Aanvechten van de belasting/beschikking in de OZB?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
16again

Re: Aanvechten van de belasting/beschikking in de OZB?

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
26 feb 2025 18:11
16again schreef:
25 feb 2025 21:32
Nee.
Maar in de eerste link in het topic blijkt dat tarief steeds verder oploopt, naarmate de bouw vordert.
Wat me logisch lijkt.
Maar als de eerste paal nog niet geslagen is, dan is de categorie ineens "niet-woning" , en betaal je ineens een zes keer hoger percentage. Dat lijkt me niet zo logisch.
Mij wel. Bouwgrond stijgt nog harder in prijs dan woningen.
Maar niet zes keer zo hard. Grondprijs wordt immers residueel bepaald.

Nijogeth

Re: Aanvechten van de belasting/beschikking in de OZB?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En die kan niet stijgen? Tuurlijk wel, juist harder. De verwachte waarde van het toekomstige vastgoed is waarschijnlijk veel harder gestegen dan de bouwkosten.

Stel men heeft voor 100.000 euro grond gekocht en wil daar voor 200.000 een huis opbouwen. Als het klaar is, dan is het huis 400.000 waard, dus dan is de residuele grondwaarde (400.000 - bouwkosten van 200.000) 200.000. Al direct na aankoop een verdubbeling dus.

Een jaar verder en de woningwaardes in die nieuwbouwwijk stijgen flink, doordat er allemaal woningen omheen zijn gebouwd en infrastructuur is aangelegd, waardoor alles flink in prijs is toegenomen. Ook die lap grond die nog onbebouwd is, omdat de waarde van het toekomstige vastgoed nu 600.000 euro is en de bouwkosten zijn maar met 20.000 gestegen. Dus dan is de residuele grondwaarde ineens 380.000. En dat allemaal in een jaar.

Tel daar dan bij op dat men een extraatje rekent om mensen te motiveren om snel te bouwen en het feit dat ik nu de stijgende huizenprijzen niet meeneem. En die 6x zoveel kan prima kloppen.

Plaats reactie