LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GGD / RIVM richtlijnen

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Eric999

GGD / RIVM richtlijnen

Ongelezen bericht door Eric999 »

Allerlei instellingen dienen zich te houden aan GGD en RIVM richtlijnen, zoals bijvoorbeeld kinderopvang en naschoolseopvang.

En nu mijn verbazing, waar mijn naschoolseopvang zich aan allerlei regeltjes dient te houden, behoeft een school (een overheidsinstelling) zich niet te houden aan GGD en RIVM richtlijnen. Sterker nog ze mogen zich zelfs tegenstrijdig gedragen t.o.v. de richtlijen van GGD en RIVM.

H.e.e.a. uit zich dat er nog steeds scholen zijn die het gebruik van luizenzakken eisen. Een maatregel die reeds in 2011 door her RIVM als niet nuttig is opgenomen in haar richtlijnen en door de GGD aan scholen is gecommuniceerd waar letterlijk in staat dat ouders zich niet met dit soort omgevingsmaatregelingen behoeven bezig te houden.

Buiten dat dit onnodige sores en kosten oplevert voor ouders, levert het ook nog kosten op voor scholen (w.o. ondersteunend personeel dat helpt meezoeken na kwijtgeraakte zakken etc.)... en dit terwijl de scholen menen te weining geld te krijgen.

Snap jij het nog?

Skylars

Re: GGD / RIVM richtlijnen

Ongelezen bericht door Skylars »

Ja dat is lastig, maar dat is altijd.. Instellingen spreken elkaar (bijna) altijd tegen en die scholen zijn gewoon zwaar vervelend aan het doen.. Gewoon doen wat zelf het beste lijkt. Als je kind een jas in zo'n zak stopt omdat jij dat wil.. Gewoon doen, die zak word onderdeel dat kind z'n jas en als dat zoek raakt tja.. Zou ik even kijken of het personeel hier niets mee te maken heeft en anders word het simpel. Geef dat kind een (plastic) tas en prop daar alles lekker in, zorg ervoor dat die plastic tas altijd bij het schoolpakketje (lunch, jas, evt boek en/of gymkleding) zit.

Zo heb ik het zelf ook altijd op moeten lossen, na school de tas weer mee dan heeft niemand "er last van" en is er geen gedoe met zoeken. Tas verdwenen? Volgende dag zo'n zelfde tas weer mee. Een plastic tas bij de gemiddelde supermarkt is toch maar 50 cent ofzo.. Daar kun je je kind niet luisvrij mee houden.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Deze hele post gaat eigenlijk om het al dan niet gebruiken van een luizenzak?? Is dat dan zo'n probleem voor u?

En dat het personeel af en toe moet helpen zoeken en dat extra kosten met zich meebrengt is natuurlijk ook lichtjes overtrokken...

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Er is niet 1 "overheid" in Nederland, er zijn lokale (gemeenten) semi-lokale (provincies en waterschappen), en een overkoepelende landelijke overheid. En op elk niveau zal er wel wat regelgeving zijn mbt de onderwijsinstellingen/naschoolse opvang.

Maar goed, een luizenzak kost nog geen tientje volgens mij, dus ik ben blij voor je dat dat het belangrijkste in je leven is waar je je zorgen over moet maken.

PeterW1572

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

Richtlijnen zijn geen wetten. In het geval van de luizenzakken zegt het RIVM "niet nuttig". Dat is toch heel wat anders dan dat het niet mag en dat de school in overtreding is. Luizenzakken zijn dingen in de categorie "baat het niet, dan schaadt het niet". Better safe than sorry, zou ik zeggen....

Eric999

Ongelezen bericht door Eric999 »

H.e.e.a. was slecht een voorbeeld.

Het gaat niet alleen over luizenzakken, dit was slechts een voorbeeld.
(ps. wees je er van bewust dat luizenzakken mogelijk zelfs een gevaar voor de gezonheid kunnen zijn.
Dus de stelling "baat het niet, dan schaadt het niet" hoort te zijn: "Het baat niet, het schaadt mogelijk wel". Echter men zal nooit de nadelige effecten van deze dingen meer onderzoeken, daar er geen nut is voor deze zakken)

Scholen opereren op meerdere plekken tegenstrijdig met RIVM richtlijnen. Ze sturen kinderen naar huis vanwege een ziekte..ziektes waar het RIVM van beschrijft dat deze in geen enkel stadium een gevaar zijn en dat het betreffende kind gewoon naar school kan gaan. Dus ook hier gaat het fout, kinderen hebben gewoon een leerplicht (owee als je als ouder je kind een dagje thuis houdt).

Waar ik helemaal van schrok was het feit dat de school leiding niet eens weet wat LCI richtlijnen zijn, noch wat het RIVM is.

Dan nog even in tegensstelling tot kinderopvang. Daar dient men zich wel aan deze zaken te houden. Gevolg is dat daar allerlei kosten gemaakt moeten worden. Neem het gebruik van een gastouder:
- EHBO cursus (oh ja, op school mag je nog maar hopen dat er iemand met een EHBO diploma aanwezig is)
- Beroeps diploma's
- Registratie Landelijk register / gemeente
- Bezoekjes gastouder bureau's buiten regulire werktijden
- Gastouder bureau kosten
- enz...enz
goed voor gerust 500 euro per jaar

Dit is gewoon meten met twee maten.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ik heb verder geen verstand van wat scholen wel of niet moeten
EHBO cursus (oh ja, op school mag je nog maar hopen dat er iemand met een EHBO diploma aanwezig is)
- Beroeps diploma's
maar dit geloof ik niet, ik weet dat elke school een aantal bhv medewerkers nodig heeft en volgens mij wordt dat niet alleen geregeld maar wordt dat ook bijgeschoold (volgens collegas die die bijscholing doen)

Ik wil niet zeggen dat iemand liegt, maar ik vind het idee dat scholen dat niet hebben, met de data ernaast van hoe vol die cursussen voor scholen zitten onwaarschijnlijk.

TS: als jouw kind op een school zit waar niet het aantal benodigde bhv-ers is, of als jij een school weet, dan mag je hem naar mij pm- en want ik geef ze per direct aan. Als het inderdaad waar is wat ts zegt, denk ik dat er heel snel actie ondernomen moet worden.

isabel

Gesloten