LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AFKOOP LIJFRENTEPOLIS

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
clark

AFKOOP LIJFRENTEPOLIS

Ongelezen bericht door clark »

Mijn echtgenote en ik zijn in januari 2011 getrouwd en woonden voor die tijd reeds samen. Zij is in mei 2011 overleden. Over 2011 zij wij dus fiscale partners. Nu heb ik na haar overlijden een lijfrentepolis (op haar naam en met een uitkering na haar 65ste jaar met de normale vermelding van begunstigden bij eerder overlijden) afgekocht. Zij was 60 toen ze overleed. De afkoop wordt nu bij mij belast (volgens aangifteoverzicht vd Belastingdienst). Ivm met mijn inkomen val ik in de 52% schijf zit. Tijdens de looptijd van de polis (wij woonden toen nog niet samen) heeft mijn echtgenote de premies afgetrokken, maar gezien haar inkomen van toen viel zij in de 30/35% schijf.
Wordt de uitkering na abusievelijk bij mij belast ?
Gezien de verschillen in aanslag-schijf lijkt mij dit niet redelijk !

Misschien dat iemand hierop antwoord zou weten

kweenie

Re: AFKOOP LIJFRENTEPOLIS

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is geen fout, dit is de systematiek. Als de premie wordt afgetrokken zeg je eigenlijk dat je de heffing wilt uitstellen tot het moment van uitkeren. Jij of je nabestaanden kunnen op dat moment een lagere of een hogere heffing hebben dan op het moment van betalen.

Ik vraag me wel af waarom je de polis hebt laten afkopen in plaats van dat je het in lijfrentetermijnen hebt laten uitkeren. Volgens mij is het vaak gunstiger om zo'n polis in termijnen te laten uitkeren.

acinom1970

Re: AFKOOP LIJFRENTEPOLIS

Ongelezen bericht door acinom1970 »

volgens mij keren verzekeraars tegenwoordig de afkoopsommen ook uit onder inhouding van 52% belasting, om problemen te voorkomen.
Is dat bij u ook gebeurt?? Dan moet dit wel op de juiste manier in uw aangifte verwerkt worden.

Gesloten