LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bevestiginsbrief aanvraag zorgtoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Broekmanium
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2012 00:43

Bevestiginsbrief aanvraag zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Broekmanium »

Hallo,

Afgelopen maand ben ik 18 geworden en moet hierbij mijn eigen zorgverzekering gaan betalen. Nou heb ik afgelopen week (beetje laat) zorgtoeslag aangevraagd. Dit is allemaal goed verlopen (via DigiD) en op de site staat het ook allemaal bevestigd. Nou heb ik vandaag een brief van de belastingdienst binnen gekregen die bij mij nogal onprofessioneel overkomt. Ik citeer even een aantal zinnen uit de brief:

- "om uw rekeningnummer (X) voor Zorgtoeslag in mijn administratie op te nemen"
- ''vraag ik u om het bevestigingsformulier"
- "verzoek om opgaaf rekeningnummer van mij krijgen"
- "Totdat we van u een reactie hebben ontvangen, betalen wij voor Zorgtoeslag niet uit"

Ik vind het vreemd dat de belastingdienst dingen zoals "ik" of "mijn" gebruik in haar brieven. Het telefoonnummer komt overeen met die op de website: 0800-0543 en het postadres 6400 XE Heerlen is geloof ik ook goed. Ook staat mijn BSN en een kloppend rekeningnummer op de brief. Het is dus waarschijnlijk wel vertrouwd maar het blijft een beetje onprofessioneel voor mij lijken. Verder vind ik het vreemd dat ik nog een bevestiging moet invullen terwijl ik dit met DigiD heb aangevraagd.

Groeten,
Stefan

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Bevestiginsbrief aanvraag zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Broekmanium schreef:- ''vraag ik u om het bevestigingsformulier"
Wat is er eigenlijk mis met dit zinsfragment ?
Als er een zin zou staan zoals de volgende
Vanwege .. <het waarom> .. vraag ik u om het bevestigingsformulier ondertekend aan ons te retourneren.

Mogelijk heb ik het even gemist maar dit is toch een vrij normale formulering ?

Inderdaad zijn er ook aardig wat aparte formuleringen en kan dit advies nooit kwaad...
vogels schreef:Lijkt mij verstandig om morgen even de BD hierover te bellen

Broekmanium
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2012 00:43

Re: Bevestiginsbrief aanvraag zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Broekmanium »

Wat is er eigenlijk mis met dit zinsfragment ?
Ik vind het raar dat ze in de ik-vorm spreken. Verder is er niets mis met de zin ;)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Bevestiginsbrief aanvraag zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Broekmanium schreef:
Wat is er eigenlijk mis met dit zinsfragment ?
Ik vind het raar dat ze in de ik-vorm spreken. Verder is er niets mis met de zin ;)
In welke vorm moeten ze dan spreken ?
De wij-vorm is ook een beetje vreemd als we de belastingdienst als een instituut beschouwen.

Bovendien ligt er maar aan hoe de brief ondertekend is, vaak staat er wel zoiets als de inspecteur der belastingen o.i.d. Weet even niet precies wat er doorgaans staat.

Broekmanium
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2012 00:43

Re: Bevestiginsbrief aanvraag zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Broekmanium »

Als je de brief leest lijkt het net alsof ze de ''belastingdienst'' als persoon zien. Ik vind het in vergelijking met andere brieven van de belastingdienst of andere instanties raar overkomen. Kan aan mij liggen. Verder aan alle gegevens te zien die ze in de brief gebruikt hebben is het wel vertrouwd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Bevestiginsbrief aanvraag zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Broekmanium schreef:Als je de brief leest lijkt het net alsof ze de ''belastingdienst'' als persoon zien.
Dat bedoelde ik, het zou ook raar overkomen als het in de 'wij vorm' gesteld is. Toch wil de belastingdienst iets van u gedaan krijgen. Zinnen als "u moet dit en u moet dat" komen ook niet zo lekker over.
Broekmanium schreef: Ik vind het in vergelijking met andere brieven van de belastingdienst of andere instanties raar overkomen. Kan aan mij liggen.
Kan ook aan mij liggen maar ik heb zoveel brieven gehad van bedrijven en instanties die in de ik- of wijvorm geschreven waren. Doorgaans ondertekend door een persoon of afdeling die het afhandeld.
Broekmanium schreef: Verder aan alle gegevens te zien die ze in de brief gebruikt hebben is het wel vertrouwd.
Op zich is er niet zoveel aan de hand als u helemaal zeker weet dat u de informatie terugstuurt aan het adres van de belastingdienst zelf.

Vroeger ging alle belangrijke communicatie van/naar belastingdienst per post. U heeft dat misschien niet meer bewust meegemaakt, maar ooit moesten mensen een papieren aangifteformulier voor de inkomstenbelasting invullen en opsturen per post. Ooit heb ik zo nog wel eens een Tj aangifte gedaan. Jeetje begin me ineens oud te voelen.. :lol:

Even de belastingdienst afdeling toeslagen bellen en navragen kan natuurlijk nooit kwaad. Ze bijten niet, althans zo is mijn ervaring.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bevestiginsbrief aanvraag zorgtoeslag

Ongelezen bericht door bprosman »

Ze hebben een schriftelijke bevestiging van je rekeningnummer (met handtekening) nodig. Mijn dochter heeft de zelfde brief gehad, tekenen, terugsturen, klaar :wink: .

gaja
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 jun 2008 19:09

Re: Bevestiginsbrief aanvraag zorgtoeslag

Ongelezen bericht door gaja »

De belastingdienst stuurt heel vaak brieven in de ik-vorm. Het betreft namelijk: de inspecteur der directe belastingen",en dat is een persoon.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Bevestiginsbrief aanvraag zorgtoeslag

Ongelezen bericht door nevermind »

bprosman schreef:Ze hebben een schriftelijke bevestiging van je rekeningnummer (met handtekening) nodig. Mijn dochter heeft de zelfde brief gehad, tekenen, terugsturen, klaar :wink: .
Dit onderwerp was zelf al hier als topic.
De belastingdienst wil zeker zijn, om niet de zorgtoeslag aan de verkeerde persoon uit te betalen, heel simpel.
Maandag bellen naar BD om te vragen of dit klopt, maar dan ook zeker zijn, dat je iemand van de BD aan de lijn hebt. :lol: :lol:

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Bevestiginsbrief aanvraag zorgtoeslag

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Ja, laat 'm een scan van zijn identiteitsbewijs van de BD naar je mailen :wink:

Gesloten