LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aangifte 2014

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
JvSlogteren

Re: Aangifte 2014

Ongelezen bericht door JvSlogteren »

Beste Chloe, ookal heb je geen brief ontvangen, aangifte kun je gewoon doen. Bovendien is bijna alles al voor je ingevuld dit jaar en hoef je het alleen maar te checken. Er kunnen altijd dingen gewijzigd zijn in je situatie. Het kan in ieder geval geen kwaad de check te doen. Succes!

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Het afgelopen jaar zijn de belasting inhoudingen niet correct geweest i.v.m. het te laat bekend worden van de nieuwe regels. Vandaar dat ca. 500.000 mensen nu bedragen tot € 300,- alsnog moeten betalen.
Het is nooit verkeer even je aangifte te controleren. Mocht blijken dat je niet hoeft bij te betalen of terug krijgt kunt u stoppen zonder de aangifte in te sturen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Is dit altijd zo geweest, of pas nieuw?
Dit is altijd al zo geweest.

Het is je eigen 'plicht' om na te gaan of je mogelijk (extra) belasting zou moeten betalen. Als je niet zo'n brief hebt ontvangen, dan kun je dat dus niet als excuus aanvoeren als achteraf blijkt dat je toch had moeten betalen.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Jantje7 schreef:Het afgelopen jaar zijn de belasting inhoudingen niet correct geweest i.v.m. het te laat bekend worden van de nieuwe regels. Vandaar dat ca. 500.000 mensen nu bedragen tot € 300,- alsnog moeten betalen.
Het is nooit verkeer even je aangifte te controleren. Mocht blijken dat je niet hoeft bij te betalen of terug krijgt kunt u stoppen zonder de aangifte in te sturen.
Het zijn er 5 tot 6 miljoen dus de kans dat TS erbij hoort is vrij groot.
Dus gewoon even aangifte downloaden voorkomt achteraf naheffing en boete.
Ik hoefde een aantal jaren ook niets te betalen nu wel 190,00 euro dankzij (K)wiebels en onze vrienden in de regering die ik overigens niet gekozen heb.Eerst mensen wegtrekken bij de Belastingdienst en dan de smoes hebben dat ze er nog aan toe gekomen waren.

gr Henk

gekkepappaj1970

Ongelezen bericht door gekkepappaj1970 »

hallo,

Wie kan mij helpen. Ik ben een alleenstaande ouder. Ik wou de inkomstenaangift van 2014 invullen voor de 1e keer, want ik heb nog nooit zoiets ingevuld. Nou blijkt dat ik over de 500 euro moet betalen aan de belasting terwijl ik hoor dat als je alleenstaande ouder bent dat je juist zoiets moet invullen. Nou ben ik gisteren naar de belasting winkel geweest en blijkt dat ik te weinig belasting over mijn sociale dienst uitkering hebt betaald , dat heeft de gemeente dus gedaan voor mij en nou moet ik het terug betalen. Weet iemand wat ik hiermee aan moet.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

gekkepappaj1970 schreef:hallo,

Wie kan mij helpen. Ik ben een alleenstaande ouder. Ik wou de inkomstenaangift van 2014 invullen voor de 1e keer, want ik heb nog nooit zoiets ingevuld. Nou blijkt dat ik over de 500 euro moet betalen aan de belasting terwijl ik hoor dat als je alleenstaande ouder bent dat je juist zoiets moet invullen. Nou ben ik gisteren naar de belasting winkel geweest en blijkt dat ik te weinig belasting over mijn sociale dienst uitkering hebt betaald , dat heeft de gemeente dus gedaan voor mij en nou moet ik het terug betalen. Weet iemand wat ik hiermee aan moet.
Vriendelijk aan de belastingdienst vragen of er een regeling te treffen valt? Als je echt aantoonbaar te weinig hebt betaald, dan zal dat toch betaald moeten worden aan de belastingdienst. Maar om wat voor specifieke belasting gaat het precies?

gekkepappaj1970

het gaat om Te betalen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

gekkepappaj1970 schreef:het gaat om Te betalen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
Als uit de aangifte blijkt dat je moet betalen, heb je te veel ontvangen en moet je gewoon betalen.

gekkepappaj1970

maar hoe kan je nou teveel ontvangen als je maar een sociale dienst uitkering hebt. En de alleenstaande ouderkorting is ook vastgesteld neem ik aan op een bepaald bedrag. Als ik het terug moet betalen zou dat betekenen dat iedereen die een uitkering zou hebben en een alleenstaande ouder is teveel uitklering krijgt. Dat klopt niet. Vind het heel raar. Want als ik die 500 euro terug had moeten betalen zou ik denk ik al lang een brief van de belasting hebben gehad, en het zou betekenen dat ik per maand 50 euro van het vastgestelde uitkeringsbedrag van de gemeente teveel zou hebben gehad.

