| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belasting betalen met gedeeltelijke WAO uitkering
Belasting betalen met gedeeltelijke WAO uitkering
Hallo, ik heb een vraag, mijn man en ik hebben beiden een gedeeltelijke WAO-uitkering en daarnaast een gedeeltelijke baan. Voorheen konden we nog ziektekosten aftrekken, maar dat kan nu niet meer en nu moeten we dus nog inkomstenbelasting betalen na aangifte, hoe kan dit toch, ze houden toch allemaal ( UWV en de werkgever) loonbelasting in!
Weet iemand hoe dit precies zit?

Re: Belasting betalen met gedeeltelijke WAO uitkering
Die vraag kan je gedeeltelijk al zelfbeantwoorden. Kijk eens op de loonstrookjeshoe kan dit toch, ze houden toch allemaal ( UWV en de werkgever) loonbelasting in!
of er inderdaad Loonheffing wordttoegepast. Zonee is je vraag beantwoord wat betreft betalen aanslag Inkomstenbelasting. Zo ja zit je in de goede belastinggroep.
gr Henk
Het is niet ongebruikelijk dat als je meerdere inkomstenbronnen naast elkaar hebt, dat je inkomstenbelasting moet (bij)betalen. Iedere werkgever / uitkeringsgerechtigde gaat er vanuit dat jouw inkomen in de laagste schaal valt (33%), maar opgeteld valt een deel van je inkomen misschien wel in de 42%-schaal. Zou alle inkomen van 1 werkgever komen, dan "ziet" die dat wel. Er wordt dus in feite te weinig loonbelasting ingehouden.
Bij mijn man wordt loonheffing toegepast bij zijn werkgever en bij zijn Wao niet, bij mij precies andersom.Die vraag kan je gedeeltelijk al zelfbeantwoorden. Kijk eens op de loonstrookjes
of er inderdaad Loonheffing wordttoegepast. Zonee is je vraag beantwoord wat betreft betalen aanslag Inkomstenbelasting. Zo ja zit je in de goede belastinggroep.
Dus dat gaat wel goed denk ik. Het zal zijn doordat er een gedeelte van het inkomen in de schaal 42% valt zoals SJZ zegt, hoe kan dit voorkomen worden? Ik bedoel, kan ik daar zelf iets aan doen zodat een en ander al vast bij de lonen en uitkeringen correct ingehouden wordt?
Dat kun je doen door van tevoren, aan het begin van het jaar, al een voorlopige aangifte in te dienen bij de belastingdienst. Daarbij kun je aangeven hoeveel je denkt dat je inkomen wordt en kun je eventuele verwachte aftrekposten vast aangeven.
De meeste mensen doen dat als ze bv. hypotheekrenteafterk hebben, om alvast maandelijks geld terug te krijgen. Maar het kan ook precies andersom, zodat je alvast maandelijks een deel betaalt. Je betaalt dan dus elke maand alvast aan de belastingdienst 1/12 deel van het bedrag dat je waarschijnlijk bij zou moeten betalen.
De meeste mensen doen dat als ze bv. hypotheekrenteafterk hebben, om alvast maandelijks geld terug te krijgen. Maar het kan ook precies andersom, zodat je alvast maandelijks een deel betaalt. Je betaalt dan dus elke maand alvast aan de belastingdienst 1/12 deel van het bedrag dat je waarschijnlijk bij zou moeten betalen.
Je moet dan wel beide inkomens apart opgeven en aangeven dat je meer dan 1 inkomen hebt. Loon bij loon en ziektewet. WAO bij uitkeringen etc.kweenie schreef:Dat kun je doen door van tevoren, aan het begin van het jaar, al een voorlopige aangifte in te dienen bij de belastingdienst. Daarbij kun je aangeven hoeveel je denkt dat je inkomen wordt en kun je eventuele verwachte aftrekposten vast aangeven.
Heel erg bedankt voor de reacties, het is me nu duidelijk wat te doen!!