij die bnk, dat ik dan nog een OFFICIELE offerte ga ontvangen.
Wordt ik hier nu alsnog bedonderd?
En waarom moet dit allemaal zo moeiljk? Inmidels ben ik zoveel tijd hiermee verloren dat ik het niet meer voor 30 jaar vast kan zetten, dus ook niet meer het optimale rendement eruit kan halen.
Dat ik bij het openen van een rekening ik eventuele EENMALIGE administratiekosten moet betalen snap ik nog, maar advieskosten zonder een advies en jaarlijks bedagen afdragen aan die adviseur wil er bij mij niet in! IK moet dat dan ontvangen, want ik had het zelf uitgezocht! Ik ga nu kijken of ik op voorhand al die offerte van de bank kan ontvangen, want ik ga toch geen rekening openen al ik nog niet weet of er additionele kosten bij de OFFICIELE offerte bank zullen zijn...
We'll see...
mijn vraag aan jllie is: aangezien ik zo tegengewerkt wort/voel, kan ik nu niet meer het beste rendement behalen. Hier baal ik natuurlijk ook van. Kan ik hier nog iets mee? Waar moet ik aankloppen / zoeken?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] zelf banksparen afsluiten?
Re: zelf banksparen afsluiten?
Banksparen valt onder de "complexe producten" waarvoor de banken een zorgplicht richting de klanten hebben. Die zorgplicht kunnen ze alleen maar vervullen als er een dossier is aangelegd door een adviseur.
Op zich zou het een vooruitgang zijn als er een optie beschikbaar is waar je als klant die alles zelf doet een soort van vrijwaringsbewijs aan de bank geeft, zodat zij geen zorgplicht meer hebben. Dan heb je als klant tenminste een keuze.
Op zich zou het een vooruitgang zijn als er een optie beschikbaar is waar je als klant die alles zelf doet een soort van vrijwaringsbewijs aan de bank geeft, zodat zij geen zorgplicht meer hebben. Dan heb je als klant tenminste een keuze.
Re: zelf banksparen afsluiten?
Je moet op zoek naar een aanbieder die een bankspaarproduct kan leveren op basis van Execution Only. De Rabobank heeft bijvoorbeeld Rabo ToekomstSparen / Rabo ToekomstUitkering. Die kan je via het internet afsluiten en daar betaal je geen advieskosten, maar wel eenmalig € 25,- afsluitkosten. Als je wel advies wil (met een Financieel Adviseur) dan komt daar al snel € 250,- bovenop.
Lijkt veel geld, maar het is zoals hierboven wordt gezegd een complex product. Je moet dus wel weten wat je doet. Als je dat allemaal hebt uitgezocht en precies weet hoe het zit kan je prima kiezen voor Execution Only.
Lijkt veel geld, maar het is zoals hierboven wordt gezegd een complex product. Je moet dus wel weten wat je doet. Als je dat allemaal hebt uitgezocht en precies weet hoe het zit kan je prima kiezen voor Execution Only.