Jantje7

gekkepappaj1970 schreef: Ik ben een alleenstaande ouder.
Weet u zeker dat u voor de alleenstaande ouderkorting in aanmerking komt? U moet aan nogal wat voorwaarden voldoen.

gekkepappaj1970

ja als alleenstaande ouder heb je daar recht op. Is er nog iemand anders die er miss verstand van heeft hoe het kan dat ik zoveel moet terug betalen?

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

In dit soort situaties is er vaak sprake van verschillende soorten inkomens in een jaar, bijvoorbeeld ziektewetuitkering, werkloosheidsuitkering, bijstand. Instanties passen meestal de heffingskorting toe.
En weten niet van elkaar hoe de verschillende inkomensbestanddelen zich tot elkaar verhouden. De inhouding vindt regulier in schijf 1 plaats. Als het jaarinkomen hoger is dan € 19.645, komt een deel van het inkomen in schijf 2. Met bijbetaling als gevolg.

€ 500, meer of minder nabetalen komt in deze situaties vaak voor. Vragensteller had zich de gang naar de belastingwinkel kunnen besparen door de Vooringevulde Aangifte te downloaden of de online aangifte te kijken, eveneens met de Vooringevulde Gegevens. Waarin het inkomen of de inkomens zijn vermeld, alsmede wat er aan Voorlopige Teruggaaf al is gegeven. Per direct is af te lezen hoeveel belasting er moet worden betaald of teruggekregen kan worden.

Geen aangifte doen is een optie, maar later in het jaar zal de Belastingdienst alsnog de uitnodigingsbrief sturen. Formeel is in deze situatie het doen van aangifte verplicht vóór 1 juli 2015. Ook als er geen brief is ontvangen.

gekkepappaj1970

ik heb 2 schijven waarvan de 2e schijf niet veel voorsteld.

2e schijf: 10,85% van € 144 is 15 euro
in totaal is inkomstenbelasting 1016 euro

De Verzamelinkomen is 19.789

Ontvangen bedrag via voorlopige aanslag 947 euro
heffingskorting is 3048 euro
Ingehouden loonheffing 4.490 euro

en dan krijg ik Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 589 euro

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Laat ik nou hetzelfde krijgen: € 589 bijbetalen. En ook € 3048 heffingskortingen (algemene heffingskorting en de alleenstaande ouderkorting). Er is € 589 te weinig belasting op uw uitkering ingehouden. De € 589 moet u terugbetalen.

rosie2003

Ongelezen bericht door rosie2003 »

hallo,ik heb zojuist een aanslag premie volksverzekeringen gekregen.
en ik mag 1400 euro terugbetalen!
hoe is dit mogelijk?
ook omdat ik een alleenstaande moeder ben..in de bijstand zit..vorig jaar ww kreeg..en een beetje heb gewerkt als oproepkracht.
ik vind dit toch wel heel raar,en heel veel..voor iemand in deze situiatie.
Ik snap niet hoe dit kan.

Jantje7

rosie2003 schreef:hallo,ik heb zojuist een aanslag premie volksverzekeringen gekregen.
en ik mag 1400 euro terugbetalen!
hoe is dit mogelijk?
ook omdat ik een alleenstaande moeder ben..in de bijstand zit..vorig jaar ww kreeg..en een beetje heb gewerkt als oproepkracht.
ik vind dit toch wel heel raar,en heel veel..voor iemand in deze situiatie.
Ik snap niet hoe dit kan.
Natuurlijk kunnen wij niet uw situatie. Mogelijk heeft u partneralimentatie ontvangen? Is er voldoende belasting ingehouden bij uw werk als oproepkracht en/of bij de WW uitkering? Is uw formulier goed ingevuld? Laat er even door een deskundige naar kijken, deze kan beoordelen of de aanslag correct is.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Ontvangen bedrag via voorlopige aanslag 947 euro
.......
en dan krijg ik Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 589 euro
Ik denk dat 'm hier de kneep zit. U hebt een te hoge voorlopige teruggaaf gekregen (zelf aangevraagd neem ik aan)? Tja, niet handig.

Per saldo krijgt u dus € 458 terug, leuk toch? Als ik u was zou ik de voorlopige terugaaf helemaal stop laten zetten!

Gesloten