LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Marjolein77
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2017 13:06

2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Marjolein77 »

Kan iemand mij uitleggen waarom iemand die ziek is en in de wao terecht komt 2x zoveel loonheffing moet betalen dan iemand die werkt?
Als wao-er lever je al 70% in en dan gaat er van je netto uitkering nog, een veel hogere loonheffing af. Gevolg; ik heb nu een te hoog bruto inkomen voor huurtoeslag, maar uiteindelijk een veel lager inkomen dan anderen die dit wel toeslagen ontvangen. :oops:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat kan te maken hebben met de arbeidskorting. Dat is een soort beloning voor mensen die actief werken. Maar dat zal in de regel niet twee keer zo veel loonheffing zijn, tenzij je een erg lage uitkering hebt.

Ik neem trouwens aan dat je niet in de WAO zit? Die regeling is er namelijk alleen nog voor mensen die al heel lang arbeidsongeschikt zijn.

Marjolein77
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2017 13:06

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Marjolein77 »

Toen mijn werkgever nog betaalde, droeg ik €315 af, nu €580.
En ik zit nu sinds september 2017 bij het uwv.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Klopt precies. De arbeidskorting waar alleen werkenden en mensen in de ziektewet (voor zover nog in dienstverband) recht op hebben bedraagt maximaal 3223 euro per jaar dat is 269 euro per maand. Dat is ongeveer wat er nu dus meer wordt ingehouden, bij hetzelfde bruto bedrag.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Een uitkering is pas netto als er alles af is. Nu € 580,- per maand aan loonheffing volgens de groene maandtabel zou een bruto inkomsten zijn van € 2.830,- per maand. Ergens klopt er iets niet in uw weergave.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door kweenie »

Met 315 euro aan loonheffingen zou je inkomen net boven de 2000 zitten. Iets boven de toeslaggrens dus. Maar als je inkomen door de arbeidsongeschiktheid fors omlaag gaat, dan zou je wel onder de toeslaggrens komen.

Andersom, met die ruim 500 loonheffing zou je net boven de toeslaggrens zitten, maar je hogere oorspronkelijke inkomen zou dan ook veel meer loonheffing moeten geven.

Dus ergens klopt er iets niet.

Marjolein77
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2017 13:06

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Marjolein77 »

Wie zou ik hier het beste over kunnen informeren? De belastingdienst? Ik heb het uwv gebeld en die beweren hier niets aan te kunnen doen.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Bereken het zelf op Berekenhet.nl
https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/index.html

Bij ongeveer 2024 bruto klopt je 315 euro volgens de witte tabel (werkenden) en ongeveer 580 euro volgens de groene tabel (zonder werkgever/uitkering)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door kweenie »

Belangrijkste lijkt het mij om eerst de bruto bedragen te vergelijken. En vervolgens te kijken wat een normaal netto bedrag is.

Het is heel goed mogelijk dat bijvoorbeeld bij je salaris rekening werd gehouden met de algemene heffingskorting terwijl bij je arbeidsongeschiktheidsuitkering daar geen rekening mee wordt gehouden. Dat scheelt ook een paar honderd euro per maand.

Maar dat scheelt vooral in de voorheffingen. Een niet in de definitieve belastingen.

Marjolein77
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2017 13:06

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Marjolein77 »

Michelle ik zit niet voor niets in de Ziektewet!!!!!!

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Emcede »

Marjolein, je doet er waarschijnlijk goed aan eerst eens goed uit te zoeken welke regeling op jou van toepassing. Je noemt de WAO die al járen niet meer van toepassing is op nieuwe zaken. En de ziektewet die al járen maar voor een beperkt aantal mensen geldt. Al je 'bij het UWV zit' bedoel je dan dat je twee jaar ziek bent en een WGA-uitkering krijgt?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door crazyme »

Het werkt het beste wanneer je twee tabellen maakt : 1 van de oorspronkelijke situatie en 1 in de nieuwe situatie.
Bruto maandloon en alle bedragen die daar af gaan.

Dan denk ik dat je hier snel hoort of het klopt of niet.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door fisbel »

Allereerst: u hoeft niet bang te zijn dat u onder de streep te veel belasting betaalt. De belasting die nu wordt ingehouden is een voorheffing. Bij de aangifte volgend jaar zal blijken of er teveel belasting is ingehouden of dat u moet bijbetalen. Of de aanslag is nihil, m.a.w. er is precies genoeg belasting ingehouden.

