LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Digitalisering toeslagen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Evenwichtje
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2015 13:38

Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door Evenwichtje »

Mijn moeder van 82 jaar kreeg van de Belastingdienst een brief gedateerd november 2015, waarin de volgende mededeling: De berekening ontvangt u niet meer op papier. U ontvangt voortaan de berekeningen van uw toeslagen alleen digitaal. U ontvangt uw berekeningen in Mijn toeslagen op toeslagen.nl en in uw Berichtenbox op MijnOverheid. Andere berichten over uw toeslagen blijft u op papier ontvangen.
Mijn moeder is een vrouw van 82 jaar die geen computer heeft en dit ook niet wil omdat ze denkt dit niet te kunnen. Ik vermoed dat er velen van haar generatie zijn voor wie dit zo is.
Zij wil gewoon post ontvangen. En waarom niet?
Hierover heb ik contact gehad met de Belastingdienst. Er wordt gezegd dat mijn moeder dan maar iemand moet machtigen of dat zij naar het dichtstbijzijnde belastingkantoor moet en daar telkens een afspraak moet maken als zij haar gegevens wil inzien. Zij woont in Eefde en zou dan iedere keer naar Doetinchem moeten. Dit is te zot voor woorden in mijn optiek. Ik heb dit geuit, alle begrip daarvoor van de persoon die ik sprak, maar het is een beleidsmaatregel en ja, het is nu eenmaal zo.
Zijn er meer mensen die zich hierover opwinden en zo ja, al iets mee gedaan of enig idee wat hier mee te doen?

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Evenwichtje schreef: Zijn er meer mensen die zich hierover opwinden en zo ja, al iets mee gedaan of enig idee wat hier mee te doen?

Als je conform de gedragsregels had gewerkt( zoekfunctie), had je gelezen, dat er al een topic over hetzelfde onderwerp bestaat en al genoeg over gediscuteerd is.


https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 2&t=160259

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door sjohie »

Evenwichtje schreef:Mijn moeder van 82 jaar kreeg van de Belastingdienst een brief gedateerd november 2015, waarin de volgende mededeling: De berekening ontvangt u niet meer op papier. U ontvangt voortaan de berekeningen van uw toeslagen alleen digitaal. U ontvangt uw berekeningen in Mijn toeslagen op toeslagen.nl en in uw Berichtenbox op MijnOverheid. Andere berichten over uw toeslagen blijft u op papier ontvangen.
Mijn moeder is een vrouw van 82 jaar die geen computer heeft en dit ook niet wil omdat ze denkt dit niet te kunnen. Ik vermoed dat er velen van haar generatie zijn voor wie dit zo is.
Zij wil gewoon post ontvangen. En waarom niet?
Hierover heb ik contact gehad met de Belastingdienst. Er wordt gezegd dat mijn moeder dan maar iemand moet machtigen of dat zij naar het dichtstbijzijnde belastingkantoor moet en daar telkens een afspraak moet maken als zij haar gegevens wil inzien. Zij woont in Eefde en zou dan iedere keer naar Doetinchem moeten. Dit is te zot voor woorden in mijn optiek. Ik heb dit geuit, alle begrip daarvoor van de persoon die ik sprak, maar het is een beleidsmaatregel en ja, het is nu eenmaal zo.
Zijn er meer mensen die zich hierover opwinden en zo ja, al iets mee gedaan of enig idee wat hier mee te doen?
Dit komt voort uit de wens van de kiezers om waar mogelijk het ambtenarenapparaat te verkleinen/kosten te besparen op de overheidsdiensten, en daar is deze digitalisering een onderdeel van. Dit wordt de belastingdienst opgelegd vanuit de regering, de praktische invoering kunnen ze deels zelf bepalen, maar ze versturen 150 miljoen enveloppen op jaarbasis vanuit de belastingdienst, dus dat is een post waar serieus op te bezuinigen is. Dit alles los van de huidige digitalisering van alle vormen van dienstverlening waar haar generatie mee te maken zal krijgen, of ze nou wil of niet.

Voor wat het waard is, ik zou haar (bijvoorbeeld middels een tablet) wat digitaal wegwijs maken, en waar nodig haar helpen, daar heeft ze op de hopelijk nog lange termijn, meer aan.

