Beste allemaal,
Ik sta met mijn handen in het haar. Even een 'korte uitleg': de belastingdienst denk al 3 jaar dat ik een ondernemer ben en omdat ze dat denken zou ik dus elk kwartaal aangifte moeten doen voor de omzetbelasting. Na elk kwartaal direct aan de bel te trekken via de telefoon omdat ik dus elke keer weer aangifte moest doen. Vanaf ongeveer medio maart 2018 heb ik dan ook geen brieven meer ontvangen. Ik dacht nou eindelijk, opgelost! Dit mede doordat ik op tot dan toe alle kwartalen netjes bezwaar heb ingediend en duidelijk heb uitgelegd dat ik geen ondernemer ben. Over al die bezwaren heb ik gelijk gekregen en stonden de bedragen weer op nul, niet betalen.
Maar de belastingdienst zou de belastingdienst niet zijn om gewoon door te gaan met deze praktijken. Rond december 2018 ontving ik dan ook de mededeling dat er ongeveer 7000 euro ingehouden zal gaan worden van mijn loon, dit omdat ik 'te laat' aangifte had gedaan over een kwartaal uit 2017(!). Resultaat is dat er nu dus al 2 maanden een enorm bedrag onterecht ingehouden wordt op mijn salaris.
Wat heb ik verder al gedaan?
- Nogmaals alle bezwaren toegestuurd over dat kwartaal waarvan ze denken dat ik aangifte te laat heb gedaan
- Al geruim anderhalf uur aan de lijn gehangen met de belastingdienst (niemand die je kan helpen natuurlijk)
- De nationale Ombudsman ingelicht (ik wacht op reactie, klacht word nu getoetst)
Handig om te weten:
- Heb geen zonnepanelen dus ook geen btw nummer
- Alle andere bezwaren heb ik dus gelijk gekregen maar als je daar naar verwijst willen ze van niks weten.
De vraag der vragen is natuurlijk, wat nu? Ben ik beland bij het punt dat ik een advocaat moet inhuren? Waarvoor ik dus nu het geld niet heb omdat ~60% van het salaris word ingehouden. Of zijn er andere opties die in kan aanhaken?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] De belastingdienst denkt dat ik ondernemer ben
-
Komkommertijd
Re: De belastingdienst denkt dat ik ondernemer ben
Als je nooit ondernemer was is er blijkbaar een verkeerd BSN nummer door iemand gebruikt.
Laat ze maar eens aantonen welk bedrijf op welke plek dat dan is.
U kunt aantonen dat U al jarenlang werknemer bent.
Afspraak met belastingtelefoon maken en gesprek vragen waarin zij moeten aantonen welk bedrijf dit is.
Als er een bedrijf is, U heeft geen KVK nummer dus ik denk aan fout of fraude.
Maar zij eisen en moeten dus bewijs leveren van uitgevoerde werk als zelfstandige.
U kunt niets bewijzen dus laat hun maar eens aantonen hoe ze aan deze info kwamen.
Ook is je bank afschrift een bewijs van niet zakelijke inkomsten.
gewoon 0800-0543 bellen en afspraak maken met de vraag of zij hun bewijs willen tonen dat U ondernemer is.
Zelf bewijs van werknemer en bank meenemen en dat kan enige tijd duren.
Verder kun je schade van niet betaalde rekeningen bij hun claimen dus alle door onterecht loonbeslag ontstane incasso kosten moeten zij ook vergoeden.
Laat ze maar eens aantonen welk bedrijf op welke plek dat dan is.
U kunt aantonen dat U al jarenlang werknemer bent.
Afspraak met belastingtelefoon maken en gesprek vragen waarin zij moeten aantonen welk bedrijf dit is.
Als er een bedrijf is, U heeft geen KVK nummer dus ik denk aan fout of fraude.
Maar zij eisen en moeten dus bewijs leveren van uitgevoerde werk als zelfstandige.
U kunt niets bewijzen dus laat hun maar eens aantonen hoe ze aan deze info kwamen.
Ook is je bank afschrift een bewijs van niet zakelijke inkomsten.
gewoon 0800-0543 bellen en afspraak maken met de vraag of zij hun bewijs willen tonen dat U ondernemer is.
Zelf bewijs van werknemer en bank meenemen en dat kan enige tijd duren.
Verder kun je schade van niet betaalde rekeningen bij hun claimen dus alle door onterecht loonbeslag ontstane incasso kosten moeten zij ook vergoeden.
ErwinBeen
vindt dit leuk
Bent u ooit ondernemer geweest?
