LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanmaning GBLT voor waterschapbelastingen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
jvdb23

Aanmaning GBLT voor waterschapbelastingen

Ongelezen bericht door jvdb23 »

Hallo,

ik heb even een vraag en geen idee op welk ander forum ik daarvoor terecht zou kunnen dus vandaar hier.
ik heb vanmiddag een aanmaning gekregen van gblt voor waterschapbelastingen die ik schijnbaar al had moeten betalen (nooit een rekening gezien) het gaat om een bedrag van 110€.
ik woon sinds december 2016 in dit huis dus nu 7 maanden, ik betaal elke maand een bedrag van 10euro bij vitens voor het water.
nu uit het niets krijg ik dus deze waterschapbelasting binnen.. kan iemand mij uitleggen waarvoor dit precies is?
Laatst gewijzigd door Radar op 11 jul 2017 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

NeoDutchio

Re: Aanmaning GBLT voor waterschapbelastingen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jvdb23 schreef:Hallo,

ik heb even een vraag en geen idee op welk ander forum ik daarvoor terecht zou kunnen dus vandaar hier.
ik heb vanmiddag een aanmaning gekregen van gblt voor waterschapbelastingen die ik schijnbaar al had moeten betalen (nooit een rekening gezien) het gaat om een bedrag van 110€.
ik woon sinds december 2016 in dit huis dus nu 7 maanden, ik betaal elke maand een bedrag van 10euro bij vitens voor het water.
nu uit het niets krijg ik dus deze waterschapbelasting binnen.. kan iemand mij uitleggen waarvoor dit precies is?
https://www.gblt.nl/waterschapsbelastingen
Even googelen en u weet het. U betaald €10 voorschot voor het gebruik van water. Maar water moet ook weer geloosd worden. Dit moet schoongemaakt worden voordat het geloosd wordt.
Deze rekening is niet uit het niets, ieder huishouden moet deze betalen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Onderhoud van waterkeringen in het gebied van het waterschap, opstellen en handhaven peilbesluiten, onderhoud en exploitatie van rioolwaterzuiveringen en verzamelleidingen er naar toe, etc etc. De kosten voor de riolen inde stad waar jij dus op loost zijn vaak voor gemeente. Op die rekening staat voor welk waterschap GBLT int in jouw geval, en dus binnen welk waterschap je valt. Op hun site kan je allerlei info vinden over het hoe en wat.

Vitens is voor het schone water uit de kraan, het waterschap voor al het water wat je kwijt wilt, en om je heen ziet als je buiten staat. :wink:

taxikemperman

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Mogelijk heeft de vorige bewoner de factuur gehad en niet doorgegeven.
Heeft u ook bij https://mijn.overheid.nl gekeken voor uw factuur
Kijk ook eens bij https://www.gblt.nl/gblt/nieuws/852-heb ... -ontvangen

jan123b

Ongelezen bericht door jan123b »

Vermoedelijk is de rekening in www.mijnoverheid.nl gekomen.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als u echt nog geen eerder schrijven heeft gehad bel ze dan op en meld ze dit, dan mogen ze namelijk geen aanmaningskosten in rekening brengen...

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Hawk-Eye schreef:als u echt nog geen eerder schrijven heeft gehad bel ze dan op en meld ze dit, dan mogen ze namelijk geen aanmaningskosten in rekening brengen...
Dat doet totaal niet ter zake. Waterschapsbelasting krijg je via mijnoverheid digitaal. Als je met meer dan 1 persoon woont krijgt de oudste van de twee het via mijnoverheid.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Betere ouders vertellen meer dan Sex en Huur alleen....
Als je ouders eerlijk lieten zien wat je nog meer kreeg, Riool, Huisvuil enz.....
Ja, met huur en water ben je er niet.

Voor diverse belastingen geld wie op 1 januari bewoner was.
Dan is het handiger en voordeliger om je pas 2 januari in te schrijven bij gemeente...
In December huur betalen en pas op 2 jan. inschrijven mag en dat geeft leuk voordeel.....
Daarom moeten ouders goed voorlichten wat en hoe er nog meer bij komt bij zelfstandig wonen.

Statler

Ongelezen bericht door Statler »

Voor diverse belastingen geld wie op 1 januari bewoner was.
Dan is het handiger en voordeliger om je pas 2 januari in te schrijven bij gemeente...
In December huur betalen en pas op 2 jan. inschrijven mag en dat geeft leuk voordeel.....
1 januari is alleen de peildatum.... als de woning leeg is maakt het dus niets uit wanneer je je inschrijft..... indien je op 2 januari inschrijft krijg je nog steeds de aanslag voor het betreffende object. Dus in praktijk werkt je advies niet.

En zoals eerder opgemerkt krijgt de oudste bewoner de aanslag op naam, ook al is dit niet de hoofdbewoner.

Julie4444

snuffel1 schreef:Ts is de nieuwe bewoner van dat pand en de gemeente verstrekt dan de gegevens aan het GBLT zodat er een aanslag waterschapsheffing opgemaakt kan worden. De eerste aanslag wordt per post verstuurt omdat het GBLT niet kan weten of Ts gebruikt maakt van de digitale diensten die het GBLT aanbiedt
Opmerkelijk, want dat is bij ons nooit gebeurd. Wij zijn minder dan een half jaar geleden verhuisd en hebben het puur en alleen via mijnoverheid ontvangen.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

@jvdb23,

Het betreft de aanslag over 2016 en die zal door de vorige eigenaar niet volledig zijn betaald. Het openstaande bedrag wordt nu op u verhaald en normaliter zou u nu bij de vorige eigenaar moeten aankloppen om het e.e.a. met hem te verrekenen. Of u dat wilt voor een dergelijk bedrag is uiteraard aan u.