Los van dit specifieke geval, zal ze dit in de toekomst alleen maar vaker gaan tegenkomen. Er zijn trouwens ook lessen/cursussen voor senioren om te leren om te gaan met computers etc, en van wat ik daarvan heb meegekregen in het verzorgingstehuis van mijn oma, zijn veel senioren laaiend enthousiast als ze de koudwatervrees hebben overwonnen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door tijger1 »

En op de voorlopige beschikking die zij volgende maand zou hebben ontvangen, staat ook alleen maar het bedrag wat zij gaat ontvangen. Verder niets. En dat bedrag kan zij ook zien op haar bankrekening.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door renewouters »

sjohie schreef:
Dit komt voort uit de wens van de kiezers om waar mogelijk het ambtenarenapparaat te verkleinen/kosten te besparen op de overheidsdiensten, en daar is deze digitalisering een onderdeel van.
Dat is inderdaad een goeie. Op ieder verjaardagsfeestje wordt als oplossing van de problemen geopperd om een hoop ambtenaren er uit te gooien. Dan zijn dit soort zaken het gevolg. Misschien moet de overheid voor de gein eens gewoon 50% van de ambtenaren een week niet laten werken en alles laten liggen. Eens kijken of ambtenaren ontslaan dan nog steeds zo'n geliefd onderwerp is.

PS: ik ben geen ambtenaar, ik werk gewoon in het bedrijfsleven.

nella6
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2015 21:31

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door nella6 »

Ik heb voor mijn moeder de berichtenbox geactiveerd na contact gehad te hebben met de belastingdienst waar mij verteld werd dat ik mijn email adres kon gebruiken ook heb ik verteld dat ik mijn eigen berichtenbox ook nog moest activeren, was geen enkel probleem ik kon gewoon 2 keer het email adres gaan gebruiken . Nu komt het leuke als ik inlog bij mijn overheid met MIJN digid kom ik in de berichtenbox van mijn moeder ook staat haar gebruikersnaam erbij . Hoe is dit mogelijk. wat ik ook doe ik kan niet op mijn berichtenbox komen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door SJZ »

Nou, of het vervangen van papieren post door e-berichten, dat betwijfel ik. Het printen en in een envelop doen gaat wel automatisch, alleen het bezorgen niet. Maar daar is geen ambtenaar voor nodig.

Zelf ben ik blij met al die digitale berichten. Een papieren brief ga ik meteen scannen en weggooien, dan liever direct digitaal.

Wel erg jammer dat het verplicht aan iedereen wordt opgelegd. En dat terwijl de Algemene Wet Bestuursrecht in artikel 2:14 lid 1 zegt:
Een bestuursorgaan kan een bericht dat tot een of meer geadresseerden is gericht, elektronisch verzenden voor zover de geadresseerde kenbaar heeft gemaakt dat hij langs deze weg voldoende bereikbaar is.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

nella6 schreef:Ik heb voor mijn moeder de berichtenbox geactiveerd na contact gehad te hebben met de belastingdienst waar mij verteld werd dat ik mijn email adres kon gebruiken ook heb ik verteld dat ik mijn eigen berichtenbox ook nog moest activeren, was geen enkel probleem ik kon gewoon 2 keer het email adres gaan gebruiken . Nu komt het leuke als ik inlog bij mijn overheid met MIJN digid kom ik in de berichtenbox van mijn moeder ook staat haar gebruikersnaam erbij . Hoe is dit mogelijk. wat ik ook doe ik kan niet op mijn berichtenbox komen.
Simpel, dan heb je bij het activeren van moeders niet haar DigiD , maar die van jou gebruikt.

Iedereen heeft toch een eigen DidiD.
Heeft met hetzelfde e-mail adres niets te doen.

Al geprobeerd de accountgegevens te wijzigen?

nella6
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2015 21:31

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door nella6 »

Nee Niet simpel Ik heb mijn moeders berichtenbox geactiveerd met haar digid en mijn berichtenbox met mijn digid ook heb ik ze apart via de mail bevestigd gekregen Nu heb ik vanmorgen weer ingelogd met mijn digid en nu kom ik wel in mijn berichtenox maar staat mijn moeder haar gebruikersnaam erbij. Nu net de belasting gebeld Uitgelegd dat ik toch echt goed met mijn digid heb ingelogd en dus dat verkeerde gebruikersnaam er staat gevraagd hoe is dit mogelijk. Ik zou verkeerd hebben ingelogd. Uitgelegd dat het toch onmogelijk is om met een anders gebruikersnaam in te loggen en wel mijn wachtwoord te gebruiken. deze meneer was heel stellig dat het mijn eigen fout was en ik wel iets verkeerd zou hebben gedaan en ik kon gemakkelijk de gebruikers naam veranderen. Daar gaat het niet om ik wilde weten hoe het kon. terwijl ik met deze meneer belde heb ik ingelogd onder mijn eigen digid en ja hoor weer stond de verkeerde gebruikersnaam . Nou ik moest het digid los zien van de mijnoverheid site dan snapte ik het wel. Nee dat kan toch niet ik log toch in met de digid om op deze site te komen hoe kan ik het dan los van elkaar zien. Nou het lag aan mij het maakte toch niet uit wat voor naam ik het beesje gaf als ik maar bij mijn berichtebox kon waar zeur ik over. Ja misschien is dat zo maar ik vind het een fout op deze site en als je dat aan geeft kunnen ze op zijn minst er wat mee doen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Die gebruikersnaam is in principe overbodig.
En kunt u met de digid van uw moeder nu wel inloggen op haar berichten box?

