LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Het is eenvoudig uit te rekenen of je nog geld aan toeslag gaat ontvangen of moet terug betalen. Je beschikt immers zelf over alle gegevens van 2008. ( het inkomen en de opvanggevens van de kinderen). Deze vul je in in het aanvraagprogramma van 2008 en het programma rekent het voor je uit. heb je programma niet meer dan kan je een proefberekening maken op de website van toeslagen. In het algemeen gesproken worden altijd eerst de gevallen automatisch definitief toegekend waar niets mee aan de hand is. Hoe langer het duurt voordat je een definitieve beschikking krijgt, hoe groter de kand is dat er handmatig iets aan de gegevens gewijzigd moet worden. Het definitief toekennen van een toeslag is overigens geregeld in artikel 19 an de Awir. Het hier eerder genoemde artikel beschrijft de herziening van definitief toegekende toeslagen.

Species8472
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2011 23:55

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door Species8472 »

fisbel schreef:
Er staat min of meer wel een termijn waarin de definitieve afgehandeld moet worden in de AWIR namelijk. Maar dat is een bewaard geheim ;) Ik betwijfel of iemand je kan of gaat helpen als je daarover gaat telefoneren trouwens :P
Waarom zo geheimzinnig doen over de afhandelingstermijn toeslagen Species8472? Die termijn is niet min of meer vermeld. De termijn (5 jaar) staat duidelijk vermeld in de AWIR Par. 2 / Artikel 21 lid 2 - zie quote hieronder. Eind van dit jaar moeten dus alle beschikkingen van de toeslagen 2006 afgehandeld zijn.

...
Kijk en dat klopt niet. Want dat gaat over een herziening... je moet artikel 19 hebben van paragraaf 2 zoals de vorige user meldde.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door fisbel »

zalmmetwijn schreef:...................... In het algemeen gesproken worden altijd eerst de gevallen automatisch definitief toegekend waar niets mee aan de hand is. Hoe langer het duurt voordat je een definitieve beschikking krijgt, hoe groter de kand is dat er handmatig iets aan de gegevens gewijzigd moet worden. Het definitief toekennen van een toeslag is overigens geregeld in artikel 19 an de Awir. Het hier eerder genoemde artikel beschrijft de herziening van definitief toegekende toeslagen.
In Artikel 19 worden termijnen van 13 weken (na indienen aangifte) en 8 weken (na definitief worden aangifte) genoemd - artikel 19 lid 1.
Ook: 1 december na aangiftejaar (er is geen aangifte gedaan / geen aangifteplicht - artikel 19 lid 2. Bij reguliere aangiften worden deze termijnen vrijwel altijd gehaald. Zodra er iets aan de hand is: correcties, uitstel, ontbrekende inkomensgegevens moet er, zoals hierboven aangegeven, handmatig ingegrepen worden en worden deze termijnen niet gehaald.

Niet maatgevend wellicht, maar twee van mijn cliënten kregen recent de definitieve berekening over 2008, respectievelijk zorgtoeslag en huurtoeslag. Aangiften waren al begin 2010 definitief gesteld.

Artikel 21 noemt de vijfjaarstermijn waarbinnen de Belastingdienst de definitieve berekening dient te hebben verstuurd.
Informatie Belastingdienst / Toeslagen zegt hierover bij veel gestelde vragen: Let op! Wij kunnen u tot 5 jaar na het jaar waarover u de toeslag krijgt, een definitieve berekening sturen.

