LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apart aangifte doen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
HELPAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:52

Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door HELPAT »

Hallo,
Als ik apart aangifte doe vwb inkomstenbelasting 2015 dan ga/kan je zoals jullie weten op het einde verdelen.
Als ik dan doe verdelen en ik bekijk de marge waarin ik het "meeste"kan ontvangen heeft dit ook betrekking op het verzamelinkomen.
Dit varieert van ongeveer -6000 tot +2000. Als ik zorgtoeslag wil terug vorderen van 2015 moet ik dus ook het verzamelinkomen invullen maar wat kan/mag...enz....
Of misschien....................wat ik doe kan/mag helemaal niet???
Graag jullie tips/meningen!!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor de toeslagen moet je ook de gegevens van je partner invullen. Als jij 6000 minder hebt, heeft je partner 6000 meer. In totaal maakt het dus niet uit voor jullie verzamelinkomen hoe je het verdeelt.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Zorgtoeslag kunt u niet terug vorderen. Gemaakte zorgkosten deelt u toe aan diegene die in het hoogste belasting tarief valt. Mocht dit voor beide gelijk zijn, maakt het niet uit.

HELPAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:52

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door HELPAT »

zorgtoeslag kan je zeker terug vorderen indien het inkomen dit toelaat. (zorgkosten niet).
Ik heb het dus puur over zorgstoeslag van 2015....
Ik doe altijd het lopende jaar geen zorgtoeslag aanvragen, maar doe dit als ik tijdens de aangifte de precieze (verzamel) inkomsten heb van het desbetreffende jaar.
Ik doe dit al een aantal jaren.

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Terug vorderen wil dus zeggen dat u eerst de zorgtoeslag heeft betaald. Zorgtoeslag wordt door de overheid betaald.....

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Als u nu zorgtoeslag over 2015 wilt aanvragen voor u samen, dan geeft u gewoon de verzamelinkomens op die op de aangifte uiteindelijk vermeld staan. Heel simpel.

Maar zou u later de aangifte wijzigen, dus een aftrekpost meer of minder aan de ander toedelen, dan doet dat er niet toe, want het totaal wijzigt niet.

Maar samen aangifte doen is wel zo makkelijk.

HELPAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:52

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door HELPAT »

Heren....ten eerste bedankt voor jullie reactie...............
Ik snap het even niet....en daarom zal ik proberen van het begin te omschrijven.........................

-Ik ga apart aangifte doen....van mijn vrouw als mijzelf.

-Bij mezelf vul ik eigenlijk alle gegevens in zoals ze in de aangifte worden gevraagd:
persoonsgegevens
inkomen gegevens

-Woning en ontroerende zaken van (mij en partner) hier staat ook de woz waarde vermeld

-Daarna gegevens over bezittingen van (mij, partner en zoontje)...

-Vervolgens staan er de gegevens omtrent de hypotheek en de schulden weergegeven (deze komen overeen met de bedragen die ik zwart/wit heb staan)

- Vervolgens vul ik mijn uitgaves in zoals lijfrente en de gemaakte zorgkosten van (mijzelf, partner en zoontje)

- Dan kom ik bij aanvullende vragen...................met de vraag welke onderwerpen voor mij gelden mbt 2015..
Voor mij/ons geldt alleen het kopje "voorlopige aanslag 2015 gehad. Dit kan zijn:een voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen".
Hier staat dus het bedrag dat ik in 2015 ook werkelijk heb ontvangen.......

Dan word er gevraagd naar de inkomsten van mijn vrouw in 2015....dit bedrag vul ik dan ook gewoon in.

Daarna kan ik gaan goochelen met de verdeling waarbij ik dus het gunstigste uitkom.
Ik heb dan de bedragen van eigen woning en zorgkosten bij mijn deel staan....en bij mijn vrouw staat dan 0. Dit levert mij dan bijna 600 euro op.
Bij mijn verzamelinkomen staat dan bijna 24000.

Nu ga ik de aangifte van mijn vrouw nog apart invullen:
Hier staan de persoonsgegevens, loongegevens goed ingevuld.
Het kopje woningen/onroerende zaken en bezittingen staan reeds correct ingevuld.

Bij de uitgaven vul ik nu niks in aangezien deze al bij mij staan ingevuld.
Dan kom ik uit bij verdelen.......................
Als ik dan in dit geval ga verdelen dan zet ik het totaal te verdelen bedrag mij (mijn vrouw, haar aangifte in dit geval) bij haar. Dit levert dan een 1300 euro op......................................echter als ik dan naar het berekeningsscherm ga kijken dan staat er bij haar verzamelinkomen -6000.

Ik kan het ook zo verdelen dat haar verzamelinkomen op 0 komt te staan en dat ze dan toch 1300 euro terug krijgt..................

Misschien kan iemand mij nu zeggen wat er goed/fout is.....of wat handig is om te doen.
Indien iemand meer info nodig heeft hoor ik het wel.

