LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] boekencontrole belastingdienst pas op !

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
hercu1965

boekencontrole belastingdienst pas op !

Ongelezen bericht door hercu1965 »

sinds 1990 werk ik voor mijzelf ,daarvoor 15 jaar in loondienst, dit jaar dus precies 25 jaar "eigen baas". In die 25 jaar heb ik keihard gewerkt om geld te verdienen voor later mijn oude dag, want een pensioen heb ik niet.
Sinds 2008 heb ik een boekhouder die de financieele zaken voor me regelt.
Altijd heel vriendelijk vol belangstelling en vollop koppen koffie als ik langs kom.
Middels een online boekhoud programma doe ik zelf alle boekingen en btw aangifte's
Het enige wat mijn boekhouder doet is de jaarstukken / aangifte's en de loonstroken maken van mijn 2 personeels leden.
Kosten ca 2000 euro per jaar.
Toen kwam er een brief van de belastingdienst dat ze de boekjaren 2009/2012 eens wilde inzien.
Twee man 4 dagen op het kantoor van mijn boekhouder.
Daarna bij mij op kantoor een hele dag 2 man , alle bestanden uit mijn computer gecopieerd.
Vervolgens werden al mijn twitter / linkedin / facebook berichten uitgeplozen, website's onder
de loep genomen, datums vastgelegd van klussen die ik deed en vergeleken met de loonstroken
die gemaakt waren. Marktplaats advertentie's bekeken , recencie's werden gekoppeld aan facturen.
Kortom vragenlijsten van wel meer dan 40 vragen.\
Ik knapte woningen en bedrijfshallen / winkelpanden op die ik op veilingen kocht in box 3 en box 1 voor verkoop en verhuur. Tussen door werkte we voor jan en alleman, kortom altijd wel wat te doen.
blijkt dat je een hele gespecificeerde admin. moet bijhouden van welk uurtje op welk adres is gewerkt.
urenlijsten moet invullen die verwijzen naar facturen om daarna loonstrook te worden.
agenda's moet bewaren, offerte's nooit mag weggooien maar ook 7 jaar bewaren !!
alles liep gewoon dwars door elkaar er was niet bijgehouden welk uurtje waar was gewerkt.
Mijn boekhouder had me er nooit op gewezen dat bij een controle dit allemaal aangetoond diende te worden.
In eerste instantie kreeg ik een aanslag van 630.000 euro aan me broek op basis van 2 man werken 45 weken op jaar basis, dit had me totale ondergang kunnen zijn.
Na lang onderhandelen en omdat ze me nooit op een leugen hadden kunnen betrappen is dit verlaagd naar 200.000 euro, wat in geen enkele verhouding staat tot de overtredingen.
Ik wist gewoon niet dat je urenlijsten moest maken gekoppeld aan fakturen voor de loonstroken !
Ik wist niet dat je agenda's moest bewaren 7 jaar
Ik wist niet dat je een gedetataileerde gespecificeerde agenda moest hebben als dagboeken !
Ook werd er BTW terug gevorderd op het opknappen van de huizen , ik vond het zelf al vreemd maar de boekhouder zei; het is zakelijk dus je mag de BTW terug vorderen, later bleek dat je op woonhuizen helemaal geen BTW mag terug vorderen.
Ook had me boekhouder geen getekende "loonbelasting verklaringen" van mijn personeel, daardoor werd het "anonieme tarief van 180% gehanteerd" Er waren wel sofie nummers , copy legitimatie , bankrekeningen ING waar het loon werd op gestort maar voor de belastingdienst waren ze anoniem !
Alleen dat koste me al ca 50.000 euro.
Ik zou een ieder op het hart willen drukken ! ga niet met een eenmans boekhoudertje in zee maar pak een groot gecertificeerd kantoor met kennis van zaken.
Als ik website's zie van; zoek snel de goedkoopste boekhouder in Uw regio dan draait me maag in de ronte. Goedkoop = DUURKOOP !!!!
Mijn levensles EEN is bezuinig NOOIT op de kosten van een boekhouder.
Neem een goeie tot hele goeie ook al is hij 2x zo duur.
Jammer dat accountants zo duur zijn en er totaal geen keurmerken bestaan of beoordelingen !
Wij werken in de bouw en renovatie vaak voor minder dan 35 euro per uur, soms 25 euro per uur.
Kijk uit met hoe je admin in elkaar steekt , de winst van 40 jaar werken kan bij een controle zo aan je neus voorbij gaan.

Ik geef er de voorkeur aan anoniem te blijven / regio Rotterdam

Bob Schurkjens

Re: boekencontrole belastingdienst pas op !