Hieronder het volledige antwoord van de Belastingdienst op de vraag:
Wanneer krijg ik mijn definitieve berekening
Hebt u in 2010 huur-, zorg-, kinderopvangtoeslag of kindgebonden budget gekregen? Dit was een voorschot. Als de volledige inkomensgegevens van u, uw eventuele partner en medebewoners bekend zijn, maken wij een definitieve berekening. Normaal gesproken kunt u de definitieve berekening over 2010 krijgen vanaf juli 2011. Hebt u uitstel voor de aangifte inkomstenbelasting 2010? Dan krijgt u de definitieve berekening later.
Voor de berekening gebruiken we de jaarinkomens van u en uw eventuele partner en medebewoners. We gebruiken daarvoor het verzamelinkomen in de aangiften inkomstenbelasting. Als u of uw eventuele partner of medebewoners geen aangifte doen, gebruiken we de jaaropgaaf van werkgevers, uitkeringen of pensioenen. Deze krijgen wij van uw werkgever of van UWV.
Verandert er iets in uw gegevens nadat u de definitieve berekening hebt ontvangen? Dan krijgt u een nieuwe definitieve berekening.
Let op!
Wij kunnen u tot 5 jaar na het jaar waarover u de toeslag krijgt, een definitieve berekening sturen.
vet- fisbel

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Een herziening van een definitieve berekening is ook een definitieve berekening. Artikel 21 gaat over het wijzigen in het nadeel van een reeds definitief vastgestelde toeslag. Recentelijk nog is de wet dwangsom niet van toepassing verklaard voor toeslagen. Dit had mede te maken met het mogelijk niet kunnen voldoen aan de termijnen die gesteld worden in artikel 19. (en dan vooral de hieraan verbonden kosten)

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door fisbel »

Mee eens, neemt niet weg dat de in artikel 19 genoemde termijnen heel vaak niet worden gehaald. In principe zou dan, indien de termijnen van artikel 19 lid 1 en 2 niet worden gehaald, artikel lid 3 van toepassing moeten zijn: AWIR -artikel 19 lid 3:
Indien de tegemoetkoming niet binnen de in de vorige leden genoemde termijn kan worden toegekend, stelt de Belastingdienst/Toeslagen de belanghebbende hiervan schriftelijk in kennis onder het noemen van een redelijke termijn waarbinnen toekenning zal plaatsvinden.
NB: bij mijn cliënten is deze brief, voor zover mij bekend, nooit binnengekomen. Misschien heeft zalmmetwijn hier andere ervaring?
De wet dwangsom bij niet tijdig beslissen is uitgesteld tot 2013. En dan alleen nog maar van toepassing in een aantal situaties bijvoorbeeld de voorlopige toekenning. Voorstel Weekers: voor de definitieve toekenning van de toeslag is de dwangsom niet van toepassing.
Bron: elsevier.fiscaal / zie hieronder Lees hier
NTS 2013
Vanwege mogelijke problemen met het nieuwe toeslagensysteem (NTS) en de daarmee samenhangende financiële risico’s stelt het kabinet voor om de dwangsomregeling van toepassing te laten worden op beschikkingen die betrekking hebben op het berekeningsjaar 2013 en later.

Definitieve toekenning
Het kabinet stelt voor om de dwangsomregeling niet te laten gelden voor beschikkingen van de Belastingdienst/Toeslagen in het kader van het definitief toekennen. De definitieve toekenning is volgens het kabinet niets anders dan een eindafrekening. Op alle voorafgaande stappen waarbij de burger actief een aanspraak maakt en een beschikking krijgt met materiële consequenties blijft de dwangsomregeling van toepassing. In ongeveer de helft van de gevallen komt de eindafrekening op nihil uit. In de andere gevallen gaat het in het algemeen om de terugvordering of nabetaling van kleine bedragen.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