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

nella6 schreef:Nee Niet simpel Ik heb mijn moeders berichtenbox geactiveerd met haar digid en mijn berichtenbox met mijn digid ook heb ik ze apart via de mail bevestigd gekregen Nu heb ik vanmorgen weer ingelogd met mijn digid en nu kom ik wel in mijn berichtenox maar staat mijn moeder haar gebruikersnaam erbij. Nu net de belasting gebeld Uitgelegd dat ik toch echt goed met mijn digid heb ingelogd en dus dat verkeerde gebruikersnaam er staat gevraagd hoe is dit mogelijk. Ik zou verkeerd hebben ingelogd. Uitgelegd dat het toch onmogelijk is om met een anders gebruikersnaam in te loggen en wel mijn wachtwoord te gebruiken. deze meneer was heel stellig dat het mijn eigen fout was en ik wel iets verkeerd zou hebben gedaan en ik kon gemakkelijk de gebruikers naam veranderen. Daar gaat het niet om ik wilde weten hoe het kon. terwijl ik met deze meneer belde heb ik ingelogd onder mijn eigen digid en ja hoor weer stond de verkeerde gebruikersnaam . Nou ik moest het digid los zien van de mijnoverheid site dan snapte ik het wel. Nee dat kan toch niet ik log toch in met de digid om op deze site te komen hoe kan ik het dan los van elkaar zien. Nou het lag aan mij het maakte toch niet uit wat voor naam ik het beesje gaf als ik maar bij mijn berichtebox kon waar zeur ik over. Ja misschien is dat zo maar ik vind het een fout op deze site en als je dat aan geeft kunnen ze op zijn minst er wat mee doen.

Al geprobeerd de accountgegevens te wijzigen?

nella6
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2015 21:31

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door nella6 »

Ik heb nu inderdaad het via accountgegevens gewijzigd. Maar ik blijf het vreemd vinden

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

nella6 schreef:Ik heb nu inderdaad het via accountgegevens gewijzigd. Maar ik blijf het vreemd vinden
Misschien zonder opzet toch zelf een verwisseling gemaakt.
Maar je hebt het nu opgelost.

Casey44
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:01

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door Casey44 »

Ik, 70+, vind het bezopen:
Schoonvader, 80+, lagere school en ambachtsschool, moet aan de computer en internet?! :lol: :lol: :lol:
Kan hij een PC en computercursussen dan van zijn belastingen aftrekken?
Zoiets is toch geen behoorlijk bestuur!

blabblab
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 nov 2015 00:36

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door blabblab »

vogels schreef:
Casey44 schreef:Ik, 70+, vind het bezopen:
Schoonvader, 80+, lagere school en ambachtsschool, moet aan de computer en internet?! :lol: :lol: :lol:
Kan hij een PC en computercursussen dan van zijn belastingen aftrekken?
Zoiets is toch geen behoorlijk bestuur!
20 jaar geleden was jij dus 50+ en je schoonvader 60+. Dus toen had je al achter de p.c. kunnen gaan zitten en hadden jullie nu behoorlijke p.c. vaardigheden gehad. Kortom: leeftijd is een slap excuus.
Ahum, in 1995 had nog praktisch niemand een PC of laptop thuis. En nog maar weinig instanties, bedrijven en winkels hadden een website. Los daarvan krijgt men bij geboorte geen glazen bol uitgereikt. En leeftijd? Ook niet alle 40-minners zijn digitaal briljant. En niet iedereen is gezegend met digitale apparatuur, of het geld om deze nu aan te schaffen, of het geld om deze om de paar jaar te vernieuwen (zodat je het nieuwste besturingssysteem en beveiligingssoftware kan draaien opdat je nog gebruik kan maken van internetbankieren, inloggen bij de overheid, etc). Helaas is er een grote groep mensen die ook niet de ruimte heeft daar geld voor opzij te zetten. Daarom ben ik ook tegen verplicht digitaal. Machtigingen vind ik geen optie, want wat als je geen naasten hebt?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door renewouters »