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

sinds 1990 werk ik voor mijzelf ,daarvoor 15 jaar in loondienst, dit jaar dus precies 25 jaar "eigen baas". In die 25 jaar heb ik keihard gewerkt om geld te verdienen voor later mijn oude dag, want een pensioen heb ik niet.
Sinds 2008 heb ik een boekhouder die de financieele zaken voor me regelt.
Altijd heel vriendelijk vol belangstelling en vollop koppen koffie als ik langs kom.
Middels een online boekhoud programma doe ik zelf alle boekingen en btw aangifte's
Het enige wat mijn boekhouder doet is de jaarstukken / aangifte's en de loonstroken maken van mijn 2 personeels leden.
Kosten ca 2000 euro per jaar.
Toen kwam er een brief van de belastingdienst dat ze de boekjaren 2009/2012 eens wilde inzien.
Twee man 4 dagen op het kantoor van mijn boekhouder.
Daarna bij mij op kantoor een hele dag 2 man , alle bestanden uit mijn computer gecopieerd.
Vervolgens werden al mijn twitter / linkedin / facebook berichten uitgeplozen, website's onder
de loep genomen, datums vastgelegd van klussen die ik deed en vergeleken met de loonstroken
die gemaakt waren. Marktplaats advertentie's bekeken , recencie's werden gekoppeld aan facturen.
Kortom vragenlijsten van wel meer dan 40 vragen.\
Ik knapte woningen en bedrijfshallen / winkelpanden op die ik op veilingen kocht in box 3 en box 1 voor verkoop en verhuur. Tussen door werkte we voor jan en alleman, kortom altijd wel wat te doen.
blijkt dat je een hele gespecificeerde admin. moet bijhouden van welk uurtje op welk adres is gewerkt.
urenlijsten moet invullen die verwijzen naar facturen om daarna loonstrook te worden.
agenda's moet bewaren, offerte's nooit mag weggooien maar ook 7 jaar bewaren !!
alles liep gewoon dwars door elkaar er was niet bijgehouden welk uurtje waar was gewerkt.
Mijn boekhouder had me er nooit op gewezen dat bij een controle dit allemaal aangetoond diende te worden.
In eerste instantie kreeg ik een aanslag van 630.000 euro aan me broek op basis van 2 man werken 45 weken op jaar basis, dit had me totale ondergang kunnen zijn.
Na lang onderhandelen en omdat ze me nooit op een leugen hadden kunnen betrappen is dit verlaagd naar 200.000 euro, wat in geen enkele verhouding staat tot de overtredingen.
Ik wist gewoon niet dat je urenlijsten moest maken gekoppeld aan fakturen voor de loonstroken !
Ik wist niet dat je agenda's moest bewaren 7 jaar
Ik wist niet dat je een gedetataileerde gespecificeerde agenda moest hebben als dagboeken !
Ook werd er BTW terug gevorderd op het opknappen van de huizen , ik vond het zelf al vreemd maar de boekhouder zei; het is zakelijk dus je mag de BTW terug vorderen, later bleek dat je op woonhuizen helemaal geen BTW mag terug vorderen.
Ook had me boekhouder geen getekende "loonbelasting verklaringen" van mijn personeel, daardoor werd het "anonieme tarief van 180% gehanteerd" Er waren wel sofie nummers , copy legitimatie , bankrekeningen ING waar het loon werd op gestort maar voor de belastingdienst waren ze anoniem !
Alleen dat koste me al ca 50.000 euro.
Ik zou een ieder op het hart willen drukken ! ga niet met een eenmans boekhoudertje in zee maar pak een groot gecertificeerd kantoor met kennis van zaken.
Als ik website's zie van; zoek snel de goedkoopste boekhouder in Uw regio dan draait me maag in de ronte. Goedkoop = DUURKOOP !!!!
Mijn levensles EEN is bezuinig NOOIT op de kosten van een boekhouder.
Neem een goeie tot hele goeie ook al is hij 2x zo duur.
Jammer dat accountants zo duur zijn en er totaal geen keurmerken bestaan of beoordelingen !
Wij werken in de bouw en renovatie vaak voor minder dan 35 euro per uur, soms 25 euro per uur.
Kijk uit met hoe je admin in elkaar steekt , de winst van 40 jaar werken kan bij een controle zo aan je neus voorbij gaan.

Ik geef er de voorkeur aan anoniem te blijven / regio Rotterdam
Vreselijk wat u is overkomen. Wat moet dat er emotioneel inhakken. Slapeloze nachten en je leven overhoop terwijl je het allemaal netjes probeert te doen.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Bob Schurkjens schreef:...je leven overhoop terwijl je het allemaal netjes probeert te doen.
Nou, met alle respect, TS zegt "alles liep gewoon dwars door elkaar er was niet bijgehouden welk uurtje waar was gewerkt" en dat is niet echt gelijk aan "het netjes doen" toch?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Fraude loont wel!

