Beste lezer,
Ik zit met het volgende vraagstuk.
Mijn zus zit de mogelijkheden te bekijken om een huis te kopen, de optie is om bij de bank te lenen maar een andere optie is om bij je ouders te lenen. Het idee is dat mijn zus een lening aangaat bij onze ouders met expres een hoge rente. Deze hoge rente kan zij als aftrekpost opgeven in box 1 waardoor zij minder belasting gaat betalen. Aan het eind van het jaar schenken mijn ouders de rente terug aan haar. (binnen de schenkingsgrenzen) hierdoor betaald ze dus eigenlijk geen rente over de lening maar heeft ze wel het voordeel van box 1. Kan dit nog of ziet de belastingdienst dit als een of andere truc waar ze voor hebben waardoor het niet meer aantrekkelijk is.
Daarnaast ben ik benieuwd hoe de rente wordt gezien die mijn ouders ontvangen, ik denk dat dit wordt gezien als inkomen, maar inkomen in box 1 of inkomen in box 3?
Heeft iemand deze constructie al eens toegepast en waar moet je dan opletten? Alles duidelijk in een contract zetten lijkt mij wel verstandig maar wat nou precies belangrijk is in zo situatie weet ik niet.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mvg Sander
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belastingvoordeel familielening
Re: Belastingvoordeel familielening
Dit is een vrij veel voorkomende constructie. De lening moet wel lineair worden afgelost en de rente moet daadwerkelijk betaald worden. Ook moet de leenovereenkomst naar de belastingdienst worden gestuurd. De rente moet marktconform zijn dus tussen de 5 en de 8%.
Dit is dus helemaal geen truc maar gewoon compleet legaal.
De leenovereenkomst moet ingezonden worden aan de belastingdienst. Er moet in ieder geval annuitair binnen 30 jaar op de lening afgelost worden. Anders is de rente niet aftrekbaar. Lineair aflossen mag ook. Het kan via de notaris geregeld worden, maar dat hoeft niet.
De rente mag ca. 25% hoger zijn dan de rente die een gewone bank rekent bij dezelfde condities, dus looptijd, zonder NHG en dergelijke. Kijk op internet voor de tarieven.
Dat terugschenken van de rente moet echt apart gebeuren. Dus er moeten betalingsbewijzen zijn van de rente. Bij de schenking mag niet gerefereerd worden aan die betaalde rente.
De ontvangen rente is voor uw ouders belastingvrij. Het door hen uitgeleende geld blijft uiteraard bij hen in box 3.
Als u op Google familiebanklening intikt, kunt u er alles over lezen. Daar staan ook contracten. Lees ook de toelichtingen op de site van de belastingdienst.
De leenovereenkomst moet ingezonden worden aan de belastingdienst. Er moet in ieder geval annuitair binnen 30 jaar op de lening afgelost worden. Anders is de rente niet aftrekbaar. Lineair aflossen mag ook. Het kan via de notaris geregeld worden, maar dat hoeft niet.
De rente mag ca. 25% hoger zijn dan de rente die een gewone bank rekent bij dezelfde condities, dus looptijd, zonder NHG en dergelijke. Kijk op internet voor de tarieven.
Dat terugschenken van de rente moet echt apart gebeuren. Dus er moeten betalingsbewijzen zijn van de rente. Bij de schenking mag niet gerefereerd worden aan die betaalde rente.
De ontvangen rente is voor uw ouders belastingvrij. Het door hen uitgeleende geld blijft uiteraard bij hen in box 3.
Als u op Google familiebanklening intikt, kunt u er alles over lezen. Daar staan ook contracten. Lees ook de toelichtingen op de site van de belastingdienst.
Het lijkt mij verstandig om eens een (kennismakings-)gesprek met een adviseur te vragen. Want zo te zien is het nogal onbekende materie voor je.
Een familiebank constructie is een behoorlijk gebruikelijke constructie als je zelf een hypotheek nodig hebt maar ook een familielid hebt met veel kapitaal. Daarbij kun je, als je het een beetje handig doet, van een paar leuke voordeeltjes profiteren. Het is wel verstandig om je goed aan de regels te houden, anders kan het wel eens een erg dure grap worden.
Een familiebank constructie is een behoorlijk gebruikelijke constructie als je zelf een hypotheek nodig hebt maar ook een familielid hebt met veel kapitaal. Daarbij kun je, als je het een beetje handig doet, van een paar leuke voordeeltjes profiteren. Het is wel verstandig om je goed aan de regels te houden, anders kan het wel eens een erg dure grap worden.
Marktconforme rente is een stuk lager dan 8%. Een procent of 2-4 is een stuk realistischer voor nieuwe hypotheken.Jantje7 schreef:Dit is een vrij veel voorkomende constructie. De lening moet wel lineair worden afgelost en de rente moet daadwerkelijk betaald worden. Ook moet de leenovereenkomst naar de belastingdienst worden gestuurd. De rente moet marktconform zijn dus tussen de 5 en de 8%.
Als je daar erg veel van afwijkt kan de belastingdienst behoorlijk lastig doen. Als je het marktconform houdt zou het geen probleem moeten zijn. Makkelijkst is dan ook om eens bij de bank te krijgen wat zij aanbieden en dan dat percentage aanhouden voor de familielening.
2% lijkt me niet echt marktconform (voor een lening zonder onderpand). Wellicht zijn de voorwaarden ook nog gunstig (bv. jaarlijkse onbeperkt aflossen mogelijk) waardoor de marktconforme rente nog hoger wordt.
4% misschien wel, maar daar mag je een kwart van afwijken, dus dan zit je al op 5%
4% misschien wel, maar daar mag je een kwart van afwijken, dus dan zit je al op 5%