U hebt het over drie jaar, maar hebt u over de jaren 2016 en 2017 wel gewoon aangifte gedaan? En zijn die aanslagen conform de aangifte opgelegd?
U hebt het over drie jaar, maar hebt u over de jaren 2016 en 2017 wel gewoon aangifte gedaan? En zijn die aanslagen conform de aangifte opgelegd?
ErwinBeen
vindt dit leuk
-
Komkommertijd
Als ze denken dat je ondernemer bent.....
Of heeft iemand de normale aangifte gekregen en niets ingestuurd?
Dat kan ook en dan krijg je naheffing wegens geen jaarlijkse aangifte insturen.
De Kwartaal aangifte is voor ondernemers en de jaarlijkse voor je persoonlijk.
Die jaarlijkse insturen en als daar geen bedrijf inkomsten opstaat sta je sterker.
Dit loopt dus al jaren en langs gaan lijkt me enige en ze moeten beslag op loon bij werkgever opheffen.
Ook gelijk de schade van niet betaalde rekeningen verhoogd met incasso kosten erbij doen door hun fout.
Of heeft iemand de normale aangifte gekregen en niets ingestuurd?
Dat kan ook en dan krijg je naheffing wegens geen jaarlijkse aangifte insturen.
De Kwartaal aangifte is voor ondernemers en de jaarlijkse voor je persoonlijk.
Die jaarlijkse insturen en als daar geen bedrijf inkomsten opstaat sta je sterker.
Dit loopt dus al jaren en langs gaan lijkt me enige en ze moeten beslag op loon bij werkgever opheffen.
Ook gelijk de schade van niet betaalde rekeningen verhoogd met incasso kosten erbij doen door hun fout.
ErwinBeen
vindt dit leuk
-
piet987654
Zoals hierboven ook aangegeven. iedere ondernemer heeft een kvk nummer. Staat er in die brief toevallig ook een
kvk nummer ??? Zo ja, neem dan eens contact op met een kvk vestiging en vraag daar "uw" gegevens op.
Vraag een kopie hiervan en ga hiermee langs bij een rechtswinkel, deze mensen weten vaak het beste hoe verder te handelen.
Tip: Google eens op uw eigen adres, meestal krijgt U direct het antwoord op de vraag of er een bedrijf gevestigd
is op uw adres. Kennissen van mij hadden ook iets dergelijks. Google gaf alle antwoorden na invoeren eigen adres.
kvk nummer ??? Zo ja, neem dan eens contact op met een kvk vestiging en vraag daar "uw" gegevens op.
Vraag een kopie hiervan en ga hiermee langs bij een rechtswinkel, deze mensen weten vaak het beste hoe verder te handelen.
Tip: Google eens op uw eigen adres, meestal krijgt U direct het antwoord op de vraag of er een bedrijf gevestigd
is op uw adres. Kennissen van mij hadden ook iets dergelijks. Google gaf alle antwoorden na invoeren eigen adres.
Komkommertijd
en ErwinBeen
vinden dit leuk
Verkoopt u veel spullen via Marktplaats of andere online fora? Particulieren die dat bovengemiddeld doen, worden soms door de belastingdienst als ondernemer gezien.
Bedankt voor de input allemaal!
Ik heb de slimme tip van Komkommertijd gevolgd en gevraagd om bewijs dat ik een ondernemer ben geweest. Vervolgens 1 uur en 13 minuten via de telefoon verder kon niemand mij bewijs leveren dat ik een ondernemen ben, nu is de loonbeslaglegging in ieder geval stopgezet. Binnenkort (2 werkdagen) wordt ik terug gebeld over verdere afhandeling van de gemaakte kosten.
Nog even voor de duidelijkheid, ben nooit ondernemer geweest, geen btwnummer en geen kvk nummer, netjes de normale aangiftes gedaan en verkoop ook niet zoveel spullen via marktplaats
. Niemand bij de belastingdienst die mij kan vertellen hoe dit heeft kunnen gebeuren!
Ik heb de slimme tip van Komkommertijd gevolgd en gevraagd om bewijs dat ik een ondernemer ben geweest. Vervolgens 1 uur en 13 minuten via de telefoon verder kon niemand mij bewijs leveren dat ik een ondernemen ben, nu is de loonbeslaglegging in ieder geval stopgezet. Binnenkort (2 werkdagen) wordt ik terug gebeld over verdere afhandeling van de gemaakte kosten.
Nog even voor de duidelijkheid, ben nooit ondernemer geweest, geen btwnummer en geen kvk nummer, netjes de normale aangiftes gedaan en verkoop ook niet zoveel spullen via marktplaats