fisbel schreef:Mee eens, neemt niet weg dat de in artikel 19 genoemde termijnen heel vaak niet worden gehaald. In principe zou dan, indien de termijnen van artikel 19 lid 1 en 2 niet worden gehaald, artikel lid 3 van toepassing moeten zijn: AWIR -artikel 19 lid 3:
Indien de tegemoetkoming niet binnen de in de vorige leden genoemde termijn kan worden toegekend, stelt de Belastingdienst/Toeslagen de belanghebbende hiervan schriftelijk in kennis onder het noemen van een redelijke termijn waarbinnen toekenning zal plaatsvinden.
NB: bij mijn cliënten is deze brief, voor zover mij bekend, nooit binnengekomen. Misschien heeft zalmmetwijn hier andere ervaring?
De wet dwangsom bij niet tijdig beslissen is uitgesteld tot 2013. En dan alleen nog maar van toepassing in een aantal situaties bijvoorbeeld de voorlopige toekenning. Voorstel Weekers: voor de definitieve toekenning van de toeslag is de dwangsom niet van toepassing.
Bron: elsevier.fiscaal / zie hieronder Lees hier
NTS 2013
Vanwege mogelijke problemen met het nieuwe toeslagensysteem (NTS) en de daarmee samenhangende financiële risico’s stelt het kabinet voor om de dwangsomregeling van toepassing te laten worden op beschikkingen die betrekking hebben op het berekeningsjaar 2013 en later.

Definitieve toekenning
Het kabinet stelt voor om de dwangsomregeling niet te laten gelden voor beschikkingen van de Belastingdienst/Toeslagen in het kader van het definitief toekennen. De definitieve toekenning is volgens het kabinet niets anders dan een eindafrekening. Op alle voorafgaande stappen waarbij de burger actief een aanspraak maakt en een beschikking krijgt met materiële consequenties blijft de dwangsomregeling van toepassing. In ongeveer de helft van de gevallen komt de eindafrekening op nihil uit. In de andere gevallen gaat het in het algemeen om de terugvordering of nabetaling van kleine bedragen.
Die brieven worden denk ik niet verzonden. Dat neemt echter niet weg dat de termijnen van artikel 19 duidelijk zijn. Het zou mij overigens niet verbazen als de wet dwangsom voor toeslagen nog verder uitgesteld worden dan 2013.

Wendygruter
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 feb 2010 13:53

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door Wendygruter »

Ik zit ook nog steeds te wachten op een fikse teruggaaf van de kinderopvangtoeslag 2008. Ik heb al tig keer gebeld met de belastingtelefoon, dat heeft geen zin. Nu officiëel een schriftelijke klacht ingediend... heeft ook geen zin. Hiervan zou ik binnen 10 werkdagen een ontvanstbevestiging moeten ontvangen en zelfs dát lukt ze niet. Na nogmaals een telefoontje naar de belastingtelefoon.... is mij verteld dat ik word teruggebeld... yeah right :lol:
Een ding scheelt... die 2,75% krijg ik nog niet bij mijn eigen spaarrekening en als het nog lang duurt kom ik misschien nog in aanmerking voor die dwangsom van € 20,00 per dag!! Eigenlijk ben ik gek dat ik me hier zo druk over maak. Maar als ik de berichten hierboven lees, vrees ik dat ik binnenkort een beschikking krijg waarop staat dat ik toeslag moet terugbetalen die ik niet heb gehad :?
Bizar dat niemand hiervoor verantwoordelijk is...

Species8472
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2011 23:55

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door Species8472 »

