LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belasting betalen over geld ontvangen uit investering

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
marcel_mtr
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2012 23:52

Belasting betalen over geld ontvangen uit investering

Ongelezen bericht door marcel_mtr »

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag in verband met het volgende. Wij hebben geld geleend aan een startende onderneming en hebben hiervoor het volgende op papier gezet. We krijgen een x aantal jaar een x procent van de netto winst uit deze onderneming.

Ik vraag mij echter af hoe dit belasting technisch in zijn werk gaat. Hoeveel procent belasting betalen wij over dit geld? Hoe gaat de uitbetaling in z'n werk? Kunnen wij dit geld gewoon ontvangen uit het bedrijf of moeten we een andere regeling treffen, bijvoorbeeld aandelen?

Ik hor graag jullie mening hierover.

Mvg,
Marcel_mtr

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Belasting betalen over geld ontvangen uit investering

Ongelezen bericht door WillemV »

marcel_mtr schreef:Hoi allemaal,

Ik heb een vraag in verband met het volgende. Wij hebben geld geleend aan een startende onderneming en hebben hiervoor het volgende op papier gezet. We krijgen een x aantal jaar een x procent van de netto winst uit deze onderneming.

Ik vraag mij echter af hoe dit belasting technisch in zijn werk gaat. Hoeveel procent belasting betalen wij over dit geld? Hoe gaat de uitbetaling in z'n werk? Kunnen wij dit geld gewoon ontvangen uit het bedrijf of moeten we een andere regeling treffen, bijvoorbeeld aandelen?

Ik hor graag jullie mening hierover.

Mvg,
Marcel_mtr
Je kunt eens kijken naar de fiscale regeling 'durfkapitaal'. De uitlener (jij dus) moet dan wel een particulier zijn.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ndernemer/

Er moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Onder andere dat er een rentepercentage overeen gekomen moet worden. Dus een percentage over het uitgeleende bedrag en niet een percentage over de netto winst. Wellicht dat het interessant is de overeenkomst aan te passen. Hieronder een link naar de voorwaarden:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... e_regeling

En een link naar de fiscale voordelen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ver_bieden
Als je het dus goed regelt betaal je hier geen belasting over en krijg je zelfs tot 2014 een extra heffingskorting (= belastingvoordeel).

marcel_mtr
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2012 23:52

Re: Belasting betalen over geld ontvangen uit investering

Ongelezen bericht door marcel_mtr »

Beste WillemV,

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik heb gekeken naar alle voorwaarden en helaas komen we er niet voor in aanmerking. Wij hebben immers een Lening genomen om het geld te kunnen uitlenen. Als voorwaarde staat er dat we als uitlener geen lening hebben mogen nemen.

Het gaat om een kleine lening en ik weet de risico's ervan, maar wou iemand binnen de familie helpen en we hebben duidelijk op papier laten zetten dat het geld terugbetaald wordt. Nu ziet het er allemaal rooskleurig uit en blijken er wel eens tonnen binnen te kunnen komen waardoor mijn 5 procent over de winst wel eens flink op kunnen lopen, dit is dan meer dan een percentage over het geleende bedrag. Hiervan wil ik dus weten wat ik moet laten beschrijven om later geen problemen te krijgen.

Groet,
Marcel_mtr

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Belasting betalen over geld ontvangen uit investering

Ongelezen bericht door olaf79 »

marcel_mtr schreef:Beste WillemV,

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik heb gekeken naar alle voorwaarden en helaas komen we er niet voor in aanmerking. Wij hebben immers een Lening genomen om het geld te kunnen uitlenen. Als voorwaarde staat er dat we als uitlener geen lening hebben mogen nemen.

Het gaat om een kleine lening en ik weet de risico's ervan, maar wou iemand binnen de familie helpen en we hebben duidelijk op papier laten zetten dat het geld terugbetaald wordt. Nu ziet het er allemaal rooskleurig uit en blijken er wel eens tonnen binnen te kunnen komen waardoor mijn 5 procent over de winst wel eens flink op kunnen lopen, dit is dan meer dan een percentage over het geleende bedrag. Hiervan wil ik dus weten wat ik moet laten beschrijven om later geen problemen te krijgen.

Groet,
Marcel_mtr
Het hangt ervan af. Als het bedrijf een BV is (wat wel is aan te bevelen als het zo groeit als je beweert), dan is de uitkering een dividend en betaal je daarover 25% dividendbelasting. Als het geen BV betreft maar een eenmanszaak dan zijn de uitkeringen belast als inkomsten uit overige werkzaamheden. Die bedragen zijn belast volgens het gewone schijventarief in de inkomstenbelasting.
Wel mag je de rente die je betaalt voor de lening die je hebt lopen om het bedrag aan de familie uit te lenen aftrekken.

Je moet wel uitkijken. Mochten de uitkeringen zo hoog worden dat het het een significant aandeel van je inkomsten gaat worden dan kan het wel eens zo zijn dat de belastingdienst je inkomsten als zakelijk gaat beschouwen.

marcel_mtr
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2012 23:52

Re: Belasting betalen over geld ontvangen uit investering

Ongelezen bericht door marcel_mtr »

Hoi Olaf, ook jij bedankt voor het nemen van de tijd om mij een antwoord te sturen. Het gaat inderdaad om een BV en momenteel zijn de vooruitzichten gewoonweg heel erg goed. Ik lees over dividend, is dit niet alleen wanneer je spreekt over aandelen? Ik heb namelijk geen aandelen maar gewoon een contract waarin we afgesproken hebben dat ik x% van de winst krijg, de eerste xJaar.

Met deze goeie vooruitzichten kan inderdaad het bedrag uit de x% gezien worden als een groot deel van, of zelf meer dan mijn jaarsalaris (maar om altijd maar een slag om de arm te houden, dit zijn de vooruitzichten en helemaal niet zeker dat het allemaal gaat lopen zoals ik nu verneem). Wat houdt het in dat deze inkomsten als zakelijk beschouwd worden?

Laatste vraag nog, om deze rente af te mogen trekken moet ik de onderhandse lening dan laten registreren? Dit heb ik namelijk tot op heden niet gedaan.

Mvg,
Marcel

Gesloten