Ja, elke 6 maanden je bedrijf stoppen en herstarten onder ander naam...
Dan loop je geen risico van 25 jaren controle.

Ook als ze niets vinden geven die heren overlast en tijd = geld.

Bij opgeheven of gesloten bedrijven krijg je geen koffie en sta je voor een dichte deur.....
En bij nieuwe weet je nooit of er al voldoende te vinden is voor rendabel onderzoek.

Daarom mijn advies, schrijf je bedrijf steeds over op ander persoon en denk eens aan herstart onder nieuwe naam en stop oude....
De handelsnaam is door te verkopen, net als website en bank nummer....., die kun je bij een administratie kantoor onderbrengen die buiten je bedrijf valt....

Zo is er bij mijn niet meer dan nu 3,7 maand te vinden.... en ze komen meestal pas na enkele jaren...

Niet leuk, na 25 jaren hard en eerlijk deze boete en ik loop nauwelijks kans en krijg dan slechts over een korte periode een boete als ze me zouden pakken...
Neuker kunnen ze het niet maken! Geen schrijffout!

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

stofzuigertje schreef: Daarom mijn advies, schrijf je bedrijf steeds over op ander persoon en denk eens aan herstart onder nieuwe naam en stop oude....
De handelsnaam is door te verkopen, net als website en bank nummer....., die kun je bij een administratie kantoor onderbrengen die buiten je bedrijf valt....
Grappig: wat je nu promoot is een grote oorzaak van problemen die op deze site worden aangekaart. Allerlei transacties bij dit soort dodgy bedrijfjes waar de consument uiteindelijk de dupe van wordt.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Ik zou stofzuiger niet al te serieus nemen

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ben ik de enige die een déja vue gevoel krijgt bij dit verhaal? Volgens mij heb ik dit een halfjaar geleden of zo ook al gelezen.

Ik kan mij trouwens voorstellen dat de belastingdienst de boeken extra goed wil bekijken vanwege het akkefietje met de dubieuze huurders van een paar jaar geleden.

Dat je de administratie niet op orde hebt en zaken binnen zeven jaar al weggooit, maakt het er niet beter op. Dat zijn zaken die je niet alleen je administrateur kunt verwijten, aangezien dat tot behoorlijk basale eisen voor een onderneming zijn.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Het enigste dat de wet zegt over een eenmanszaak is dat ze een “goede administratie” moeten bijhouden. Als jij kan aantonen dat je dit correct gedaan hebt , dan kan er geen sprake zijn van een boete of naheffing. Maak officieel bezwaar. Wordt dit afgewezen, ga dan naar de belastingrechter.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Waarom zou je, als deze panden jouw bezit zijn en je niet voor een klant werkt is dit toch niet nodig!
Ik denk alleen niet dat dan de aangekochte panden in box 3 kunnen blijven. Hou je ze in box 3 dan zal je de kosten van arbeid en materialen ook uit box 3 moeten halen. Dit moet natuurlijk wel te controleren zijn!

Barre Barry

Ongelezen bericht door Barre Barry »

kweenie schreef:Ben ik de enige die een déja vue gevoel krijgt bij dit verhaal? Volgens mij heb ik dit een halfjaar geleden of zo ook al gelezen.

Klopt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

sacredfour schreef:
Waarom zou je, als deze panden jouw bezit zijn en je niet voor een klant werkt is dit toch niet nodig!
Ik denk alleen niet dat dan de aangekochte panden in box 3 kunnen blijven. Hou je ze in box 3 dan zal je de kosten van arbeid en materialen ook uit box 3 moeten halen. Dit moet natuurlijk wel te controleren zijn!
Vermoedelijk zijn er behoorlijk wat 'kosten' in aftrek gebracht om de verkoopwinst te verlagen oud, maar zijn die kosten niet duidelijk terug te vinden in de administratie. Of is in elk geval niet duidelijk dat deze lasten ook werkelijk ten laste van TS kwamen. Een beetje té creatief geweest bij het boekhouden.

Verder is er inderdaad een behoorlijke vrijheid in je boekhouding, maar daarbij blijft wel het uitgangspunt dat de boekhouding moet kloppen en volledig moet zijn. En dat dus de activiteiten te herleiden zijn. Als je er zo'n puinhoop van maakt dat een en ander niet meer te achterhalen is, dan heb je dus geen goede boekhouding.

Gesloten