Wendygruter schreef:Ik zit ook nog steeds te wachten op een fikse teruggaaf van de kinderopvangtoeslag 2008. Ik heb al tig keer gebeld met de belastingtelefoon, dat heeft geen zin. Nu officiëel een schriftelijke klacht ingediend... heeft ook geen zin. Hiervan zou ik binnen 10 werkdagen een ontvanstbevestiging moeten ontvangen en zelfs dát lukt ze niet. Na nogmaals een telefoontje naar de belastingtelefoon.... is mij verteld dat ik word teruggebeld... yeah right :lol:
Een ding scheelt... die 2,75% krijg ik nog niet bij mijn eigen spaarrekening en als het nog lang duurt kom ik misschien nog in aanmerking voor die dwangsom van € 20,00 per dag!! Eigenlijk ben ik gek dat ik me hier zo druk over maak. Maar als ik de berichten hierboven lees, vrees ik dat ik binnenkort een beschikking krijg waarop staat dat ik toeslag moet terugbetalen die ik niet heb gehad :?
Bizar dat niemand hiervoor verantwoordelijk is...
Ah gossie...
als jij gewoon je gegevens goed had aangeleverd in eerste instantie (zoals je volgens de wet verplicht bent), zat je nu niet te wachten op je geld.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Species8472 schreef:
Wendygruter schreef:Ik zit ook nog steeds te wachten op een fikse teruggaaf van de kinderopvangtoeslag 2008. Ik heb al tig keer gebeld met de belastingtelefoon, dat heeft geen zin. Nu officiëel een schriftelijke klacht ingediend... heeft ook geen zin. Hiervan zou ik binnen 10 werkdagen een ontvanstbevestiging moeten ontvangen en zelfs dát lukt ze niet. Na nogmaals een telefoontje naar de belastingtelefoon.... is mij verteld dat ik word teruggebeld... yeah right :lol:
Een ding scheelt... die 2,75% krijg ik nog niet bij mijn eigen spaarrekening en als het nog lang duurt kom ik misschien nog in aanmerking voor die dwangsom van € 20,00 per dag!! Eigenlijk ben ik gek dat ik me hier zo druk over maak. Maar als ik de berichten hierboven lees, vrees ik dat ik binnenkort een beschikking krijg waarop staat dat ik toeslag moet terugbetalen die ik niet heb gehad :?
Bizar dat niemand hiervoor verantwoordelijk is...
Ah gossie...
als jij gewoon je gegevens goed had aangeleverd in eerste instantie (zoals je volgens de wet verplicht bent), zat je nu niet te wachten op je geld.
De wettelijke verplichting geldt alleen als er sprake van een wijziging die leidt tot een verlaging van de toeslag (en dan nog bepaalde situaties). Uit de tekst hierboven blijkt dat er juist sprake is van een verhoging van het bedrag. Overigens als je de gegevens wel juist door geeft dan is dat nog geen garantie dat je het juiste bedrag ontvangt, want uit persoonlijke ervaring weet ik dat ze soms aan je gegevens gaan zitten rommelen met als gevolg dat je langdurige procedures moet beginnen om het weer hersteld te krijgen

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Los van wettelijke bepalingen (5 jaar) duurt het inderdaad wel lang voor je een definitieve berekening krijgt. Vanaf 2008 worden gegevens nauwer gecontroleerd i.v.m. de vele gevallen van vermoedelijk misbruik van de kinderopvangtoeslag. Hier leiden ook de goeden onder.
Mogelijk is er iets in je gegevens dat aanleiding geeft tot nader onderzoek en ligt jouw case daarom nog apart. Men zou je dit echter wel moeten kunnen vertellen en eventueel om nadere informatie vragen zodat e.e.a. afgerond kan worden.
Er zit weinig anders op dan afwachten en rente incasseren t.z.t. Als je het geld dringend nodig hebt zou je de nationale ombudsman om interventie kunnen verzoeken.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

zwabbertje schreef:Los van wettelijke bepalingen (5 jaar) duurt het inderdaad wel lang voor je een definitieve berekening krijgt. Vanaf 2008 worden gegevens nauwer gecontroleerd i.v.m. de vele gevallen van vermoedelijk misbruik van de kinderopvangtoeslag. Hier leiden ook de goeden onder.
Mogelijk is er iets in je gegevens dat aanleiding geeft tot nader onderzoek en ligt jouw case daarom nog apart. Men zou je dit echter wel moeten kunnen vertellen en eventueel om nadere informatie vragen zodat e.e.a. afgerond kan worden.
Er zit weinig anders op dan afwachten en rente incasseren t.z.t. Als je het geld dringend nodig hebt zou je de nationale ombudsman om interventie kunnen verzoeken.
De termijn is zoals al eerder betoogd korter dan vijf jaar. Probleem zit vooral in de inefficiënte en onverschillige manier van werken.

jta
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2012 10:17

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door jta »

Dag Bart.75

Mooie reactie. Ik herken ook je situatie en ben tevens wachtende op een definitieve berekening. Lees daar overigens (soms zeer) schrijnende verhalen over... Zou niet zo mogen zijn.