Als we zo blijven denken als blabblab dan blijft Nederland een achterlijk digibeet land. Wat toch gek is voor 1 van de meest ontwikkelde landen ter wereld.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door sjohie »

blabblab schreef:
vogels schreef:
Casey44 schreef:Ik, 70+, vind het bezopen:
Schoonvader, 80+, lagere school en ambachtsschool, moet aan de computer en internet?! :lol: :lol: :lol:
Kan hij een PC en computercursussen dan van zijn belastingen aftrekken?
Zoiets is toch geen behoorlijk bestuur!
20 jaar geleden was jij dus 50+ en je schoonvader 60+. Dus toen had je al achter de p.c. kunnen gaan zitten en hadden jullie nu behoorlijke p.c. vaardigheden gehad. Kortom: leeftijd is een slap excuus.
Ahum, in 1995 had nog praktisch niemand een PC of laptop thuis. En nog maar weinig instanties, bedrijven en winkels hadden een website. Los daarvan krijgt men bij geboorte geen glazen bol uitgereikt. En leeftijd? Ook niet alle 40-minners zijn digitaal briljant. En niet iedereen is gezegend met digitale apparatuur, of het geld om deze nu aan te schaffen, of het geld om deze om de paar jaar te vernieuwen (zodat je het nieuwste besturingssysteem en beveiligingssoftware kan draaien opdat je nog gebruik kan maken van internetbankieren, inloggen bij de overheid, etc). Helaas is er een grote groep mensen die ook niet de ruimte heeft daar geld voor opzij te zetten. Daarom ben ik ook tegen verplicht digitaal. Machtigingen vind ik geen optie, want wat als je geen naasten hebt?
Dan ga je naar een bibliotheek? Die hebben ook internetpc's. Of je vraagt een vriend/buurman even om hun computer te gebruiken. Het is ook weer niet zo dat je voor dit soort digitale dienstverlening 24/7 een pc moet hebben.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door kweenie »

Twintig jaar geleden was voor veel werk de PC al onontbeerlijk. Ook waren er toen veel pc-privé projecten en was het belang van internet al voor veel mensen al duidelijk. En kwam dit (via de modem) in gebruik. Het is niet voor niets dat Nina Brink in 1995 Worldonline oprichtte. Dat was niet bepaald een trendsetter maar eerder een trendvolger. Ook kwamen 20 jaar geleden de eerste kabelmodems; geeft ook al aan dat de PC in menig huishouden niet echt vreemd was.

Dus om nu te zeggen dat 'praktisch niemand een PC of laptop thuis' had vind ik wat kort door de bocht. En natuurlijk hoeft niet iedereen een computer te hebben of aan te schaffen. Er zijn genoeg plekken waar je, eventueel met hulp, achter de computer kunt.

Dat niet iedereen de weg kan vinden op de computer is logisch. Maar dat hoeft nog geen reden te zijn om tot in het oneindige alternatieven te blijven bieden. Om even een vergelijking te maken, ongeveer anderhalf procent van de bevolking is analfabeet. Moet er dan ook voor ieder formuleer een alternatief in 'beeldtaal' komen om die groep te bedienen? Of kun je beter hulp bieden bij het invullen? Om de zelfde reden zul je op een gegeven moment krijgen dat steeds meer zaken alleen met de computer kunnen.

Dan kun je je kop in het zand blijven steken, maar je kunt ook eens wat basisvaardigheden leren of kijken wat je allemaal met zo'n computer kunt. Ik ken ook mensen die 80+ waren toen ze voor het eerst achter de computer kropen en die daar nu helemaal aan gewend zijn. En blij zijn dat ze die stap hebben genomen. Dus je bent nooit te oud om te leren.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door bprosman »

En niet iedereen is gezegend met digitale apparatuur, of het geld om deze nu aan te schaffen, of het geld om deze om de paar jaar te vernieuwen (zodat je het nieuwste besturingssysteem en beveiligingssoftware kan draaien opdat je nog gebruik kan maken van internetbankieren, inloggen bij de overheid, etc). Helaas is er een grote groep mensen die ook niet de ruimte heeft daar geld voor opzij te zetten.
In Den Bosch weet ik van genoeg initiatieven van vrijwilligers die oude computers opknappen zodat die voor de mensen die niet zoveel te besteden hebben toch bruikbaar zijn.
Maar er zullen altijd 2 soorten mensen blijven bestaan wat niets met digitalisering of computers te maken heeft. Diegenen die in "problemen" denk en diegenen die denken in "oplossingen".

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Digitalisering toeslagen

Ongelezen bericht door ciske »

Dan kun je je kop in het zand blijven steken, maar je kunt ook eens wat basisvaardigheden leren of kijken wat je allemaal met zo'n computer kunt. Ik ken ook mensen die 80+ waren toen ze voor het eerst achter de computer kropen en die daar nu helemaal aan gewend zijn. En blij zijn dat ze die stap hebben genomen. Dus je bent nooit te oud om te leren.
Klopt, maar er blijven mensen die echt niks met een pc hebben. Ik vind niet dat je iemand kan dwingen om alles via de pc te checken. Er is niks mis met een papieren antwoord.

Gesloten