Nogmaals thx......................(voorheen nooit problemen gehad.....het enige verschil is nu dat mijn partner in 2015 beduidend minder heeft gewerkt/inkomen had)

HELPAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:52

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door HELPAT »

sorry jantje7.......je hebt gelijk......ik heb me verkeerd uitgedrukt...... :oops:

ik had die zoals al aangegeven niet aangevraagd, maar heb er toch recht op aangezien de inkomensgegevens dit toelaten...

excuse me

Jantje7
Berichten: 986
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

HELPAT schreef:sorry jantje7.......je hebt gelijk......ik heb me verkeerd uitgedrukt...... :oops:

ik had die zoals al aangegeven niet aangevraagd, maar heb er toch recht op aangezien de inkomensgegevens dit toelaten...

excuse me
Natuurlijk aanvaard, was ook meer als geintje bedoeld.

U moet wel als u beide aangifte apart invult de hypotheek bedragen en woning eigendom op 50% invullen. Blijft over dat u de aftrekposten bij de meest verdienende partner moet invullen om het hoogste bedrag terug te kunnen vorderen.

HELPAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:52

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door HELPAT »

ok....gelukkig dat het meer als geintje was.........

kijk aan nu ga ik dus weer iets leren..........................

je hebt het over hypotheek bedragen.................en woning eigendom..........................

moet ik dan alles wat van bedragen bij eigen woning staat delen door 2???
bedoel je hiermee alle schuldbedragen????

wat bedoel je precies met woningeigendom??

Moet ik dat bedrag van die hypotheek rente (voorlopige teruggave ook splitsen?)

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik heb dan de bedragen van eigen woning en zorgkosten bij mijn deel staan....en bij mijn vrouw staat dan 0.
Dus ... je zet 100% bij jou (en 0% bij je vrouw).
Dan kom ik uit bij verdelen.......................
Als ik dan in dit geval ga verdelen dan zet ik het totaal te verdelen bedrag mij (mijn vrouw, haar aangifte in dit geval) bij haar
Dus ... je zet 100% bij je vrouw (en 0% bij jou).

Dan voer je alle aftrekposten dus bij allebei op?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door tijger1 »

U maakt het zichezelf overbodig erg moeilijk.

Het is verl verstandiger samen tegelijkertijd aangifte te doen en aan het eind te verdelen.

Zie ook de antwoorden op uw andere topic,

HELPAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:52

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door HELPAT »

ja ik heb dat voorheen ook altijd gedaan...alleen ik snap het nog steeds niet dat er zoveel verschil met vorig jaar is......
ik had toen minder zorgkosten opgegeven en kreeg uiteindelijk ong. 1300 terug

nu heb ik meer zorgkosten en krijg maar iets van 650 terug...terwijl dat andere bedrag nagenoeg gelijk is

Misschien stomme opmerking/vraag........

(kan dit komen doordat mijn partner ongeveer 56% minder inkomen heeft in 2015 vergeleken met 2014)

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Nee, als uw partner minder inkomen heeft, is de norm, het niet aftrekbare deel, lager. Dus in principe hebt u dan bij gelijkblijvende zorgkosten meer aftrek.

HELPAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:52

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door HELPAT »

ok...........................maar hoe kan dit dan wel??

HELPAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:52

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door HELPAT »

ok...........................maar hoe kan dit dan wel??

Heb net nogeens alles bekeken vwb jaaropgaves...............
Bij het inkomen van mijn partner van over de 3000 is maar 41 euro loonheffing berekend.......is dit een reden?

(ja sorry ik vraag ook maar...probeer ook wat bij te leren en dingen te ontdekken :wink: )

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Als uw vrouw maar een totaal inkomen had van € 3.000 waarop € 41 loonheffing is ingehouden, krijgt zij uiteraard die € 41 terug. En dan hangt het van haar leeftijd en de door u verschuldigde belasting, af hoeveel heffingskorting zij daarnaast nog uitbetaald krijgt.

Is zij van voor 1-1-1963 dan krijgt zij nog tot € 2.203 aangevuld, is zij jonger dan nog tot € 1.175.

Uiteraard is het heel onverstandig bij zo'n gering inkomen de aftrekposten aan haar toe te rekenen

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dus nog maar een keer. Gezien uw inkomen en het inkomen van uw vrouw, moet u gewoon alle aftrekposten, dus hypotheekrente en medische kosten, bij de verdeling bij U zetten.

De lijfrentepremie hoirt sowieso bij u.

En de verzamelinkomens van u en uw vrouw vermeldt u bij de aanvraag zorgtoeslag.

HELPAT
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:52

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door HELPAT »

Tijger1....................
Ja klopt .....dat ben ik ook aan het doen....(mede dankzij jullie hulp natuurlijk :) ....

Vwb de zorgkosten....ja dat ga ik ook doen....dit had ik in voorgaande jaren ook zo gedaan.

Echter............................waarom is het verschil met afgelopen jaar zo groot......dat is eigenlijk nog het enige wat ik niet begrijp......

Mijn vrouw en ik zelf werken in loondienst.....en we zijn allebei nog "jong" :)

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Apart aangifte doen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Waar dat verschil in zit, is niet zo te zeggen. Dat hangt af van de hoogte van uw inkomen, de inhouding aan loonheffing, de hoogte van de voorlopige aanslag, de aftrekbare medische kosten en lijfrentepremie.

Gesloten