Groet
JTA

OudeSchrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2012 15:43

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door OudeSchrijver »

Via wat gegoogle kwam ik hier terecht en stel ik mijn vraag...

Mijn vriendin en ik kregen beiden de definitieve beschikking betreffende de kinderopvangtoeslag 2009. Beiden hebben we recht op 0,0 wordt er gesteld, of we even totaal zo'n 10 000 euro willen betalen.
Belachelijk, want we hebben wel degelijk recht op toeslag.

De info...

In 2008 zijn we gaan samenwonen. Ik heb een zoon die op kinderopvang zat en mijn vriendin heeft ook een zoon, die ook van kinderopvang gebruik maakte. Hiervoor ontvingen we ieder apart kinderopvangtoeslag. We zijn later in 2008 gaan samenwonen, dus van gezamenlijk was nog geen sprake.

Vanaf 2009 hebben we gezamenlijk belastingaangifte gedaan, voor de inkomstenbelasting. De toeslagen hebben we apart gedaan/ontvangen....het was ons niet bekend dat we dit als 1 persoon hadden moeten aanvragen.
Nu krijgen we de definitieve berekening dat we dus beiden recht hebben op 0 euro en alles moeten terugbetalen. Na gebeld te hebben met de belastingdienst stellen zij dat de toeslag dubbel aangevraagd is en daarom op 0 gezet wordt. Zij zeggen dat mijn vriendin voor beide kinderen de toeslag had moeten aanvragen. Nu moeten we een bezwaarschrift indienen. Want we hebben wel degelijk recht op toeslag.

Iemand ervaring hiermee, of iemand die advies heeft? We horen het graag.

gwen21
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2011 01:13

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door gwen21 »

OudeSchrijver schreef: Iemand ervaring hiermee, of iemand die advies heeft? We horen het graag.

je geeft zelf het antwoord al

OudeSchrijver schreef: Nu moeten we een bezwaarschrift indienen. Want we hebben wel degelijk recht op toeslag.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ja, een bezwaarschrift indienen. Gewoon doen.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Als jullie samenwonen is het ook voordeliger om de toeslag door een van jullie voor beide kinderen aan te vragen. Voor een tweede kind krijg je namelijk een hogere tegemoetkoming dan voor een eerste kind.

Ik begrijp alleen niet hoe jullie dit in eerste instantie apart hebben kunnen doen als je al samenwoonde omdat op dat moment sprake was van een toeslagpartner.

Of is de toeslag van 2008 automatisch gecontinueerd naar 2009 en hebben jullie geen wijziging doorgegeven?

k2p
Berichten: 1195
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door k2p »

Wel ongelovelijk!

Ik kom net van de Belastingtelefoon af, bellend over 2011 en 2012. Deze zijn niet definitief toegekend en ik krijg net een brief dat 2012 nog steeds niet kan worden toegekend omdat gegevens ontbreken. Welke gegevens staat er niet bij en ze zeggen het pas later te kunnen toekennen. Over 2011 had ik niets gehoord.

Aan de telefoon wordt mij gemeld dat de Belastingdienst die zal doen binnen "de wettelijke termijn van 5 jaar". Waarop ik vraag welke wet? Dat kon de dame aan de telefoon mij niet noemen. Waarop ik zeg dat dat niet klopt en dat Artikel 19 van de AWIR stelt dat het .... (zie hierboven). Hierop zegt de dame doodleuk dat dat STREEFTERMIJNEN zijn. Ik vroeg om een terugbelverzoek en dat WEIGERDE zij gewoon. En als ik het er niet mee eens was, moest ik volgens haar een brief naar de TWEEDE KAMER sturen. ... ECHT , NOU BREEKT MIJN KLOMP ... Grote spijt dat ik dit gesprek niet heb kunnen opnemen.

k2p
Berichten: 1195
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: definitieve afrekening kinderopvangtoeslag 2008?

Ongelezen bericht door k2p »

Iedereen met problemen over 2007 en/of 2008: lees dit !
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 5#p1986445

Gesloten