LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Achterstand Belastingdienst aagifte 2006

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
mystery_girl
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jun 2005 16:59

Achterstand Belastingdienst aagifte 2006

Ongelezen bericht door mystery_girl »

Wederom is er grote achterstand bij de belastingdienst.
Eerdere jaren heb ik hier geen problemen meegehad omdat ik altijd voor 1 april mijn aangifte had ingezonden.

Echter voor 2006 heb ik hier uitstel voor gevraagd omdat we nogal lang in een verbouwing zaten en geen computer etc konden gebruiken.

We hebben toen uitstel gekregen met het indienen van de aangifte tot 1 september 2007.

Nu is het inmiddels januari 2008.
Het is inmiddels meer dan een half jaar geleden dat we aangifte hebben opgestuurd.
Nog steeds hebben we niets gehoord van de belasting dienst.

Meerde malen gebeld en kreeg als antwoord dat het in behandeling is.

Vandaag, 8 januari weer gebeld met de Belastingdienst en kreeg te horen dat als je uitstel aanvraagd om je aangifte na 1 april en tussen 1 september in te dienen het wel 3 jaar kan duren eer je aangifte wordt verwerkt.
Dit is toch te gek?
Dit is mij niet gezegd toen ik om uitstel heb gevraagd.

Kan mij voorstellen dat het niet zo snel gaat dan dat je je aangifte in februari of maart indient, maar 3 jaar????

Weet iemand of dit klopt?
Kan dit echt zo lang duren?

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Achterstand Belastingdienst aagifte 2006

Ongelezen bericht door Mendoza »

Het duurt niet beslist 3 jaar, de belastingdienst heeft een wettelijk verplichte termijn van 3 jaar om een definitieve aanslag op te leggen. Ze streven er altijd naar om een aangifte na 1 april binnen een jaar af te handelen.
Dit wil niet zeggen dat het ook echt zo lang duurt, maar mocht het langer duren dan kun je daar niks aan veranderen.
voor 1 april indienen betekent voor 1 juli bericht.

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Achterstand Belastingdienst aagifte 2006

Ongelezen bericht door krieties »

Voor 1 april ingezonden is voor 1 juli bericht zegt Mendoza. Dat klopt, maar de aanslag voor 1 juli is wel een voorlopige aanslag.
Als het goed is is er n.a.v. je verlate aangifte een (aanvullende) positieve of negatieve voorlopige aanslag opgelegd. Als er dus geen correctie komt op de aangifte zit niemand op de definitieve aanslag te wachten. Kan inderdaad 3 jaar duren. Als je geld terug verwacht n.a.v. de aangifte, en je hebt geen negatieve voorlopige aanslag gehad, moet je om een negatieve voorlopige aanslag vragen. Die wordt wel degelijk opgelegd, meestal automatisch!! Dan heb je je geld binnen. Als er een correctie op de aangifte komt moet je natuurlijk wel terugbetalen.

mystery_girl
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jun 2005 16:59

Re: Achterstand Belastingdienst aagifte 2006

Ongelezen bericht door mystery_girl »

Ik verwacht inderdaad geld terug.

Ik zou dus de Belastingdienst weer moeten bellen om een negatieve voorlopige aanslag vragen?

Normaal gesproken krijg je die dus altijd.
Ik zit daarn u ook op te wachten en later komt dan de definitieve aanslag.

Als ze dit zouden willen doen dan heb ik inderdaad mijn geld binnen.

Verwacht eigenlijk niet om later daarvan iets terug te moeten betalen.

Dus, als ik het goed begrijp gewoon weer bellen en vragen om de voorlopige aanslag.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Achterstand Belastingdienst aagifte 2006

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik lever altijd (ver) na 1 april in, en dan duurt het meestal wel 1 tot 2 jaar of zo voordat er een (voorlopige) aanslag ligt.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Achterstand Belastingdienst aagifte 2006

Ongelezen bericht door Mendoza »

Je kunt wel bellen maar het heeft geen zin, net als een brief schrijven geen zin heeft. Zoals ik al zei, na 1 april indienen betekent gewoon afwachten.

Mocht je wel weer gaan bellen, laat even weten wat je te horen krijgt.
Ben benieuwd.

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Achterstand Belastingdienst aagifte 2006

Ongelezen bericht door krieties »

Gewoon een briefje schrijven en vragen om een voorlopige aanslag. Bellen naar belastingkantoor kan niet eens meer, je krijgt dan de belastingtelefoon. Je krijgt trouwens meer dan 5% heffingsrente vergoed, dat is veel meer dan de banken geven!

mystery_girl
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jun 2005 16:59

Re: Achterstand Belastingdienst aagifte 2006

Ongelezen bericht door mystery_girl »

hmmm.... de heffingsrente klinkt goerd :)

Als je belt krijg je inderdaad de belasting telefoon.

Vannochtend nog gebeld, maar de persoon die ik nu aan de telefoon kreeg heeft totaal geen verstand van zaken :) :)

Volgens hem zal ik binnenkort wel bericht krijgen en om een voorlopige aanslag vragen heeft geen zin, volgens die meneer dan.

Wacht maar af, dat is alles wat ik kan doen.

Bedankt voor al jullie reacties :)

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Achterstand Belastingdienst aagifte 2006

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ben benieuwd waarom de persoon die je geholpen heeft geen verstand van zaken zou hebben.

Zal even proberen het gesprek in kaart te brengen;

Jij vraagt wanneer je een voorlopige aanslag krijgt en hoe je dat proces kunt versnellen. Persoon aan de lijn zal dan vertellen dat er verder niets mogelijk is dan afwachten. De maximale termijn is al eens eerder genoemd.

Einde gesprek

Als jij het vehaal van krieties zult vertellen zal de persoon daar idd niks van weten, want zoals ik ook al eerder zei heeft een brief schrijven helemaal geen zin. het enige wat je daarmee doet is tijd van jezelf en de belastingdienst verspillen.

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Achterstand Belastingdienst aagifte 2006

Ongelezen bericht door krieties »

Ik blijf bij mijn advies; briefje aan "jouw" belastingkantoor schrijven. Zojuist is een bericht verschenen bij Elsevier, waarin wordt gemeld dat er inderdaad achterstanden zijn ontstaan bij de verwerking van aangiften 2006. Dat is niet zo erg, zegt men, omdat er toch al voorlopige aanslagen zijn opgelegd. In jouw geval dus niet, dus vragen om een voorlopige aanslag. Er wordt dan een voorlopige aanslag opgelegd met de gegevens van de door jou gedane aangifte, ZONDER controle. En dan maar weer afwachten wanneer de definitieve aanslag komt, maar dan heb je al je geld binnen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Achterstand Belastingdienst aagifte 2006

Ongelezen bericht door SJZ »

De heffingsrente is sinds 1 januari 5,35%

(Da's ook de reden waarom ik mijn geld zo laat mogelijk terug wil hebben: liever tegen 5,35% tegoed van de fiscus dan op de bank zetten).

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: Achterstand Belastingdienst aagifte 2006

Ongelezen bericht door Inter »

Als ze de TBU nu van mijn vader eens wat sneller gingen uitkeren zal ook wel eens helpen .
En die rente is leuk maar je zal het geld maar nodig hebben .


Hoor van steeds meer mensen dat ze meer haast hebben met een aanslag dan dat ze wat terug geven .
Ook aanslagen die helemaal niet correct zijn omdat ze teveel denken dat mensen jaren nog hetzelfde inkomen houden .

Gesloten