Omdat u zegt in de Ziektewet te zitten, is niet duidelijk of u 1 of 2 inkomens gelijkertijd heeft. Als er 1 inkomen is wordt hierop de loonheffingskorting toegepast. Als er 2 inkomens tegelijkertijd zijn, wordt regulier op het hoogste inkomen de loonheffingskorting toegepast. En op het lagere inkomen niet.

Zoals hierboven al aangeven wordt er bij de voorheffing met verschillende loontabellen gewerkt bij inkomen uit werk (waaronder ook een ziektewetuitkering) en inkomen uit vroegere arbeid zoals een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Huurtoeslag:
Uw belastbaar inkomen, bij u waarschijnlijk het bruto inkomen, mag niet hoger zijn dan € 22.200 Als uw belastbaar inkomen (toetsingsinkomen) volgend jaar lager zou blijken te zijn, kunt u alsnog de huurtoeslag 2017 aanvragen. Zorgtoeslag: nadat het inkomen 2017 definitief bekend is, vindt verrekening plaats, of bijbetalen of terugkrijgen of nihil.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door kweenie »

Let er dan bij de belastingaangifte ook goed op of je de aftrekbare zorgkosten goed berekent. Als je in een situatie van chronische ziekte zit, dan zijn de zorgkosten vaak hoger dan bij gezonde mensen en dan kan het goed zijn dat je boven de aftrekdrempel uitkomt. Zeker als je inkomen onder de ongeveer 34.000 uit zou komen en je de specifieke zorgkosten nog eens met 40% mag verhogen.

Als je inkomen in de buurt van de grens van de huurtoeslag ligt, dan kan het goed zijn dat je op deze manier je inkomen net onder die grens kunt krijgen. (Anders zijn er vaak ook andere manieren om daarvoor te zorgen als je niet ver van die grens af zit.)

Marjolein77
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2017 13:06

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Marjolein77 »

@Emcede. Ik ben inderdaad 2 jaar ziek en heb een WGA uitkering. Ik zit nog niet zo in al die terminologie. Afschuwelijk om afhankelijk te worden van allerlei regelingen en instanties.

stofzuigertje

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Even titel aanpassen, WAO heeft totaal andere regels dan WGA en je voorkomt foute antwoorden.
Verder zijn vooral aftrekposten een manier om lager uit te komen en meer netto te ontvangen.

Cassus
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2014 09:10

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Cassus »

Ik zie dat dit een oud topic is, maar wil hier toch ook even op reageren. Welkom Marjolein in Nederland, waar mensen die ziek zijn extra worden benadeeld!

Ik kom zelf net uit de 2 jarige ziektewet en ben inmiddels voor 100% afgekeurd door een spierziekte, kans op herstel is 0. Ik krijg nu de IVA en mijn uitkering is nu een stuk lager dan mijn ziektewet uitkering, reden, de groene tabel. Hier door word er meer loonbelasting in gehouden en ga ik er 270 euro netto in de maand op achter uit!

Ik krijg al minder (75% van mijn oude loon) dat snap ik helemaal ik werk tenslotte ook niet, maar dat ik daarna ook nog eens 52% extra loonbelasting mag gaan aftikken kan bij mij echt niet door de beugel! Recht op toeslagen heb ik niet, want je raad het al het bruto jaar loon word gerekend en niet wat je in de maand netto overhoud, ook weer zo'n fijne regel.

Ik zit nu in een huurhuis met de maximumhuur van 710 euro, (lang leve de verhuurdersheffing en de jaarlijkse inflatie correctie) met alle vaste lasten er af houd ik 250 euro in maand over, hier moet ik dan nog van eten en mij zelf van kleden e.d. iets extra's zit er niet in. Nu is het plan om maar te gaan verhuizen naar een "goedkopere" woning, maar je raad het al de minimumwacht tijd voor een enigszins redelijke woning is gemiddeld 8 jaar!

Welkom in Nederland!

Lady1234
Berichten: 27147
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt geen 52% loonheffing moeten betalen.

Cassus
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2014 09:10

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Cassus »

Nee geen 52% totaal, maar 52% extra, Witte tabel is 513 euro loonheffing, Groene tabel 784 euro loonheffing is 52% extra loonheffing, regelrecht bezopen!

Lady1234
Berichten: 27147
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De slogan is: “Werken moet lonen”.

Gesloten