LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bezwaarschrift en rechtszaak WOZ waarde, wassen neus
-
Bezwaarschrift en rechtszaak WOZ waarde, wassen neus
Ik kreeg een WOZ waarde van de gemeente die 27% was verhoogd. Dus bezwaarschrift. Terwijl er ongeveer 30 min of meer identieke huizen staan, kreeg ik de verkoopprijzen van een stuk of 4 huizen hier in de buurt waarvan de verkoopprijs inderdaad vergelijkbaar was met de WOZ waarde. De gemeente stelt eerst het bedrag vast en zoekt vervolgens wat huizen erbij. De huizen lijken niet op mijn huis. Ik heb bv een bungalow. Dus voor de rechter. Inmiddels stond het huis naast dat van mij te koop op Funda (25 % onder mijn WOZ waarde) en dat heb ik meegestuurd. De rechter beslist dat de waarde van de gemeente gehandhaafd blijft. De gemeente heeft afdoende aangetoond dat mijn huis de gestelde waarde heeft en wat de buurman betreft: Dat was niet de peildatum. Als de rechter nu had gezegd dat het huis van de buren iets kleiner was, of een kleinere garage of minder mooi gelegen of wat dan ook, dan had ik dat misschien moeten beamen. In dit geval kan ik slechts tandenknarsen. Ik denk dat voor een particulier niet mogelijk is om de rechter te overtuigen dat de gemeente ongelijk heeft.
-
Re: Bezwaarschrift en rechtszaak WOZ waarde, wassen neus
Daar komt bij dat als de rechter een uitspraak heeft gedaan, je niet meer naar de ombudsman kunt.
Of je snapt het niet of je wilt het niet snappen! De uitspraak is toch duidelijk? Je moet niet naar de datum van nu kijken, maar naar de peildatum! En die was 1 januari 2009. Die moet je dus niet vergelijken met een datum in 2010.
Daarnaast is een uitdraai van Funda geen taxatie of waardebepaling. Daarop staat alleen maar een actuele vraagprijs. Bij de bepaling van de WOZ-waarde kan alleen maar gekeken worden naar werkelijk gerealiseerde koopprijzen omdat die bij het Kadaster bekend zijn. Prijzen op Funda zijn dus geen vaststaande gegevens, de koopprijzen bij het Kadaster wel.
Of heb je in het verleden toen de huizenprijzen maandelijks gigantisch stegen ook bezwaar gemaakt tegen de te lage WOZ-waarde omdat dit een belediging was voor je huis?
Daarnaast is een uitdraai van Funda geen taxatie of waardebepaling. Daarop staat alleen maar een actuele vraagprijs. Bij de bepaling van de WOZ-waarde kan alleen maar gekeken worden naar werkelijk gerealiseerde koopprijzen omdat die bij het Kadaster bekend zijn. Prijzen op Funda zijn dus geen vaststaande gegevens, de koopprijzen bij het Kadaster wel.
Of heb je in het verleden toen de huizenprijzen maandelijks gigantisch stegen ook bezwaar gemaakt tegen de te lage WOZ-waarde omdat dit een belediging was voor je huis?
-
Dat is wel degelijk goed mogelijk, als je maar met goede argumenten komt. En een verwijzing naar actuele vraagprijzen is dat niet.spaansebrabander schreef:Ik denk dat voor een particulier niet mogelijk is om de rechter te overtuigen dat de gemeente ongelijk heeft.