LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingaangifte

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Ferry36
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2009 21:26

Belastingaangifte

Ongelezen bericht door Ferry36 »

Mijn vriendin en ik hebben samen een huis gekocht, en dienen hierdoor ook belastingaangifte te doen. Dat is natuurlijk geen probleem, we krijgen natuurlijk belastingvoordeel vanwege de renteaftrek. De belastingaangifte wordt gedaan door een accountantskantoor. Dan zou je verwachten dat het allemaal goed zou moeten gaan. Niet altijd dus.
Het geval is namelijk, mijn vriendin is gescheiden en de uit het huwelijk voortgekomen kinderen wonen bij de ex-man. Dat is zo afgesproken en door de rechter bekrachtigd. Echter, bij de belastingaangifte over 2008 ging degene die voor ons de aangifte deed er gemakshalve maar vanuit, dat de kinderen bij ons wonen. De kinderaftrek werd dus bij mijn vriendin ook opgegeven, terwijl dit in het geheel niet zou moeten. Het gevolg is dus, mijn vriendin mag dus even in totaal € 1300,- op gaan hoesten. De betreffende accountant heeft intussen zijn fout toegegeven. Heeft iemand suggesties hoe we dit aan kunnen pakken?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Belastingaangifte

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Ferry,

Ja hoor, Euro 1300,- betalen, eventueel in termijnen als de belastingdienst dat goed vindt.

Het is wat al te simpel om je accountant de schuld te geven. Je had zelf ook even op kunnen letten toen je zoveel geld terug kreeg.. :wink:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Belastingaangifte

Ongelezen bericht door SJZ »

Maar heeft u schade geleden? Als de situatie wel duidelijk was geweest had ze nu geen € 1.300 hoeven betalen, maar had ze eerder dit jaar ook € 1.300 minder teruggekregen.

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Belastingaangifte

Ongelezen bericht door krieties »

Ik begrijp nog niet helemaal wat de accountant fout heeft gedaan. Het begrip kinderaftrek bestaat niet. Als de kinderen bij de ex wonen zal de ex kinderbijslag ontvangen. Jouw vriendin kan aftrek levensonderhoud vragen voor de kinderen als de bijdrage aan de ex (kinderalimentatie) voldoende is. Die aftrek kan eventueel ook nog door u worden gevraagd, als dat voordeliger is.
Als jullie meer dan 6 maanden in het betreffende jaar hebben samengewoond heeft de vriendin geen recht op de alleenstaande ouderkorting. Is dat het probleem? Heeft zij die aftrek ten onrechte genoten?

JanvL
Berichten: 104
Lid geworden op: 04 aug 2009 17:08

Re: Belastingaangifte

Ongelezen bericht door JanvL »

Er zou sprake geweest kunnen zijn van kindertoeslag. Deze gaat echter wel los van de aangifte om.
Ook zou er sprake geweest kunnen zijn van de combinatiekorting (incl aanvulling). Deze zou dan inderdaad ten onrechte zijn en moeten worden terug betaald (= max. € 858,-). Alleenstaande ouderkorting (€ 1.459,-) kan het ook niet zijn, omdat daar geen recht op is. (ook niet als de samenwoning minder dan 6 maanden is!)

Kortom, zonder nadere info is er niet zo veel over te zeggen.

De accountant heeft niet zo veel fout gedaan. Hoogstens verkeerde keuze gemaakt door niet te vragen of de kinderen wel inwoonden. Als dat zo is, had je ook zelf moeten en kunnen reageren op de te hoge teruggave.
Wellicht is de accountant wel aan te spreken op een deel van de rente, maar meer ook niet denk ik.

vince76
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 dec 2009 20:21

Re: Belastingaangifte

Ongelezen bericht door vince76 »

Heren en dames,

Even een belastingtechnise vraag / probleem...

Ik heb een zoontje van 7 en ben gescheiden. Ik heb nu een verzoek gedaan bij de belastingdienst voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Hiervoor moet hij bij mij of zijn moeder ingeschreven staan in geval van Co-ouderschap. Aan die voorwaarde voldoe ik ook maar volgens de belasting inspecteur kom ik niet aan de 3 dagen per week als ik hem vrijdag om 15:30 van school haal en maandag om 8:30 weer naar school breng. Zijn moeder haalt hem dan maandag om 15:30 weer van school.

Dus als je de uren school op de maandag mee telt kom ik toch aan 3 dagen. Waarom zouden de uren dat hij die maandag op school zit niet mee tellen. Als je gaat kijken hoe lang hij in het weekend bij mij is en doordeweeks bij zijn moeder. Zit je met school op minder uren dan ik in het weekend.

Ik kan niet in beroep gaan tegen het oordeel van de belasting inspecteur waardoor ik gewoon veel geld mis loop door deze rare regeling.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen om dit tot een goed einde te brengen. Ik hoop wat van jullie te horen,

Groeten,

Vincent

vince76
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 dec 2009 20:21

Re: Belastingaangifte

Ongelezen bericht door vince76 »

Dat kan ik begrijpen. maar van maandag tot vrijdag zit hij op school, is hij dus ook bijna niet bij zijn moeder. In het weekend is het echt 2 x 24 uur.

Jammer dat de belastingdienst hier geen begrip voor heeft.

Zijn er mensen die het zelfde probleem hebben??

Groeten

Vincent

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Belastingaangifte

Ongelezen bericht door rollertje »

Ferry36 schreef:Mijn vriendin en ik hebben samen een huis gekocht, en dienen hierdoor ook belastingaangifte te doen. Dat is natuurlijk geen probleem, we krijgen natuurlijk belastingvoordeel vanwege de renteaftrek. De belastingaangifte wordt gedaan door een accountantskantoor. Dan zou je verwachten dat het allemaal goed zou moeten gaan. Niet altijd dus.
Het geval is namelijk, mijn vriendin is gescheiden en de uit het huwelijk voortgekomen kinderen wonen bij de ex-man. Dat is zo afgesproken en door de rechter bekrachtigd. Echter, bij de belastingaangifte over 2008 ging degene die voor ons de aangifte deed er gemakshalve maar vanuit, dat de kinderen bij ons wonen. De kinderaftrek werd dus bij mijn vriendin ook opgegeven, terwijl dit in het geheel niet zou moeten. Het gevolg is dus, mijn vriendin mag dus even in totaal € 1300,- op gaan hoesten. De betreffende accountant heeft intussen zijn fout toegegeven. Heeft iemand suggesties hoe we dit aan kunnen pakken?
Ik neem aan dat je het over de inkomensafhankelijke combinatiekorting hebt. Op de aanslag die je hebt gehad, had je kunnen zien dat daar rekening mee werd gehouden. Je moet hem inderdaad terugbetalen dan. Wanneer je dat niet in 1 keer kunt, kun je een betalingsgregeling aanvragen van maximaal 12 maanden.

Gesloten