Meestentijds wordt de aanslag voor het lopende jaar medio mei/juni door het GBLT vastgesteld en de aanslag over 2017 heeft u al gekregen of zult u binnenkort nog krijgen.
U kunt deze aanslag overigens, indien gewenst, wel in termijnen voldoen, u vindt het e.e.a. daarover op de toelichting aanslag.

Statler

Het betreft de aanslag over 2016 en die zal door de vorige eigenaar niet volledig zijn betaald. Het openstaande bedrag wordt nu op u verhaald en normaliter zou u nu bij de vorige eigenaar moeten aankloppen om het e.e.a. met hem te verrekenen. Of u dat wilt voor een dergelijk bedrag is uiteraard aan u.
onjuist, ts heeft niets met vorige bewoner te maken, deze heeft een aanslag gehad tot datum uitschrijving uit de woning, meestal is daar het GBA van de gemeente leidend in, tenzij anders bewezen door bewoner.
TS krijgt een aanslag vanaf datum inschrijving, Enige wat mij aan de hoge kant lijkt is de € 110, daar zit dus € 7 aanmaningskosten bij en € 103 voor 1 maand......,dit kan ts nakijken in mijn loket van het GBLT, via digid in te zien.

Hawk-Eye

Julie4444 schreef:
Hawk-Eye schreef:als u echt nog geen eerder schrijven heeft gehad bel ze dan op en meld ze dit, dan mogen ze namelijk geen aanmaningskosten in rekening brengen...
Dat doet totaal niet ter zake. Waterschapsbelasting krijg je via mijnoverheid digitaal. Als je met meer dan 1 persoon woont krijgt de oudste van de twee het via mijnoverheid.

onjuist Julie, dit doen ze alleen als je al ingeschreven bent of bekend is bij hen dat je post via mijn overheid wilt ontvangen, als men dit niet weet, geen e-mail bij hen bekend is dan doen ze dit schriftelijk, leeftijd heeft er niets mee te maken, het gaat om degeen die ingeschreven is op dit adres als hoofdbewoner en daarbij kijkt men naar het aantal medebewoners...

Statler

leeftijd heeft er niets mee te maken, het gaat om degeen die ingeschreven is op dit adres als hoofdbewoner en daarbij kijkt men naar het aantal medebewoners...
Sorry maar leeftijd heeft er wel terdege mee te maken .
Mocht jij nu de oudste bewoner zijn van de woning krijg jij de aanslag voor het gebruikersdeel, mocht je vader of moeder bij je in komen wonen krijg die volgend jaar de aanslag op naam daar deze dan de oudste bewoner is.
Hiervoor verwijs ik naar beleidsregel art 4 en 7 https://www.gblt.nl/images/beleidsregel ... esluit.pdf

Ps heb het hier niet of het eigenaarsgedeelte van een aanslag, deze gaat via het kadaster en indien er daar twee personen als eigenaar staan, word wederom de oudste aangeslagen.

Mbt mijn overheid heb je wel gelijk, daar kun je voor kiezen en indien er geen mailadres bekend is krijg je alles via de post.
Aanslag, aanmaning, dwangbevel en eventueel exlploot (hernieuwd bevel tot betaling) word door de belastingdeurwaarder behandeld.

Julie4444

Hawk-Eye schreef:
Julie4444 schreef:Dat doet totaal niet ter zake. Waterschapsbelasting krijg je via mijnoverheid digitaal. Als je met meer dan 1 persoon woont krijgt de oudste van de twee het via mijnoverheid.
onjuist Julie, dit doen ze alleen als je al ingeschreven bent of bekend is bij hen dat je post via mijn overheid wilt ontvangen, als men dit niet weet, geen e-mail bij hen bekend is dan doen ze dit schriftelijk, leeftijd heeft er niets mee te maken, het gaat om degeen die ingeschreven is op dit adres als hoofdbewoner en daarbij kijkt men naar het aantal medebewoners...
Ik spreek gewoon uit ervaring. Jij overduidelijk niet.

En idd is het nogal obvious dat, als je je DigiD e.d. niet goed hebt geregistreerd ze dan een brief sturen, maar bij veel mensen gebeurt dat dus niet omdat ze dat via mijnoverheid krijgen. Echter is er helemaal geen verplichting dat dit via briefpost gaat en kun je daar dus ook geen rechten aan ontlenen, zoals jij impliceert.

Zo ging het bij ons en onze buren ook gewoon. De oudste bewoner krijgt de aanslag via mijnoverheid. Leeftijd heeft er alles mee te maken.

Hawk-Eye

Hawk-Eye schreef:
Julie4444 schreef:

ik reageerde op jouw stelling hierboven aangehaald, dan gaat het niet om leeftijd maar om de hoofdbewoner, de huurder/eigenaar zogezegd simpel omdat ze (nog) niet meer gegevens hebben, ze hebben geen e-mail, geen verdere gegevens, ik geef ook aan, dit doen ze als je bekend bent, blijkbaar is er nog niets bekend en moeten ze dus schriftelijk reageren, was misschien niet helemaal duidelijk, gezien de vraagstelling ga ik uit vna 1 bewoner trouiwens...

als alle gegevens duidelijk zijn dan krijgt inderdaad de oudste bewoner het op zijn naam TENZIj enz enz, zie link hierboven ook...

Gesloten