LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belastingaangifte: vraag over vermogensrendementsheffing
Belastingaangifte: vraag over vermogensrendementsheffing
Op 20-12-2018 100.000 ontvangen van ouders voor aankoop huis. Huis aangekocht per 15-04-2019. Het bedrag stond op een aparte bankrekening op mijn naam. Gemeld bij de belastingdienst als schenking.
Vraag is: Moet ik dit bedrag bij mijn aangifte over 2019 meenemen bij de bepaling van mijn vermogen in box 3 of is er hier sprake van een vrijstelling?
Vraag is: Moet ik dit bedrag bij mijn aangifte over 2019 meenemen bij de bepaling van mijn vermogen in box 3 of is er hier sprake van een vrijstelling?
Laatst gewijzigd door Radar op 24 mar 2020 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit
Re: Belastingaangifte: vraag over vermogensrendementsheffing
Nee, er is geen sprake van een vrijstelling. Dus u moet het gewoon aangeven.
Zal niet zo veel uitmaken, of u of uw ouders het bedrag in box 3 moeten aangeven. U kunt aan uw ouders of het bedrag wat zij uitsparen aan u over maken.
De schenking is vrijgesteld, dus u betaalt over het bedrag van de schenking geen schenkbelasting.
Maar zolang u dat geld heeft, als spaargeld of zo, is het gewoon vermogen in box 3.
Op 15 april gaat dat geld dan van box 3 naar box 1.
Maar zolang u dat geld heeft, als spaargeld of zo, is het gewoon vermogen in box 3.
Op 15 april gaat dat geld dan van box 3 naar box 1.
“Op 15 april gaat dat geld dan van box 3 naar box 1.”
Het zal dan wel naar de verkoper van de woning gaan.
Het zal dan wel naar de verkoper van de woning gaan.
Vanaf 15 april zit dat geld in de stenen, heeft TS vermogen in box 1.
Zeker wel. Ook in box 1 zit vermogen.Stenen tellen niet in box 1.
Eigen (woon)huis, ondernemingsvermogen, opgebouwd pensioen, vermogensbestanddelen horend bij ROW, enz.
Hoe dat belast is, is een discussie apart.
Maar het gaat hier alleen om vermogen in box 1 door de eigen woning. Dat is forfaitair belast via het eigenwoningforfait dat tot inkomen leidt.